شناسهٔ خبر: 68141499 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

همه چیز درباره لازانیا آن هم از نوع مانایی‌اش

اهل ایتالیاست اما این روزها از شرق تا غرب دنیا می‌توانید سراغش را بگیرید. لازانیایی که هر ورقه‌اش می‌تواند داستان بلندی را در خود جای دهد. تقریبا از دهه هفتاد وارد سفره ایرانی‌ها شده و از آن روز تا به حال این تصویر را در خاطره ما ثبت کرده است: یک لایه لازانیا، یک لایه سس گوجه و گوشت، یک لایه پنیر و دوباره از اول. بسیاری از ما حداقل یکبار جلوی فر نشسته و چشم به ظرف داخل آن دوخته‌ایم تا ببینیم لازانیا کی آماده می‌شود.

صاحب‌خبر -

این قصه درمورد لازانیاست، اما از یک نوع خیلی خاص‌ش که خبردار شده‌ایم حتی در رستوران‌های مطرح ایتالیایی شهرهای بزرگ ایران، این روزها از آن برای پخت لازانیا استفاده می‌کنند و آن لازانیای ماناست. در واقع این مانایی بودن لازانیا، یک جور Secret Recipie یا جز اسرار آشپزی بسیاری از رستوران‌های ایتالیایی لوکس تهران است.

برای اینکه بیشتر با این ورقه‌های طلایی آشنا شویم، این گزارش را با دقت بخوانید.

همه چیز درباره لازانیا آن هم از نوع مانایی‌اش

لازانیا از کی وارد ایران شد؟

ریشه ایتالیایی لازانیا به دوران روم باستان برمی‌گردد. ریشه کلمه آن لاغانون است و در آن زمان به خمیر پاستا گفته می‌شد. آن زمان لازانیا یک نوع نان خمیری بود که آن را با سس‌های مختلف ترکیب می‌کردند. لازانیا تقریبا از قرن گذشته و با ورود تجار اروپایی به ایران در سفارتخانه‌ها و در مجالس تشریفاتی پخته می‌شد و کم کم به سفره ایرانی‌ها راه پیدا کرد. تولید صنعتی آن تقریبا از دهه هفتاد شروع شد و به همین خاطر است که خیلی عمر طولانی ندارد ولی در همین مدت کوتاه توانسته به خوبی در سفره ایرانی‌ها جا باز کند. به همین دلیل هم جایگاه مهمی در سبد محصولات ماکارونی مانا دارد که چند محصول از جمله لازانیای ساده، لازانیای سبزیجات، لازانیای سریع‌پخت و مینی لازانیا را به بازار عرضه کرده است.

همه چیز درباره لازانیا آن هم از نوع مانایی‌اش

لازانیا دقیقا چه شکل و اندازه‌ای باید داشته باشد؟

شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده که چرا لبه‌های ورقه‌های لازانیا موج‌دار طراحی می‌شود یا اصلا چرا به جای یک ورقه بزرگ، از ورقه‌های باریک برای آن استفاده می‌شود؟ پاسخ این سوالات را از کارشناسان ماکارونی مانا به این صورت گرفتیم که «موج‌های موجود در ورقه‌های لازانیا باعث می‌شوند که حرارت به طور یکنواخت‌تری در سراسر ورقه پخش شود. این ویژگی کمک می‌کند تا ورقه‌های لازانیا به طور یکنواخت‌تر بپزند و بخش‌های مختلف لازانیا در زمان یکسانی آماده شوند. لبه‌های موج‌دار کمک می‌کنند تا ورقه‌های لازانیا به هم نچسبند. وقتی ورقه‌های لازانیا صاف هستند، احتمال چسبیدن آن‌ها به یکدیگر بیشتر است. اما موج‌ها فضای کمی بین ورقه‌ها ایجاد می‌کنند که از چسبیدن آن‌ها جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود ورقه‌ها راحت‌تر جدا شوند. همچنین لبه‌های موج‌دار ورقه‌های لازانیا کمک می‌کنند تا سس بهتر بین لایه‌ها نگه داشته شود. این ویژگی باعث می‌شود که هر لایه لازانیا بهتر طعم بگیرد و مرطوب بماند. موج‌ها مانند یک سد کوچک عمل می‌کنند که از سرریز شدن سس به اطراف ظرف جلوگیری می‌کنند.»

سه نکته‌ مهم در پخت لازانیا از زبان مانا

شاید پخت لازانیا ساده به نظر برسد، اما باید توجه داشت که رعایت چند نکته می‌تواند تا حد معجزه‌آسایی به خوشمزه‌تر شدن این غذا کمک کند. آنطور که متخصصان ماکارونی مانا به ما درباره نکات پخت لازانیا می‌گویند، اولین قدم این است که لازانیا قبل از چیده شدن در ظرف، یک بار نیم‌پز شود. برای نیم‌پز شدن لازانیا باید آب را از قبل بجوشانیم و ورقه‌ها را در آب جوش بگذاریم. جوشاندن آب همزمان با لازانیا باعث خمیر شدن آن می‌شود. همچنین بعد از پایان پخت بهتر است آن را بلافاصله در آب سرد بگذاریم تا ورقه‌ها به هم نچسبند. در مورد زمان لازم برای پخت هم لازم است بدانیم که زمان پخت برای لازانیای ساده ۱۰ دقیقه است، اما ماکارونی مانا یک مدل هم به نام لازانیای سریع‌پخت دارد که زمان پخت آن بین ۲ تا ۳ دقیقه است. البته لازانیای سریع پخت، به روش بدون نیاز به پخت هم قابل استفاده است. این مدل لازانیا برای مواقعی که عجله دارید انتخاب مناسبی است.

دومین نکته زمان استراحت بعد از پخت است. وقتی لازانیا را از فر خارج کردیم، لازم است تا حداقل 15 دقیقه در دمای اتاق بماند تا پنیر و سس لازانیا به خوبی باقی خود را حفظ کند. در غیر این صورت، برش زود هنگام لازانیا باعث تکه تکه شدن ورقه‌ها و پخش شدن سس آن می‌شود.

اما نکته‌ی سوم را که مانا در پخت لازانیا بر آن تاکید می‌کند را فراموش نکنید: «استفاده از مواد متنوع می‌تواند در طعم لازانیا تاثیرگذار باشد. مثلا بهتر است از چند نوع پنیر برای لازانیا استفاده کنیم. پنیر موزارلا برای ذوب شدن و کش آمدن، پنیر پارمزان برای طعم قوی و پنیر ریکوتا برای لطافت و کرمی بودن به لازانیا اضافه کنید. همچنین، افزودن کمی پنیر گودا یا چدار می‌تواند طعمی متفاوت و خوشمزه ایجاد کند. همچنین استفاده از سبزیجات در سس گوشت می‌تواند تاثیر زیادی روی طعم لازانیا داشته باشد. ریحان تازه‌، پونه کوهی، آویشن یا جعفری به سس‌ها طعم عطر خوبی می‌دهد.»

حالا که این گزارش را خواندید، شاید دوباره هوس کنید مجدد در کنار فری که در حال پخت ورقه‌های طلایی لازانیاست، همچون دوران کودکی بنشینید و این‌بار طور دیگری به آن نگاه کنید.

همه چیز درباره لازانیا آن هم از نوع مانایی‌اش

/// پایان گزارش

نظر شما