شناسهٔ خبر: 68126969 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر آبفا اعلام کرد

ناترازی ۳۰۰ لیتری تأمین آب در رفسنجان

حسین میرزا اسدی

مدیر شرکت آبفای شهرستان رفسنجان گفت: نیاز آبی رفسنجان در پیک آبی ۸۸۰ لیتر بر ثانیه است و حداکثر توان تولید ۶۰۰ بر لیتر ثانیه است که در ناترازی آب، ۳۰۰ لیتر کمبود داریم.

صاحب‌خبر -

حسین چرخ‌انداز ظهر امروز ۲۰ مردادماه در نشست خبری با موضوع تشریح آخرین وضعیت مخازن آب شهرستان، با اشاره به وضعیت آب رفسنجان اظهار کرد: حدود ۱۵۱ هزار مشترک آب داریم‌ و رفسنجان در مضیقه آبی است. 

وی افزود: ۱۰۰ حلقه چاه آب شهرستان را تأمین می‌کند و ۷۶۵۰۰ متر مکعب مخزن ذخیره در حال ساخت است.

چرخ انداز با بیان اینکه میانگین مصرف شبانه آب در رفسنجان ۷۸۰ لیتر بر ثانیه است، تصریح کرد: گنبد حرارتی بر رفسنجان خیمه‌ زده و امسال چهار تا پنج درجه هوا گرم‌تر شده است و کولرهای آبی شبانه‌روز روشن هستند و ۱۵۵ هزار کولر آبی در شهرستان موجود است که هر کولر آبی در شبانه‌روز ۴۵۰ لیتر آب مصرف دارد. 

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان رفسنجان عنوان کرد: نیاز آبی رفسنجان در پیک آبی ۸۸۰ لیتر بر ثانیه است و حداکثر توان تولید ۶۰۰ بر لیتر ثانیه است که در ناترازی آب ۳۰۰ لیتر کمبود داریم و از خط صنعت ۱۲۰ لیتر بر ثانیه آب به مدار رفسنجان وارد می‌شود.

وی میانگین مصرف آب برای هر نفر در روستا را ۱۴۰ لیتر و در شهر ۱۹۰ لیتر اعلام کرد و گفت: بر همین اساس آب منطقه‌ای اجازه برداشت می‌دهد. سال گذشته مصرف آب حدود ۵۷۰ لیتر بر ثانیه بوده و می‌توانستیم ذخیره آب داشته باشیم اما امسال ذخیره آب نداشتیم.

چرخ انداز با اشاره به اینکه قرار شد ۱۰ میلیون مترمکعب از صنعت برای جبران کمبود آب شهرستان بگیریم، افزود: اکنون ۱۲۰ لیتر بر ثانیه آب از خط صنعت می‌گیریم.

وی با اشاره به مشکلات آبی حومه شرقی و غربی تصریح کرد: طی چهار سال کارهای خوبی انجام و مطالعاتی انجام شده و ۶۷۰ میلیارد تومان با همکاری قراگاه امام حسن مجتبی علیه‌السلام خطوط طراحی شده و در حال اجراست.

چرخ‌انداز در ادامه گفت: سال گذشته خط انتقال کبوترخان و ۵۵ کیلومتر خط انتقال نوق اجرا شده و ۲۶ هزار متر مکعب مخزن توسط بسیج در حال ساخت است و مخازن زیادی در حال ساخت داریم که مخزن ذخیره آب شهر رفسنجان با گنجایش ۵۵ هزار متر مکعب در حال ساخت است.

وی افزود: ۲۸۰ کیلومتر طی سال گذشته فقط بازسازی شبکه برای روستاهایی که با قرارگاه امام حسن مجتبی(علیه السلام) قرارداد داشتند، انجام شده است.

رئیس شرکت آبفا شهرستان رفسنجان نصب پمپ‌ به‌صورت مستقیم به شبکه را چالش بزرگی برای شرکت آبفا دانست و گفت: طبق استفتائاتی که از مراجع تقلید گرفتیم، مصرف این آب حرام است.

حسین رضایی فرماندار رفسنجان نیز در این نشست اظهار کرد: میانگین دمای تیرماه هر ساعت ۳۳.۳ درجه سانتیگراد بوده که نسبت به بلندمدت حدود ۳ درجه سانتیگراد بالاتر بوده است.

وی با بیان این‌که کارکرد یکسره و شبانه‌روزی کولرها از ۲۵ خرداد به بعد موجب شد مخازن کامل پر نشوند و ۲۳.۶ درجه صبح‌ها گرم‌تر بود، گفت: تغییرات آب و هوایی جدی است. تبخیر و تعرق هم زیاد شده که روی محصول پسته اثر دارد و درصد پوکی خواهیم داشت.

رضایی در ادامه با بیان اینکه نصف اعتبارات شهرستان را در حوزه آب گذاشتیم و ترمیم و تعویض شبکه‌های فرسوده در اولویت است، تصریح کرد: اولویت‌بندی روستاها با احصاء مشکلات آنها را در دستور کار قرار دادیم تا تنش آبی آنها برطرف شود.

فرماندار رفسنجان از تلاش برای حل مشکلات آب روستاهای فخرآباد و محمدآباددهنو یاد و بیان کرد: در خط حومه غربی از سال ۱۳۷۹ که مرحوم شیخ حسین هاشمیان اجرا کردند، هیچ تغییری ایجاد نشده و این شبکه گسترده‌تر شده، باید باری از روی این شبکه برداشته شود. 

رضایی افزود: در منطقه نوقات، آب نیست، یعنی آبی که ای‌سی آن زیر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ باشد نداریم، یک خط از جوادیه فلاح تا فردوس اجرا شده و بعد از رسیدن اعتبار تا چاه‌جعفر اجرا خواهد شد. سه حلقه چاه در محدوده بین شهر رفسنجان و نوق حفر می‌شود تامشکل آب این منطقه حل شود.

به گفته وی، احداث مخازن برای آب منطقه خنامان در دستور کار است و توافقی با مالکان قنوات انجام می‌دهیم که در زمینه رفع تنش آبی با شرکت آب همکاری کنند. یک خط ۶ کیلومتری به میزان ۱.۵ میلیارد تومان در این محدوده اجرا شده، ضمن اینکه مخزن ۱۰۰ مترمکعبی برای روکرد خنامان احداث شده و یک مخزن ۱۰۰ مترمکعبی برای چاروک احداث و مخزن ۲۰۰ مترمکعبی برای تنش آبی خنامان احداث خواهد شد.

رضایی جمع‌آوری پمپ‌هایی که مستقیم وصل به شبکه شده‌اند را یکی از راهکارهایی دانست که کمک به سزایی به رفع کم‌آبی می‌کند و اضافه کرد: انشعابات غیرمجاز زیادی در شهرستان داریم که به‌طور جدی باید برخورد شود. باید فرهنگ‌سازی شود با توجه به کمبود آب، منابع آب را به‌درستی مصرف کنیم.

رضایی اضافه کرد: ۱۰۵ هزار کولر آبی در شهر رفسنجان داریم که آب و برق زیادی مصرف می‌کنند. در سطح کلان باید تدابیری اندیشیده شود مانند شهرهای جنوبی از کولرگازی استفاده شود یا کولرهای که راندمان بیشتری داشته باشند، جایگزین شوند.

انتهای پیام

نظر شما