شناسهٔ خبر: 68130786 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

همشهری آنلاین گزارش می دهد

دریاچه ارومیه برنده جدال با تابستان گرم

دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته یک میلیارد متر مکعب آب بیشتری دارد و تالاب‌های اقماری حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز در بهترین وضعیت خود نسبت به سال‌های گذشته قرار دارند.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین - مجید جباری: باوجود افزایش بی سابقه دمای هوا و تبخیر بالای آب در تابستان امسال، وضعیت دریاچه ارومیه خوب است و نسبت به سال گذشته یک میلیارد متر مکعب آب بیشتری دارد. ۱۱ تالاب اقماری دریاچه ارومیه نیز آبگیری شده و در بهترین وضعیت خود نسبت به سال‌های گذشته قرار دارند. شرایط مناسب دریاچه ارومیه در تابستان امسال سبب شده‌است پرندگان بیشتری دریاچه ارومیه را برای سکونت تابستانی خود انتخاب کنند.

افزایش حضور پرندگان

سعید شهند، مدیرکل حفاظت محیط زیبست آذربایجان غربی شرایط آبی دریاچه ارومیه را خوب توصیف کرد و گفت:خوشبختانه با وجود گرمای بالای هوا، آتش سوزی در این منطقه رخ نداده و وضعیت حیات وحش، تامین علوفه و آب این حیوانات با همت و تلاش محیطبانان انجام شده است. وضعیت تالاب‌های استان آذربایجان غربی هم مطلوب است. برخی از تالاب‌های استان که سال گذشته در این فصل سال خشک شده بودند، در حال حاضر پر آب هستند. برای نمونه تالاب بین المللی درگه سنگی که سال گذشته خشک شده بود امسال با وجود گرمای هوای زیاد وضعیت مناسبی دارد و پیش بینی می‌شود تا پایان فصل تابستان شاهد وجود آب در این تالاب باشیم.

بهبود شرایط با همکاری مردم منطقه

آرزو اشرفی زاده، مدیرکل حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست اما با تاکید بر ضرورت ادامه فعالیت ها برای تداوم وضعیت کنونی دریاچه ارومیه به همشهری آنلاین گفت: رهاسازی آب رودخانه‌ها و سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه یک سوی ماجرا و کنترل برداشت‌های غیرمجاز پایین‌دست، سوی دیگر آن است. بهبود شرایط دریاچه ارومیه وابسته به همکاری مردم منطقه در جلوگیری از برداشت‌ آب از پایین دست و انجام نشدن کشت و برداشت غیرمجاز آب است. بهبود وضعیت دریاچه ارومیه با تامین مستمر نیاز آبی، اصلاح الگوی کشت و تعدیل مصارف حوضه دریاچه و اجرای کامل مصوبات ستاد نجات دریاچه ارومیه است.

انتقال و زمان‌بندی انتقال آب

جانشین مجری طرح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه نیز با بیان اینکه بارش ها و ساخت سد کانی سیب در احیای دریاچه ارومیه موثر بودند، به همشهری‌آنلاین گفت: قطع به یقین چیزی که می‌تواند اقلیم و اکولوژی ما را زنده کند، شرایط آب و هوایی و بارش‌ها و نزولات آسمانی است که تبدیل به جریان‌های روان در رودخانه‌ها و مسیرهای مختلف کشور خواهد شد. کاری که ما باید به عنوان وزارت نیرو انجام دهیم این است که سازه‌هایی ایجاد کنیم که بتواند مدیریت صحیح برای انتقال و زمان‌بندی انتقال آب داشته باشد.

محسن عباس‌زاده تصریح کرد: تا امروز به لحاظ کارهای سخت‌افزاری و کارهایی که باید وزارت نیرو برای انتقال آب از سمت کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه انجام دهد، حدود ۵هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته است که این رقم با قیمت روز، برای مجموعه سد کانی سیب، بند بادین آباد و تونل انتقالی به بیش از ۱۶۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

دریاچه ارومیه برنده جدال با تابستان گرم

نظر شما