شناسهٔ خبر: 68143437 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نیروگاه شهید مفتح همدان در لیست صنایع آلاینده قرار گرفت

شایسته شیخی

مدیر کل اداره محیط زیست استان همدان گفت: نیروگاه شهید مفتح همدان در بهار ۱۴۰۳ به دلیل مازوت‌سوزی در لیست صنایع آلاینده قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

سید مریم محمدی یکشنبه ۲۱ مرداد در جمع خبرنگاران در ادامه با اشاره به اینکه شورای عالی امنیت ملی اجازه مازوت سوزی در فصل پاییز و زمستان را به نیروگاه‌ها داده بود، اظهار کرد:  نیروگاه شهید مفتح در بهار سال ۱۴۰۳  به دلیل مازوت سوزی در فصل بهار در لیست صنایع آلاینده قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه محیط زیست نمی‌تواند جلوی فعالیت نیروگاه را بگیرد، تصریح کرد: محیط زیست  نمی‌تواند نیروگاهی را تعطیل کند چون نیروگاه‌ها واحدهای تولید استراتژیک هستند و زمانی که گاز یک نیروگاه قطع می‌شود نیروگاه هم مجبور است که از سوخت مازوت استفاده کند.

محمدی با بیان اینکه مکاتبات زیادی با شرکت گاز برای تامین گاز مورد نیاز این نیروگاه در راستای کاهش مازوت‌سوزی و آلاینده‌ها داشتیم، خاطرنشان کرد: محیط زیست می‌تواند نیروگاه را در لیست صنایع آلاینده قرار داده و عوارض آلایندگی بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان تأکید کرد: حدود ۱۰۰ تن پسماند شیمیایی و دارویی در بیمارستان‌ها هستند و امکان دفع این زباله‌ها وجود ندارد.

محمدی در ادامه بیان کرد: شرکت عصر سلامت یک شرکت خصوصی است که  با خرید دستگاه‌های بی‌خطرسازی و تجهیزات پیشرفته، زباله‌های مراکز درمانی، کلینیکی و جراحی سرپایی را جمع‌آوری و بی‌خطرسازی و مدیریت می‌کند و در نهایت به شهرداری تحویل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه پسماندهای شیمیایی دارویی که باقیمانده‌ داروهای داخل بیمارستان‌ها و برخی از پسماندهای شیمیایی هستند امکان دفع ندارند و باید حتما در مراکز دفن پسماندهای  ویژه دفن شوند، تأکید کرد: چندین سال بود که این پسماندهای شیمیایی دارویی در بیمارستان‌های ما پر شده بود و همواره در حال افزایش بود اما کارگروه امور پسماند در سال ۱۴۰۱ قانونی برای این زباله‌ها مصوب کرد و دانشگاه علوم پزشکی را موظف کرد که با شرکت‌های معتمد قرارداد ببندند و پسماند شیمیایی دارویی را در کپسول‌هایی ریخته و از استان منتقل کند و متعهد شوند که دیگر این زباله‌ها را انبار نکنند.

محمدی در خصوص زباله‌های انباشته شده در رودخانه قره چای، گفت: به شهردار لالجین تذکر داده و اعلام شده شهرداری مکلف است ضمن ایجاد مراکز سفال بیشتر در شهر برای پسماندهایی که تولید می‌شود برنامه‌ای داشته باشد و رودخانه قره چای باید به سرعت پاکسازی شود.

وی افزود: برای اولین بار شش تا هفت کیلومتر رودخانه قره چای پاکسازی شد و یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی هم وارد کار شد که پسماندهای گچی و سرامیک را که با آب باران واکنش می‌دهند را جمع‌آوری می‌کند.

مدیرکل محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه پسماندهای لالجین از نوع گچی و غیرگچی است که غیر گچی شامل سفال وسرامیک، ادامه داد: پسماندهای گچی عمدتا بازیافت می‌شوند و اقدامی که محیط‌زیست برای این پسماندها کرده در راستای مکانیابی برای این زباله‌هاست که شهرداری لالجین با مشارکت شهرک صنعتی سفال و سرامیک این پسماندها را منتقل می‌کنند .

محمدی در ادامه با بیان اینکه کشت زیر پلاستیک یکی از معضلات اداره محیط زیست استان است، گفت: کشت زیر پلاستیک به خودی خود بد نیست به دلیل اینکه میزان مصرف آب را کم می‌کند اما به شرطی که کشاورزان ما متعهد شوند که این پلاستیک‌ها را از اراضی کشاورزی جمع کرده و اقدام به آتش‌زدن این پلاستیک‌ها نکنند.

مدیرکل محیط زیست استان همدان همچنین خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی مکلف است آموزش و اطلاع‌رسانی کامل را به کشاورزان خود داشته باشد.

محمدی ادامه داد: کشاورزان یک تفکر سنتی جار سوزی دارند و زمین کشاورزی خود را آتش می‌زنند و تمام میکروارگانیسم های محیط خاک را از بین می‌برند و برای اینکه خاک خود را دوباره زنده کنند کود و سموم شیمیایی اضافه می‌کنند.

 وی با بیان اینکه ما ثبت جهانی هگمتانه را داشتیم و شهر همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب شده است ما ملزم هستیم که در راستای آراستگی و زیباسازی شهر بیشتر تلاش کنیم، گفت: ما با همکاری دستگاه قضایی موفق شدیم بخش عمده‌ای از پلاستیک‌ها در پلیس راه و ورودی‌های شهر را جمع‌آوری کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان همدان از مشاهده‌ یک پلنگ و یک عدد خرس به همراه توله‌هایش در منطقه گرین خبر داد و گفت: با کمبود محیطبان روبه رو هستیم و تا زمانی که با کمبود محیطبان مواجه هستیم نمی‌توانیم مناطق را ارتقاء دهیم و کمبود نظارت وجود داشت که براین اساس مناطق را هوشمندسازی کردیم.

محمدی با بیان اینکه ما روی پرورش گونه‌های بومی ماهی سرمایه‌گذاری می‌کنیم،  از جلوگیری پرورش ماهی تیلا پیا در استان همدان خبر داد و تصریح کرد: این گونه از ماهی با وجود اینکه می‌تواند در بدترین شرایط محیطی رشد کند می‌تواند فلزات سخت آب را در بافت خود ذخیره کند و برای مصرف‌کنندگان بسیار مضر است. همچنین این نوع ماهی یک گونه غیر بومی و مهاجم شناخته می‌شود و زیست و تخم‌گذاری سایر گونه‌های بومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و برای تخم‌گذاری سایر ماهی‌ها مشکل ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما