شناسهٔ خبر: 68138338 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ششمین شب زینبیه رسانه؛

یک کارآفرین ایرانی: هیچ کشوری به اندازه ایران برای پول درآوردن خوب نیست

علیرضا نبی گفت: یادتان باشد که رسانه‌هایی که ما را از بیرون تغذیه می‌کنند و کارشان را هم خیلی خوب بلدند، به شما نشانی غلط می‌دهند. حواستان باشد که وقتی در فضای مجازی غوطه ور می‌شوید، نشانی غلط نگیرید. هنوز هم به عنوان یک معلم دانشگاه معتقدم که هیچ کشوری به اندازه ایران جای خوبی برای پول درآوردن نیست

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: علیرضا نبی یکی از کارآفرینان ایرانی است که بارها از سوی ایران به سازمان ملل دعوت شده است. نبی دو تابیعتی است و می گوید: «هیچ جا مانند ایران برای کسب درآمد مناسب نیست. شما در ایران به سادگی می توانید پولدار شوید.» نبی در کلاس چهارم دبستان در خانواده ای فقیر به دنیا آمد و با واکس زدن کفش زائران حرم رضوی امرار معاش می کرد.

کاری کنید تا برایتان دعا کنند

نبی در ششمین شب زینبیه رسانه با بیان این مطلب افزود: من دوست دارم بگویم که جدای همه عناوینی که دارم خادم افتخاری حرم امام رضا(ع) هستم. افتخارم این است که صندلی چرخدار خانم ها و آقایانی در دستم است و آنها را به زیارت آقا علی ابن موسی بن الرضا(ع) می برم. کسانی که سال ها در حسرت زیارت آقا امام رضا(ع) زندگی کرده‌اند. آنها موقع نشست و برخاستن می گویند «الهی خیر ببینی» و با همین گفته دعای خیر آنها پشت سر من است. برای آنها زیارت نامه می‌خوانم و در این حین می گویند «الهی دست به خاک بزنی و طلا شود.» می‌برمشان تا ناهار حضرت را بخورند و وقتی قاشق بر دهانشان می گذارم، می گویند «الهی خیر ببینی!» پس به شما می گویم که کاری کنید تا برایتان دعا کنند.

صبحانه ۶۰ میلیونی در جزیره کلوپاترا!

نبی در ادامه گفت: «هر که هر آرزویی دارد، من تا ته آن آرزوها رفته‌ام. یک صبحانه در هتل ۷ ستاره، ۱۰۰۰ یورو قیمت دارد. یعنی ۶۰ میلیون تومان. من زیر هتل ۷ ستاره اقامت نمی‌گزیدم و زیر صبحانه ۱۰۰۰ یورویی هم نمی‌خوردم. تعطیلات شنبه و یکشنبه در جزیره «کلوپاترا» حضور داشتم. هر کسی نمی‌تواند به این جزیره برود. این جزیره بین یونان و شهر ازمیر ترکیه است. ماسه‌هایش کاملا سفید است و برداشتن ماسه هم در آنجا ممنوع است. تا آنجا هم رفتم اما به اینجا رسیدم که لذتی که در خدمت به دیگران هست، در هیچ چیز دیگر پیدا نمی شود. یادتان باشد که رسانه‌هایی که ما را از بیرون تغذیه می‌کنند و کارشان را هم خیلی خوب بلدند، به شما نشانی غلط می‌دهند. حواستان باشد که وقتی در فضای مجازی غوطه ور می‌شوید، نشانی غلط نگیرید. هنوز هم به عنوان یک معلم دانشگاه معتقدم که هیچ کشوری به اندازه ایران جای خوبی برای پول درآوردن نیست. من به بچه‌هایی که تحت پوشش هستند، به زنان یاد دادم که از گاز آشپزخانه‌شان هم کسب در آمد کنند. من هیچ زنی را از کنار بچه‌اش جدا نکردم که بیاورم در کارخانه و به او بگویم که بیا و کار کن! بلکه به او یاد دادم که در آشپرخانه کار و کالایی تولید کند. امروز همه این ۱۸۰ کارگاهی که در نقاط مختلف کشور کار ایجاد می‌کنند، بانیانشان همان زنانی هستند که همیشه منتظر بودند که مردی وجهی را برای امور خانه به آنها بپردازد. اما امروز وقتی یکی شان آمد و گفت که من ۵۲۰ کارگاه دارم، آن دختر ۲۷ ساله، به این نتیجه می رسم که چه فرقی بین آن دخترم و دختری که الآن در این جمع نشسته وجود دارد؟!»

شیعه امام حسین(ع) رفتارش را اصلاح کند

نبی افزود: «چه فرقی بین آن دختران و شما وجود دارد؟ چرا او ۵۲۰ کارگاه را در منطقه کردستان با کولبرها اداره می‌کند و شما احتمالاً در این فکرید که چرا در ایران به دنیا آمده اید؟! مگر چه چیزی از غرب می دانید؟ ما در آدلاید استرالیا، مرکزی دارم. همین جا به شما بگویم که دو تابعیتی ام و کشور دومم استرالیاست. در استرالیا مرکزی به نام شیعیان ولی عصر(عج) تأسیس کرده ایم. پس از ۲۰ سال فعالیت موفق شدیم سال گذشته از دولت استرالیا اجازه بگیریم ظهر عاشورا ۱۰۰ قدم پیاده روی کنیم و بگوییم حسین(ع) و متفرق شویم! بعد شما اینجا ساعت‌ها برای حسین(ع) عزاداری می کنید. من قبول دارم آنهایی که کنار ساحل زندگی می کنند صدای امواج را نمی شنوند. کسانی که بیشتر می توانند بگویند حسین(ع) کمتر حسین(ع) را باور دارند. من هیچ وقت نمی نشینم روضه گوش کنم. بلکه راه می روم و روضه می خوانم. اگر کشورمان کشور امام حسین(ع) است، باید محله من هم تبدیل به یک کارگاه بزرگ شود که نیازهای خودش را تأمین کند. باید جایی باشد که همه زنان که تا این ساعت شب اینجا هستند، یاد بگیرند کار کنند. ما کشورهای عربی نیستیم که منابع نفتی و گازی بزرگ دارند و جمعیت خیلی کم. ما کشوری ۸۲ میلیونی داریم که فقط به انداره یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت کشور چین انرژی مصرف می کنیم. ما خیلی از امام حسین(ع) دم می زنیم اما تهران به اندازه قاره اروپا آب مصرف می کند! امروز باید شیعه امام حسین(ع) این رفتارهایش را اصلاح کند. هر کسی به اندازه خودش و همچنین کار کنیم.»

نبی که به اغلب جاهای دنیا سفر کرده و به قول خودش در هر کشور و منطقه ای چند دوست دارد، چنین خاطره ای را برای ما تعریف کرد: «یکبار به خانه یک فرانسوی رفتم. مدیر شرکت نفتی شل بود. یک اتاقش بخاری داشت و گرم بود. او گفت این انرژی و منابع متعلق به نسل های آینده فرانسه است و من اجازه ندارم بیش از حد مصرف کنم.» ما اگر به این شکل آب مصرف کنیم، نسل آینده اصلاً آب نخواهد داشت. چرا ترکیه روی دجله و فرات هزار و اندی میلیارد دلار هزینه می کند که سد بزند؟ کشورها به او اعتراض می کنند و او می گوید مگر شما نفت نمی فروشید؟ در سال های آینده من به شما آب می فروشم! یک بشکه نفت می دهید و دو بشکه آب به شما می دهم! حال با این وضع هنوز هم می خواهید مصرف کنید و دست روی دست بگذارید و کار نکنید؟»

مهمان یکشنبه شب زنیبیه، خانواده سید مهدی جلادتی، شهید مدافع حرم است که در حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه در فروردین ۱۴۰۳ به شهادت رسید.

نظر شما