شناسهٔ خبر: 68125350 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

قمار خطرناک اوکراین با حمله به خاک روسیه

امیرمحمد سهرابی

همزمان با حملات اوکراین به مناطقی در خاک روسیه، تحلیلگران نظامی این سوال را مطرح می‌کنند که آیا چنین حمله‌ای برای اوکراین ارزش خطرپذیری را داشته و یا اینکه اصلا چنین اقدامی مواضع ارتش این کشور را در میدان نبرد تغییر خواهد داد یا خیر.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اوکراین هفته گذشته در اقدامی بی‌سابقه یکی از بزرگترین حملات خود را به خاک روسیه از زمان آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲ انجام داد و روز سه‌شنبه دست‌کم ۱۰۰۰ سرباز اوکراینی با تانک‌ها و خودروهای زرهی وارد خاک روسیه شدند و ارتش روسیه هم همزمان از اعزام سربازان و خودروهای زرهی بیشتر جهت دفع این حملات خبر داد.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی می‌نویسد: «حمله اوکراین یک عنصر جدید غیرقابل پیش‌بینی را وارد جنگی کرده که در قسمت‌های دیگر میدان نبرد با حرکت آهسته‌ای پیشروی می‌کند. این اقدام اوکراین شاید موفقیتی را برای کشوری که مدت‌هاست با کمبود نیرو دست‌وپنجه نرم می‌کند، به همراه داشته باشد اما همزمان با این حملات، روسیه هم نیروهای کمکی اعزام و دفاع خود را تقویت می‌کند.»

با این حال این روزنامه آمریکایی به نقل از تحلیلگران نظامی این سوال را مطرح می‌کند که آیا حمله اوکراین ارزش خطرپذیری را با توجه به تعداد محدود نیروهای ارتش اوکراین داشته است یا خیر. هم‌چنین مشخص نیست که این حمله به بهبود موضع اوکراین در میدان نبرد کمک خواهد کرد یا خیر.

نیویورک تایمز هم‌چنین به مسئله دیگری می‌پردازد و می‌نویسد: «متحدان کی‌یف در گذشته نسبت به حملات اوکراین در داخل خاک روسیه احتیاط به خرج می‌دادند و از تشدید تنش‌ها واهمه داشتند اما در حال حاضر هیچ سیگنال علنی از سوی پایتخت‌های غربی برای مخالفت با این حملات نشان داده نشده است و ایالات متحده هم گفته که حملات اوکراین دستورالعمل‌های آمریکایی را نقض نمی‌کند. با این حال، مقامات ارشد آمریکایی به‌طور مخفیانه گفته‌اند که آن‌ها از این حمله اطلاع نداشته و همچنان به دنبال شفاف‌سازی اوکراین درباره منطق این حمله هستند.»

نیویورک تایمز: حمله اوکراین به خاک روسیه، قماری که ارزشش را نداشت حمله اوکراین به «کورسک»

هدف اصلی اوکراین از حمله به خاک روسیه

مقامات ارشد آمریکایی درباره توانایی اوکراین برای حفظ قدرت خود در این حملات و تغییر مسیر نیروهای روسیه و ایجاد خسارت به آن‌ها مردد هستند و یکی از آن‌ها چنین حمله‌ای از سوی اوکراین را «قمار» توصیف کرده است.

«فرانز-استفان گادی» تحلیلگر نظامی مستقر در وین می‌گوید: «ظاهرا این حمله هماهنگ‌ و برنامه‌ریزی شده بود؛ اما سوال اصلی این است که آیا اوکراین می‌تواند حرکت خود را حفظ نماید و موفقیت در خاک روسیه را به دستاوردهای مفیدی بدل کند. ارتش اوکراین نیروهای ذخیره کمی دارد که آن‌ها را بتواند وارد جنگ کند و این کشور همچنان از کمبود تسلیحات و مهمات رنج می‌برد.»

یک مقام ارشد اوکراینی که خواست نامش فاش نشود، گفت که هدف حمله این بوده که نیروهای روس را از سایر بخش‌های خط مقدم که یگان‌های اوکراینی در آن درگیر هستند، دور کنند اما کارشناسان نظامی معتقدند که روسیه احتمالا قادر خواهد بود با نیروهای ذخیره خود که در اوکراین نمی‌جنگند، پاسخ دهد.

وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد از زمان شروع حمله اوکراین به منطقه کورسک در خاک روسیه تا کنون ۹۴۵ سرباز و ۱۰۲ خودروی نظامی نیروهای مسلح اوکراین از بین رفته است و تلاش نیروهای روسیه برای مقابله با پیشروی اوکراینی‌ها همچنان با قدرت ادامه دارد.

این وزارتخانه افزود: «عملیات برای شکست دادن تشکیلات نیروهای مسلح اوکراین ادامه دارد» و ارتش روسیه همچنان به دفع تلاش‌های اوکراین برای نفوذ در منطقه کورسک ادامه می‌دهد.

«امیل کاستهلمی» تحلیلگر «گروه بلک بِرد» مستقر در فنلاند که جنگ اوکراین را رصد می‌کند، می‌گوید: «اوکراین نمی‌تواند بدون گسترش جناح‌های خود در شمال پیشروی کند. زمان برای اوکراینی‌ها رو به اتمام است و روس‌ها برای همیشه سازمان‌دهی نشده باقی نخواهند ماند.»

انتهای پیام

نظر شما