شناسهٔ خبر: 68130548 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب کشور:

صادرات برق در زمان پیک بار نداریم

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب کشور گفت: بزرگ‌ترین صادر کننده برق در حوزه غرب کشور هستیم، اما وقتی شبکه تحت فشار قرار گیرد و پیک بار داشته باشیم اولین جایی که برق آن قطع می‌شود، بخش صادرات است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، جعفر الفتی‌نیا امروز _ شنبه بیستم مرداد _ در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار کرد: تابستان امسال میانگین دمای متوسط کل کشور حدوداً سه الی چهار درجه به نسبت سال‌های گذشته افزایش داشته است.

وی ادامه داد: به ازای هر درجه افزایش دما، حدود ۱۸۰۰ مگاوات به میزان تقاضای مصرف برق کشور اضافه می‌شود که معادل دوبرابر مصرف کل استان کرمانشاه است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب در رابطه با مصرف برق در استان کرمانشاه، گفت: امسال در استان کرمانشاه پیک یک‌هزار و ۱۰ مگاوات را تجربه کردیم که نسبت به سال گذشته رشد ۸ درصدی داشته، البته این افزایش مصرف را در کل کشور داشتیم بطوری که طی دو روز گذشته حدود ۷۹ هزار و ۸۰۰ پیک را در کل کشور تجربه کردیم این یعنی ۷ هزار مگاوات بیشتر از دوره اوج مصرف سال قبل که رشدی بیش از ۸ درصد داشته است.

وی میانگین رشد مصرف در سال‌های متوالی در دوره‌های ۵ و ۱۰ ساله را حدود ۴.۵ الی ۵ درصد عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود که هر ساله افزایش مصرف داشته باشیم، اما امسال ۲ برابر میانگین ۱۰و ۵ ساله رشد داشته‌ایم و این آمار زیادی است و تأمین انرژی بسیار سخت خواهد شد.

کولرهای ایرانی به‌اندازه کل کشور مصر برق مصرف می‌کنند

الفتی نیا در مقایسه مصرف ایران با دیگر کشورها به مصرف انرژی در کشور مصر اشاره داشت و افزود: کشور مصر با وجودی که شرایط جوی آن گرم‌تر از ایران است؛ اوج مصرف در این کشور ۳۲ هزار مگاوات است در صورتی که کشور ایران در تابستان ۳۵ هزار مگاوات افزایش بار نسبت به زمستان داشته که این تفاوت مصرف تابستان و زمستان از استفاده حداکثری از وسایل سرمایشی است که نشان می‌دهد ایران بیش از کشور مصر وسایل سرمایشی دارد و مصرف وسایل سرمایشی از کل کشور مصر بیشتر است.

وی گفت: زمانی که وسایل سرمایشی استفاده نمی‌شود؛ نیروگاه‌های کشور با ۷۰ الی ۸۰ درصد ظرفیت در مدار هستند، بنابراین توجیه اقتصادی ندارد که طی دوره کوتاهی پیک بار نیروگاه ساخته شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب در بیان دلایل ناترازی انرژی، تصریح کرد: با توجه به بهای ناچیز انرژی، در توسعه ساخت‌وسازها با مشکلاتی مواجه می‌شویم، الگوی مصرف درستی نداریم، لذا باید با همکاری اصحاب رسانه فرهنگ‌سازی شود.

۱۷ هزار مگاوات ناترازی برق داریم

وی افزود: در دوره گذشته مجلس شورای اسلامی قانون حمایت از برق را تصویب کرده که سبب می‌شود صنعت برق را پایدار نگه دارد.

الفتی در رابطه با تأمین برق صنایع آن‌ها را مکلف به نصب نیروگاه دانست و گفت: حدود ۱۰ هزار مگاوات در کل کشور میزان مصرف صنایع است که این بار باید از دوش مصارف خانگی برداشته شود.

الفتی نیا اظهار کرد: حدود ۱۷ هزار مگاوات ناترازی در صنعت برق وجود دارد که فاصله بین نیاز مصرف‌کننده و تولید است که ناچار می‌شویم در بازده‌های از سال به سمت مدیریت مصرف برویم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا علی‌رغم اینکه در استان کرمانشاه تولید برق بیش از مصرف است، صنایع استان محدود می‌شود، تصریح کرد: برق صنعتی است که قابل ذخیره‌سازی نیست و انرژی تولیدی باید مصرف شود و اینگونه نیست که چون در استان نیرو برق تولید می‌شود این نیرو فقط در استان تولید شده مصرف شود، تولید نیرو برای کل کشور است و صادرات و تبادلات انرژی باید در کل کشور انجام شود.

پروژه‌های حیاتی برق کرمانشاه برای گذر از پیک ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب در رابطه با توسعه شبکه به تعریف پروژه‌های برای گذر از پیک سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: افزایش پست شهرستان قصرشیرین با ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان داشتیم که برای همایش بزرگ اربعین و پایداری مرز و توسعه قصرشیرین، ظرفیت این پست ۲ برابر شد.

وی با اشاره به توسعه ۴۰۰ کیلوولت بیستون، خاطرنشان کرد: توسعه در پست ۲۳۰ کیلوولت نیروگاه بیستون صورت گرفت.

الفتی نیا خاطرنشان کرد: برای گذر از پیک ۱۴۰۴ از هم‌اکنون پروژه‌های آن با ۴ پروژه در سرپل ذهاب شروع شده که ارزش این پروژه‌ها بیش از یک‌هزار میلیارد تومان است و در راستای تقویت صادرات برق در حال اجرا است. افزایش ظرفیت در پست‌های سنقر و کلیایی، احداث پست شهرک صنعتی زاگرس در راستای تأمین برق پایدار صنایع، پست و خط فوق توزیع در سرفیروزآباد که جزو طولانی‌ترین شبکه توزیع در کل کشور است از دیگر پروژه‌های‌ست که برای گذر از پیک سال ۱۴۰۴ در دست اجرا داریم.

صادرات برق در زمان پیک بار نداریم

وی در خصوص صادرات برق به عراق، تصریح کرد: صادرات برق به عراق عنوان مشترکی که برای کشور ارزآوری و درآمدزایی خوبی دارد، داریم.

الفتی افزود: بزرگ‌ترین صادر کننده برق در حوزه غرب کشور هستیم، اما وقتی شبکه تحت فشار قرار گیرد و پیک بار داشته باشیم؛ اولین جایی که برق آن قطع می‌شود، بخش صادرات است.

نظر شما