شناسهٔ خبر: 68124116 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ۵۹۸ | لینک خبر

آنچه در دومین رویداد ملی «آرمان ما» گذشت؛

گردهمایی سی‌هزار فعال فضای مجازی بر بستر «جریان»

دومین رویداد ملی آرمان ما پس از گذشت یک هفته در حالی به کار خود پایان داد که نزدیک به سی‌هزار نفر به شکل مجازی در جلسات عمومی و تخصصی آن شرکت داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری 598، دومین دویداد ملی آرمان ما که از یازدهم مرداد ماه ۱۴۰۳ آغاز به کار کرده بود، در نهایت با برگزاری جلسات عمومی و تخصصی پس از یک هفته در هجدهم مرداد ماه ۱۴۰۳ به کار خود پایان داد. دومین رویداد ملی آرمان ما شامل شش جلسه تخصصی، سه جلسه عمومی، یک جلسه توجیهی در افتتاحیه و اختتامیه‌ی مجازی بود. در جلسات تخصصی، یازده پنل با عناوین گوناگون در حوزه‌ی رسانه و فضای مجازی مطرح شد. جلسات عمومی این رویداد نیز با حضور شخصیت‌های برجسته‌ی فرهنگی به تشریح برگزار و همچنین به تبیین سه موضوع عزت، حکمت و قدرت تمدن‌ساز انقلاب اسلامی پرداخته شد.

یازده پنل تخصصی با سی‌ونه سرفصل و سه نشست عمومی
در پنل‌های تخصصی دومین رویداد ملی آرمان ما، یازده عنوان آموزشی به شکل کاملا کاربردی به شرکت‌کنندگان ارائه شد. گفتنی است هر پنل شامل تعدادی سرفصل بود که موضوع کلی آن پنل را به شکل جزئی مطرح می‌کرد. مجموع این سرفصل‌ها به سی‌ونه عدد می‌رسید که هریک توسط یک استاد و به شکل مجازی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. همچنین در آغاز، میانه و پایان رویداد، سه نشست عمومی برگزار شد.

جریان‌شناسی مقاومت
مبحث «جریان‌شناسی مقاومت» به عنوان اولین پنل تخصصی در دومین رویداد ملی آرمان ما مطرح شد. جریان‌شناسی مقاومت در این رویداد طی سه سرفصل شامل جریان‌شناسی رسانه‌ای مقاومت و چشم‌انداز آن، اعتراضات دانشجویی در حمایت از فلسطین و وضعیت رژیم صهیونیستی در حوزه حکمرانی و غیرحکمرانی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و آموزش‌های تخصصی در هر حیطه به شرکت‌کنندگان ارائه شد.
علی‌حسن حیدری، مسئول پنل تخصصی جریان‌شناسی مقاومت در این رویداد، به گفت‌وگو با خبرنگار سراج24 نشست و ضمن تشریح مقدمات جلسات مرتبط با این پنل گفت: وقتی که درباره جریان مقاومت سخن می‌گوییم، در واقع از یک گفتمان فکری و فرهنگی عمیق  قدرتمند صحبت می‌کنیم که از نظر تئوری و نظری ریشه در اسلام سیاسی دارد و برآمده از مکتب مبارزاتی شیعه است. همچنین از نظر تجربه حکمرانی و الگوی مبارزاتی در عصر جدید، از یک عقبه سیاسی و مبارزاتی قریب به نیم قرن برخوردار است.
وی در ادامه مطرح کرد: دریک نگاه تبارشناسانه جریان مقاومت بربنیاد اسلام سیاسی استوار شده که خالق گفتمان مقاومت و مدل مبارزاتی فضیلت‌محور است. این خود بر سه مفهوم دقیق «معنویت، عدالت و عقلانیت» پایه‌ریزی گشته که مرزبندی روشن و شفافی با جریان‌های فکری و فرهنگی فعال موجود در دنیای اسلام و دنیای غیرمسلمان دارد. این مزیت مغزافزاری جریان مقاومت که متاثر از رخداد فرهنگی بزرگ و جریان‌سازی حسینی است، عامل پایداری، کارآمدی گفتمان و جریان مقاومت در عصر حاضر شده است که خصلت جذب حداکثری، عقلانیت دینی، انعطاف‌پذیری و انطباق‌پذیری منحصربه‌فردی با وضعیت محیطی، سیاسی و زمانی دارد.
دکتر فواد ایزدی، سید رضا صدرالحسینی و محمد قادری اساتید این پنل تخصصی در رویداد بودند.

سردبیری اخبار و اطلاعات نادرست
دومین پنل تخصصی ارائه‌شده در رویداد ملی «آرمان ما» میزبان علاقه‌مندان به حوزه خبر بود و جلسات آموزشی آن با عنوان «سردبیری اخبار و اطلاعات نادرست» برگزار شد. این جلسات آموزشی، در سه سرفصل با عناوین «آشنایی با پایگاه‌های داده‌ای»، «گزارش‌نویسی مبتنی بر اوسینت» و «سردبیری اخبار جعلی» ارائه گشت.
علیرضا پورجعفری، مسئول پنل تخصصی سردبیری اخبار و اطلاعات نادرست در این رویداد، در گفت‌وگو با خبرنگار سراج24 به تشریح کیفیت محتوای این دوره پرداخت و گفت: ما در دومین رویداد ملی آرمان ما، پنل تخصصی سردبیری اخبار و اطلاعات نادرست را ارائه کردیم. این پنل تخصصی با دغدغه‌ی هدایت اخبار نادرست و شیوه‌های مواجهه و مقابله با این اطلاعات نادرست ایجاد شد. دغدغه‌ی اول ما این بود که بتوانیم به فعالان حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی این آموزش را ارائه دهیم که در مرحله اول، که گام نظری است، چگونه باید با اخبار غلط مواجهه شوند و در مرحله بعد، یعنی گام تکنیکال، این اخبار را مدیریت کنند. علت اینکه نام «سردبیری» برای این اقدام گذاشته‌ایم این است که فرد به سطحی برسد که بتواند با این اطلاعات و اخبار نادرست ارتباط برقرار کند و بتواند بر آن مدیریت داشته باشد.
مسئول پنل تخصصی سردبیری اخبار و اطلاعات جعلی در دومین رویداد ملی آرمان ما به تشریح اقدامات صورت‌گرفته طی این دوره و همچنین دوره‌ی قبل آرمان ما پرداخت و توضیح داد: دوره قبلی آرمان ما که سال گذشته برگزار شد، آموزش‌های بررسی حقیقت (Fact Checking) ارائه گشت و شرکت‌کنندگان توانستند در این دوره از آموزش‌های اوسینت و فکت‌چکینگ بهره‌مند شوند. در این دوره نیز سه سرفصل تخصصی در پنل داشتیم و بنده به همراه آقایان سهی صالح و محمدرضا فرحزادی سرفصل‌ها را تدریس کردیم.

«زیست دیجیتال بانوان» و «خانواده دیجیتال»
برنامه‌های دیگر این رویداد که در حوزه بانوان و طی دو پنل تخصصی ارائه شد، با عناوین «زیست دیجیتال بانوان» و «خانواده دیجیتال» در اختیار علاقه‌مندان و فعالان این حوزه قرار گرفت. این دو پنل تخصصی در رویداد ملی آرمان ما طی هفت سرفصل شامل بازنمایی تصویر زن ایرانی در رسانه و فضای مجازی، سایبرفمنیسم، جایگاه زنان در فناوری‌های سایبر، اقتضائات زیست بومیان دیجیتال، تاثیر زیست دیجیتال بر خانواده، چالش‌های والدگری دیجیتال و نسبت بین کنش‌ورزی افراد موثر (بلاگر/ اینفلوئنسر) در پلتفرم‌های تصویرمحور با وضعیت جمعیت، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و آموزش‌های تخصصی در هر حیطه به شرکت‌کنندگان ارائه شد.
ریحانه تاجیکی، مسئول این پنل تخصصی در دومین رویداد آرمان ما، به گفت‌وگو با خبرنگار سراج24 نشست و ضمن تشریح مقدمات جلسات مرتبط با این پنل‌ها گفت: در دومین رویداد ملی آرمان ما، مرکز بانوان سازمان فضای مجازی سراج دو پنل تخصصی متفاوت از هم دارد. البته این دو پنل در برخی موارد اشتراکاتی نیز با یکدیگر دارند. عنوان این دو پنل «زیست دیجیتال بانوان» و «خانواده دیجیتال» است. تمرکز اصلی پنل زیست دیجیتال بانوان به طور خاص و به طور کلان بر صورت‌مسئله‌ی زنان است. در این پنل به دغدغه‌ها، اولویت‌ها، مشکلات و همه‌ی موارد مرتبط با زنان، که نیمی از جامعه ایرانی را تشکیل می‌دهند، پرداخته‌ایم. سرفصل‌هایی که برای اساتید تعریف شده و ایشان درباره آن صحبت می‌کنند، بر دغدغه‌های این قشر از جامعه متمرکز شده و سعی شده تا با یک صورت‌بندی به تبیین و توصیف وضعیت میدانی و ارائه‌ی راهکار برای آن پرداخته شود.
وی در ادامه اضافه کرد: ما در یک لایه به ابعاد انتزاعی و صورت‌بندی مسئله پرداختیم و در لایه بعدی به ارائه‌ی راهکار و راهبردهای عملیاتی و کاربردی برای مخاطب اشاره کردیم تا کسی که از محتواهای پنل استفاده می‌کند، بعد از آشنایی مقدماتی با سرفصل‌ها و البته مشکلات خود، بداند که هریک از این مسائل راهکاری برای ارائه دارد.
وی در تشریح دومین پنل تخصصی این رویداد مطرح کرد: در پنل دوم ما به مبحث «خانواده دیجیتال» و در یک قسمت به اقتضائات زیستِ بومیان دیجیتال پرداختیم و مسائلی چون ویژگی‌های شخصیتی این نسل، رفتار آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی و نحوه‌ی تعاملشان با خانواده را مورد بررسی قرار دادیم. در بخش دوم نیز به راهکارهایی برای مدیریت این مسائل از سوی خانواده‌ها پرداخته‌ایم.
در این دو پنل تخصصی حوزه‌ی بانوان، خانم‌ها فاطمه نعمتی، سارا مهدی‌پور، فائزه نوروزی، فهیمه زارع، لیلا وصالی و معصومه نصیری سرفصل‌ها را تشریح و تبیین کردند.

هوش مصنوعی
چهارمین پنل تخصصی آرمان ما به مبحث جذاب و به‌روز «هوش مصنوعی» تعلق داشت. هوش مصنوعی در این رویداد طی شش سرفصل شامل کاربردهای هوش مصنوعی در پژوهش، مونتاژ تصویر با ابزار هوش مصنوعی نرم‌افزار پریمیر، مونتاژ صدا با ابزارهای هوش مصنوعی نرم‌افزار پریمیر، تولید انیمیشن با استفاده از وبگاه متن باز، تولید فیلم و عکس با استفاده از وبگاه متن باز و برنامه‌نویسی با استفاده از هوش مصنوعی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و آموزش‌های تخصصی در هر حیطه به شرکت‌کنندگان ارائه شد.
سید سجاد شریعتی، مسئول پنل تخصصی هوش مصنوعی در این رویداد، در گفت‌وگو با خبرنگار سراج24 به تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های ارائه‌شده در این مبحث پرداخت و گفت: دغدغه‌ی ما در پرداختن به موضوع هوش مصنوعی، که عنوان تخصصی پنل است، این بود که ما بتوانیم به فهمی از ابزارهای هوشمند دست پیدا کنیم که از طرفی نیز در فضای مجازی در حال گسترش هستند. تا پیش از اینکه ما با ابزارهای هوش مصنوعی مواجه و با آن‌ها آشنا شویم، این حیطه از فناوری برای عموم مردم یک علم نظری و حتی زمینه‌ای علمی‌تخیلی بود که اغلب خودشان نمی‌توانستند از آن استفاده کنند و دانش ایشان در این سطح بود که صرفا بدانند هوش مصنوعی چیست و به چه سمتی می‌رود. همچنین ایشان نمی‌توانستند در زندگی روزمره از آن استفاده عملی داشته باشند.
وی ادامه داد: از زمانی که ابزارهای هوش مصنوعی وارد عرصه‌های مختلف شده‌اند و کم‌کم با آن‌ها آشنا شده‌ایم، رویکردها تغییر کرده است و رفته‌رفته به سمت جهان و دوره‌ای در حرکتیم که بسیاری از مهارت‌ها و تخصص‌ها بدون استفاده از هوش مصنوعی ابتر و ناقص رها خواهد شد. در واقع برای به‌روزشدن در تخصص‌های مختلف نیاز است تا با این ابزارها آشنا شویم تا بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم. هرچقدر این آشنایی و تسلط بر حوزه هوش مصنوعی عمیق‌تر باشد، ما در مهارت خود و کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، موفق‌تر خواهیم بود.
این کارشناس یکی از دغدغه‌های پیش‌روی استادان در این حوزه را مطرح کرد و توضیح داد: یکی از مسئله‌هایی که امروز با آن مواجه هستیم این است که مردم زیاد با ابزارهای هوشمند آشنا نشده‌اند و اکثریت گمان می‌کنند که کلیت هوش مصنوعی محصول شرکت Open AI است که با نام Chat GPT معرف حضور قرار گرفته و آن را با این نام می‌شناسند. ما در دوره‌ی «آرمان ما» به ویژه در اولین دوره که سال گذشته برگزار شد، تلاش کردیم تا مخاطب با گستره‌ی این فناوری آشنا شود و بداند که این حیطه وسیع‌تر از آن است که امروز در میان عموم مردم جا افتاده است.
وی افزود: طی گذر زمان، بر وسعت ابزارهای هوشمند اضافه خواهد شد و این یک فرصتی در اختیار مخاطبان ما است تا در گام اول به این شناخت از خود برسند و بدانند که مایل هستند چه کاری انجام دهند و سپس تشخیص دهند که آن ابزاری که برای کارشان نیاز و مناسب است، چیست و خود را محدود به چند ابزار معروف که در حقیقت کارایی خاصی هم برایشان ندارد، نکنند. این تلاش را ما در اولین رویداد آرمان ما انجام دادیم و همچنان نیز آن را دنبال کرده‌ایم.
مسئول پنل تخصصی هوش مصنوعی در دومین رویداد ملی آرمان ما درباره‌ی جامعه‌ی مخاطب خود بیان کرد: جامعه‌ی مخاطب پنل تخصصی هوش مصنوعی در «آرمان ما» شامل افرادی معمولی بود که یا پژوهشگر و دانشجو است یا کاربر فضای مجازی در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار، اقتصاد و فرهنگ است. در آموزش تخصصی هوش مصنوعی که طی رویداد ملی آرمان ما برگزار شد، نیاز نبود که افراد تخصص خاصی داشته باشند؛ البته که عمده‌ی افراد شرکت‌کننده حداقل اطلاعات را در این زمینه دارا و از فناوری‌های رایج در فضای مجازی مطلع بودند.
وی در ادامه اظهار داشت: ما تلاش کردیم با در نظر گرفتن این گروه از مخاطبان و با هدف اضافه کردن دانش به ایشان، وارد مباحث شویم. در دومین دوره آرمان ما نگاهمان همان امتداد رویکرد در رویداد سال گذشته است و وسعت آن را گسترش ندادیم؛ بلکه هدف ما این بود که به مباحث عمق بیشتری دهیم. در واقع در دومین رویداد آرمان ما نگاه مفصل‌تر و جامع‌تری به مباحث اولین رویداد آرمان ما داشتیم و مخاطبان با مفاهیم عمیق‌تر با جزئیات بیشتر مواجه بودند تا امکان بهره‌مندی از امکانات این فناوری برای کسانی که به آن نیاز دارند بیشتر از قبل فراهم باشد. این رویکرد منجر شد تا افراد بتوانند استفاده عملی از این فناوری داشته باشند و ما هم خواستار همین بودیم که به بیان صرف مفاهیم نظری بسنده نکنیم و بتوانیم این مسیر را به سمت استفاده کاربردی مخاطب از هوش مصنوعی هدایت کنیم.
در پنل تخصصی «هوش مصنوعی» آقایان محمد حائری شیرازی، علی طالقانی، محمدرضا رضایی و احمد استیری به عنوان اساتید سرفصل‌ها حاضر شدند و مطالب هر بخش را به علاقه‌مندان اراده کردند.

پادکست
یکی از پنل‌های تخصصی این رویداد به آموزش‌های پیرامون تولید محتوای پادکست پرداخت. علاقه‌مندان به تولیدمحتوای صوتی و پادکست در این جلسه آموزشی، با اهمیت‌های محتوای صوتی، بررسی اثرگذاری آن و همچنین فرایند تهیه و تولید پادکست آشنا شدند.
عبدالمحمد سبزعلی، مسئول پنل تخصصی پادکست در این رویداد، در گفت‌وگو با خبرنگار سراج24 به تشریح کیفیت محتوای صوتی و پادکست پرداخت و گفت: پادکست به عنوان یکی از محبوب‌ترین قالب‌های تولید محتوا در دنیای امروز، رفته‌رفته در ایران نیز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. با توجه به رشد چشمگیر تعداد پادکست‌های فارسی و میزان شنوندگان آن، بازار کار این حوزه نیز بیش از پیش رونق گرفته است. آقای ولی‌الله اشرفی تنها سرفصل این پنل را آموزش داد.

سواد فضای مجازی
عنوان مهم دیگر پنل ارائه‌شده در این رویداد «سواد فضای مجازی» بود که  طی آن به برگزاری جلسات آموزشی پیرامون مبحث سواد فضای مجازی پرداخته شد. این عنوان بااهمیت در این رویداد، طی چهار سرفصل شامل بازنمایی عملیات وعده صادق، شیوه‌های مواجهه با خبر جعلی، کلان روایت و سواد تاریخی و خبر جعلی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و آموزش‌های تخصصی در هر حیطه به شرکت‌کنندگان ارائه شد.
صالح اصغری، مسئول پنل تخصصی سواد فضای مجازی در این رویداد، در گفت‌وگو با خبرنگار سراج24 به تشریح مقدمات جلسات مرتبط با این پنل پرداخت و گفت: عصر شبکه‌های اجتماعی، دوران تولید و انتشار بی حد و حصر اطلاعات است. در این شرایط، سرعت پردازش اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است و هرکه نتواند با آن همراه شود عقب‌مانده فرض می‌شود. این سرعت در انتقال داده‌ها منجر به سوء استفاده و گسترش «اطلاعات و اخبار نادرست» می‌شود. در این شرایط بعضا، برنده بازار خبر، آن رسانه‌ای است که اخبار سریع یا مورد علاقه مردم را منتشر کند و نه لزوماً اخبار صحیح را. در این بازار رسانه‌ای، نفع همگانی لزوما مهم نیست و دیده‌شدن و لایک گرفتن، بالاتر از هر مسئولیت اجتماعی است. این عصر در کلام اندیشمندان فرهنگ و ارتباطات، «عصر پساحقیقت» لقب گرفته است.
مسئول پنل تخصصی آموزش سواد فضای مجازی بیان کرد: ما باور داریم فضای مجازی سالم جز با مشارکت عموم مردم شکل نمی‌گیرد. تلاش ما این است با مشارکت فرهیختگان و کنشگران فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای کشور در مسیر ارتقای سواد فضای مجازی و فرهنگ کاربری گام برداشته و «تفکر ذهن آگاه و نقادانه» را جایگزین «پذیرش بی‌چون و چرای اخبار و اطلاعات» کنیم.
وی اظهار داشت: ما پیشتر «پویش ملی مواجهه با اخبار جعلی» را راه‌انداخته بودیم که بستری برای اراده و خواست جمعی همه‌ی افرادی که می‌خواهند در مقابل سیل سریع اخبار غلط و جعلی، نقش‌آفرینی کنند، بود. در آن پویش، با شناسایی و سازماندهی کنشگران اجتماعی و با هدف برگزاری برنامه‌های آموزشی و ارائه بسته‌های کنشگری، تولیدات رسانه‌ای و هم افزایی بین‌سازمانی، سعی در ایجاد موج اجتماعی داشتیم.
این کارشناس همچنان یادآور شد: در دوره آموزش سواد فضای مجازی طی رویداد ملی آرمان ما نیز همین هدف را دنبال می‌کنیم؛ چراکه ترسیم افق مشترک و همگانی منجر به ایجاد حساسیت نسبت به مقابله با اخبار جعلی در سطح جامعه می‌شود. در واقع برنامه‌های ارائه‌شده در دومین رویداد ملی آرمان ما، که به اخبار جعلی پرداخته است، امتداد پویش ملی مواجهه با خبر جعلی است که سال گذشته نیز رویداد ملی آن برگزار شد. البته علاوه‌بر برنامه‌های آموزشی آرمان ما، جلسات آموزشی و ترویجی دیگری نیز طی سال جاری خواهیم داشت.
وی افزود: ما در پویش‌هایی که برگزار کردیم، مجموعه‌ای از فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده را برای دستیابی به یک هدف خاص در نظر گرفتیم. هدف پویش‌های فرهنگی و اجتماعی ما که امتداد آن در این رویداد دنبال می‌شود، معمولاً شامل حساس‌سازی مخاطب نسبت به مسائل اجتماعی و یا افزایش آگاهی مردم نسبت به ابعاد یک مسئله است.
اصغری در ادامه خاطر نشان کرد: ما در این برنامه‌ها چند نوع فعالیت ترویجی که به صورت همزمان و یکپارچه، باید پیام را به مخاطبان هدف برساند، دنبال می‌کنیم. برای موفقیت در این مسیر، باید استراتژی و برنامه‌ریزی مناسبی داشت. برای مثال، باید دقت کرد که کجا و چه برنامه‌هایی برای شما و اهدافتان موثر است. همچنین، باید به مخاطبان هدف خود توجه کنیم و بدانیم که چگونه پیام خود را برای آن‌ها طراحی کنیم. برای این منظور، می‌توان از روش‌های مختلفی مانند برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، تولیدات فضای مجازی، کارگاه‌ها، همایش، نمایشگاه، مسابقه و تبلیغ در محیط‌های عمومی استفاده کرد.
این کارشناس ادامه داد: در پویش، باید گروهی از مخاطبان خود را انتخاب و پیامتان را به آن‌ها منتقل کنید. برای این منظور، باید از استراتژی‌های مختلفی مانند تحقیق درباره مخاطبان، تعیین هدف، طراحی پیام ، انتخاب رسانه‌های مناسب و ارزیابی عملکرد پویش استفاده کنید. همچنین، باید به محتوای خود توجه کنید و سعی کنید پیامی جذاب و متناسب با نیازهای مخاطبان خود ارائه دهید.
دکتر هادی البرزی، محمد لسانی، دکتر سید حسین شهرستانی و میثم مهدیار چهار استاد ارائه‌دهنده‌ی سرفصل‌های این پنل تخصصی بودند.

خبر و خبرنگاری
در پنلی که با عنوان «خبر و خبرنگاری» ارائه شد، اساتید برجسته و به نامی برای تدریس سرفصل‌های تخصصی آن حاضر شدند. پنج سرفصل این پنل تخصصی با عناوین «تیتر و لید»، «خبرنگاری بحران»، «خلاقیت در اجرا»، «روایت در مستند» و «تکنیک‌های اقناع» مطرح شد. محسن جندقی، حسن شمشادی، فضه سادات حسینی، محمد دلاوری و محمدحسین رنجبران پنج استاد هریک از سرفصل‌های یادشده بودند و به شکل حرفه‌ای موضوعات مطرح‌شده را نزد علاثه‌مندان این حوزه تبیین و تشریح کردند.
رضا تقی‌پور، مسئول پنل تخصصی خبر و خبرنگاری در دومین رویداد ملی آرمان ما، طی گفت‌وگویی با خبرنگار سراج24، به تشریح اقدامات و برنامه‌های صورت‌گرفته در این رویداد پرداخت. وی در ابتدای این گفت‌وگو به منظور معرفی پنل تخصصی خبر و خبرنگاری، مقدمه‌ای از آن را تصرح کرد و گفت: «خبر» در جهان امروز گزاره یا محتوایی است که اطلاعاتی درباره‌ی یک واقعه به ما می‌دهد. رسانه‌های مختلف این روزها وظیفه‌ی نشر خبر را به عهده دارند و بسترهایی چون شبکه‌های تلویزیونی و رادیوها، مطبوعات، شبکه‌های اجتماعی و غیره از جمله این رسانه‌ها هستند.
وی اضافه کرد: خبر در نوع خود به انواع موضوعات تقسیم می‌شود و هر موضوع خبری، علاقه‌مندان خاص خود را دارد. البته برخی افراد چندین موضوع خبری را بسته به نیاز یا علاقه‌ی خود دنبال می‌کنند.
این کارشناس حوزه رسانه و خبر در ادامه بیان کرد: مبحث خبر و خبرنگاری و آشنایی با مسائل فنی و تخصصی آن از جمله عناوینی است که در دومین رویاد ملی آرمان ما، به شکل مجزا در پنج سرفصل برای مخاطبان و علاقه‌مندان این حوزه از ارتباطات ارائه شد. هدف ما از طرح تخصصی این سرفصل‌ها، تعمیق فهم و بینش مخاطب نسبت به حرفه‌ی خبرنگاری و مبحث تخصصی خبر بود.
تقی‌پور در پایان توضیح داد: مخاطبان در پایان این دوره ضمن اخذ مدرک معتبر از دومین رویداد ملی آرمان ما که به همت سازمان فضای مجازی سراج برگزار شد، ذهنیت درست و دقیق‌تری از مفاهیم خبری همچون عناصر خبر، ارزش خبری، کشف ارتباط میان خبر و منبع آن، شبکه‌سازی خبری و روایتگری خبر پیدا کردند. امید است مطالب ارائه‌شده از سوی اساتید حرفه‌ای در سرفصل‌های مختلف این رویداد، مطابق انتظارات علاقه‌مندان بوده باشد.

تولیدات رسانه‌ای
یکی از جذاب‌ترین پنل‌های دومین رویداد ملی آرمان ما «تولیدات رسانه‌ای» بود که این روزها مورد توجه اقشار زیادی از جامعه نیز قرار گرفته است. این پنل شامل برگزاری جلسات آموزشی پیرامون مبحث تولیدات رسانه‌ای بود که طی سه سرفصل شامل تدوین موبایلی و فتوشاپ موبایلی، آشنایی با دوربین و دکوپاژ و میزانسن و نوع روایت در سینما مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و آموزش‌های تخصصی در هر حیطه به شرکت‌کنندگان ارائه شد.
محسن اردستانی، مسئول پنل تخصصی تولیدات رسانه‌ای در این رویداد، به گفت‌وگو با خبرنگار سراج24 نشست و ضمن تشریح مقدمات جلسات مرتبط با این پنل گفت: تولیدات رسانه‌ای شامل انواع محتوا می‌شود که در پنل ما عمدتا تولیدات ویدئویی مورد بررسی قرار گرفته است. تولید ویدئو، کلیپ، فیلم و هرنوع تولید بصری متحرک امروز در اختیار همه‌ی افراد قرار گرفته است و دیگر مانند گذشته منحصر به استفاده از سوی عده‌ای محدود نیست.
وی در ادامه اضافه کرد: با گسترش فناوری‌های ارتباطی و دسترسی همگان به ابزارهای آن از جمله تلفن همراه، حالا تولید ویدیو و کلیپ مورد توجه افراد به خصوص اهالی کسب‌وکار و فعالان رسانه‌ای قرار گرفته است. ما درا ین پنل تخصصی که با عنوان «تولیدات رسانه‌ای» ارائه شده است، با نیازسنجی از شرایط روز، سعی کردیم دوره‌هایی در دسترس افراد قرار دهیم که در مرحله‌ی اول برای آن‌ها کاربردی باشد تا بتوانند به طور عملی از آن بهره‌مند شوند و سعی کردیم از ارائه‌ی صرف نظری مباحث خودداری کنیم.
مسئول پنل تخصصی تولیدات رسانه‌ای در دومین رویداد ملی آرمان ما درباره‌ی مباحث مطرح‌شده در این دوره عنوان کرد: در پنل تخصصی تولیدات رسانه‌ای ما درباره‌ی سه مبحث آموزش ارائه می‌دهیم. در یکی از سرفصل‌ها افرادی که می‌خواهند در حوزه فضای مجازی و زمینه‌های مرتبط کار کنند و قصد دارند از یک سطح ابتدایی کار خود را شروع کنند، از دوره تدوین و فتوشاپ موبایلی بهره‌مند شدند. امروز بسیاری از تولیدات در فضای مجازی از طریق موبایل هم تصویربرداری و ضبط می‌شود، هم تدوین روی آن صورت می‌گیرد و در نهایت هم با همین موبایل منتشر می‌شود. ما در تاریخ سینما هم داریم که در سال ۲۰۰۷ یک کارگردان مشهور با تلفن همراه یک فیلم سینمایی ساخت. این آموزش فقط یکی از سرفصل‌های پنل تخصصی تولیدات رسانه‌ای در دومین رویداد ملی آرمان ما است تا طی آن افراد بتوانند با حداقل امکانات بهترین خروجی از آثار ویدئویی داشته باشند و آن را در زمینه‌های فعالیتی خود به کار گیرند.
این کارشناس حوزه تولیدات رسانه‌ای به دیگر مبحث ارائه‌شده طی این دوره اشاره و تصریح کرد: در سرفصل دیگر به آموزش آشنایی با دوربین پرداخته‌ایم. هرکس که می‌خواهد وارد سینما شود، چه بخواهد تصویربرداری کند و چه نه، باید از دوربین و تدوین سردربیاورد و بر مباحث آن مسلط باشد. شاید فردی یک روز کارگردان شود و هیچ‌وقت هم دست به دوربین نزند اما امکان ندارد که از دوربین، تجهیزات، لنزها و ادبیات مختص هرکدام اطلاع نداشته باشد. درست است که هریک از این موارد تخصصی است و در واقع هریک در عرصه سینما به شکل حرفه‌ای نیز دنبال می‌شود، اما یک کارگردان برای تسلط بر فرایند تولید خود باید از این مباحث اطلاع کافی داشته باشد تا در فرایند همکاری با متخصصان دچار ابهام و سردرگمی نشود.
وی سومین سرفصل ارائه‌شده را معرفی و بیان کرد: در سرفصل سوم به مهم‌ترین اقدام کارگردان یعنی دکوپاژ و میزانسن پرداخته‌ایم. ما بعضی کارگردان‌ها را داریم که صرفا از استوری‌بورد استفاده می‌کنند. در این دوره دکوپاژ آموزش داده شد که در واقع هنر اصلی کارگردان است و شامل قاب‌بستن و ادبیات مرتبط با آن می‌شود. شرکت‌کنندگان در رویداد امسال در سه سرفصل اشاره‌شده حاضر شدند و اطلاعاتی نسبت به تولیدات رسانه‌ای کسب کردند. آموزش‌های این دوره پایه و اساسی برای یادگیری حرفه‌ای‌تر شرکت‌کنندگان در دوره‌های تخصصی آینده خواهد بود.
اردستانی در معرفی اساتید هریک از سرفصل‌های این دوره توضیح داد: اساتید این دوره آموزشی در سرفصل «تدوین موبایلی و فتوشاپ موبایلی» آقای سید تراب و در سرفصل «آموزش و آشنایی با دوربین» آقای محمد مرادیان، که تجربه زیادی در ساخت و تصویربرداری در برنامه‌های صداوسیما را دارند، هستند. در سرفصل «دکوپاژ و میزانسن» نیز بنده خود، تجربیات سال‌های گذشته را در اختیار علاقه‌مندان قرار دادم.

کنشگری موثر در شبکه‌های اجتماعی
دوره آموزش تخصصی کنشگری موثر در شبکه‌های اجتماعی طی دومین رویداد ملی «آرمان ما» به عنوان یکی از یازده پنل تخصصی برگزار شد. این دوره در این رویداد طی پنج سرفصل شامل سوژه‌یابی، روایت‌نویسی، عملیات روانی، رفتارشناسی نسل زد (Z) در رسانه‌های اجتماعی و تحلیل ساختار سیاسی آمریکا مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و آموزش‌های تخصصی در هر حیطه به شرکت‌کنندگان ارائه شد.
محمد شیروانی، مسئول پنل تخصصی کنشگری موثر در شبکه‌های اجتماعی در این رویداد، طی گفت‌وگویی با خبرنگار سراج24 مقدمه‌ای از این دوره را تشریح کرد و گفت: نظر به گسترش روزافزون ارتباطات در دنیا و افزایش شبکه‌های اجتماعی و همه‌گیری حضور در آن توسط عموم مردم جامعه و به‌ویژه برنامه‌ریزی و انتظار معاندین برای ضربه‌زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با حربه‌های رسانه‌ای مختلف، دیگر حضور صرف و تاثیرپذیری از این شبکه‌ها کفایت نمی‌کند و نیاز به آموزش و یادگیری برای زیست مجازی و کنشگری فعالانه موثر داریم.
وی افزود: از این رو مرکز شبکه‌های اجتماعی سازمان فضای مجازی سراج اقدام به تهیه پنل این مرکز در دومین رویداد ملی آرمان ما کرد و با استفاده از بازخوردگیری مثبتی که از پنل دوره قبلی گرفته بود و همچنین نیاز مخاطبین، دوره دوم را بر اساس سه محور اساسی بازخوانی، آموزش و تحلیل، تدوین نمود که در ادامه به آن‌ها نیز اشاره خواهیم کرد. بنده در کنار آقایان مرتضی قربانی، بشیر جهانتیغ، سید سجاد طباطباییان و محمدمهدی عباسی سرفصل‌های این پنل را خدمت علاقه‌مندان و شرکت‌کنندگان ارائه کردیم.
شیروانی در پایان گفت‌وگو مطرح کرد: قطعا این دوره و سایر دوره‌ها نیز پایان آموختن نیست و در فضای تکنولوژی‌زده‌ی عصر ما، هر روز نیاز به مرور این مطالب و دوره‌ها و تطبیق مداوم آن با سرفصل‌های جدید است تا ان‌شاءالله شاهد آوینی‌هایی برای روایت فتح ظهور حضرت عشق باشیم. در پایان ضمن تشکر از برگزارکنندگان این رویداد ملی که از مدت‌ها قبل زحمت کشیدند، از اساتید عزیز که وقت گرانمایه خود را در اختیار ما قرار دادند و همچنین شرکت‌کنندگان گرامی که توفیق خادمی خود را در این رویداد مهم ملی به ما دادند نیز کمال تقدیر و تشکر را دارم و از خداوند متعال می‌خواهم که ما را از سفیران رسانه‌ای حضرت ولی عصر(عج) در این جنگ روایت‌ها و رسانه‌ها و در این نبرد آخرالزمانی به برکت صلواتی بر محمد(ص) و آل محمد(ص) قرار دهد.

عزت تمدن‌ساز انقلاب اسلامی
در اولین نشست عمومی طی دومین رویداد ملی آرمان ما، با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان به موضوع « عزت تمدن‌ساز انقلاب اسلامی» پرداخته شد. استاد پناهیان، در این جلسه که از طریق پخش زنده در پلتفرم جریان برگزار شد، ابتدای اظهارات خویش گفت: آزادی در غرب یک حق است که فرد می‌تواند از آن بگذرد ولی این آزادی در دین اسلام، سهم همگان است؛ به نحوی که برخلاف غرب نمی‌توان آن را زیرپا گذاشت و از آن گذشت. امروز جهان اسلام آزادی را یک دغدغه اساسی می‌داند. ما در دین خود ادبیاتی پیرامون آزادی داریم که باید تعقل پیدا کند و انسان‌گرایی در دینمان استشمام شود. تصور کنید اگر بخواهیم صرفا نگاه اومانیستی به مبحث ولایت فقیه داشته باشیم، در می‌یابیم که ولایت از ما اطاعت صرف نمی‌خواهد و این تعبیری است که به اشتباه جا افتاده است. درست است که اطاعت بخشی از ولایت است اما باید این نگاه تبیین شود که ولایت به سادگی بر ما امر نمی‌کند و ولی خدا قصد دارد تا افراد را به شناخت و بصیرت کافی برساند.
وی در ادامه اضافه کرد: در داستان کربلا نیز امام حسین(ع) راه را باز گذاشت تا اصحاب خود تشخیص دادند و با بصیرت خود تصمیم به ایستادگی مقابل لشکر کفر گرفتند. در جامعه‌ی پیامبر اکرم(ص) نیز چنین است و ایشان اجازه می‌دادند جامعه خود انتخاب کند تا به بصیرت برسد. امام علی(ع) بر نفاق عده‌ای در لشکر حضرت رسول(ص) علم داشتند و حتی منافقین در رکاب خود را می‌شناختند اما اجازه می‌دادند تا خود مردم این نفاق را بفهمند و تشخیص دهند.
این استاد در نقد برخی عملکردها در زمینه مسائل فرهنگی یادآور شد: ما با جهان با زبان خودشان صحبت نکردیم. ما حتی با جوانان خودمان نیز این مشگل را داریم. برای رسیدن جامعه به این بصیرت باید به امت امکان خطا داد و آن‌ها در مسائل شریک کرد. به عنوان مثال اگر در همین مساجد از مردم مشورت بخواهیم و آن‌ها را در امور شریک کنیم، ایشان ترغیب خواهند شد و بینش متفاوتی نسبت به بسیاری از مسائل و موضوعات پیدا خواهند کرد.
این فعال حوزه فرهنگی به انتقاد از کم‌کاری در زمینه تبلیغات و مسائل فرهنگی و همچنین تاثیرات آن در انتخابات پرداخت و بیان کرد: دلایل مشارکت اندک در برخی از انتخابات‌ها باید بررسی شود. در محرمی که گذشت، یک نظرسنجی نشان می‌داد که حدود ۸۵ درصد افراد اعلام کرده بودند که به نحوی و با حداقل اقدامی در ایام عزاداری امام حسین(ع) فعال بوده‌اند و مشارکت داشته‌اند. از طرفی اعلام شده که بیش از ۷۰ درصد افراد علاقه‌مند به حضور در اربعین هستند. این افراد امام حسین(ع) را دوست دارند اما هنوز برای آن‌ها روشن نشده که انتخابات نیز همان مسیر است و می‌بایست در آن مشارکت کنند. البته نمی‌خواهیم کسانی را که در انتخابات شرکت نکرده‌اند متهم کنیم. این اشتباه و کم‌کاری ما و دستگاه‌های تبلیغی و فرهنگی است که ضعیف عمل کردیم.
استاد پناهیان در پایان ابراز امیدواری کرد: امیدوارم به روزی برسیم که وقتی نام ولایت آمد همگان با مفهوم آزادی از آن یاد کنند. جوانان و فعالان این حوزه باید ادبیات جدیدی ایجاد کنند. امروز تفکر غرب جامعه را پر کرده و متاسفانه تهاجم غرب تا حدود زیادی موفق بوده است. ما باید نقش خود را بااهمیت بدانیم و کنار نکشیم. اگر در این زمینه کم کاری کنیم ولی فقیه را تنها گذاشته‌ایم. ان‌شاءالله مفهوم عزت و کرامت انشان را با این وسعت در جامعه جا بیاندازیم و از غرق‌شدن افراد در تفکرات غربی جلوگیری کنیم و همه‌ی جامعه به این بصیرت برسیم.

حکمت تمدن‌ساز انقلاب اسلامی
استاد حسن رحیم‌پور ازغدی، در دومین جلسه‌ی پنل عمومی این رویداد با موضوع «حکمت تمدن‌ساز انقلاب اسلامی» شرکت کرد و گفت: حکمت نوع مواجه با موانع را مدیریت می‌کند و بنا بر آن مصلحت ممکن است تغییر کند. قدرت در وجود یا فقدان عزت موثر است اما قدرت لزوما عزت نیست. دولت‌هایی هستند که قدرت دارند اما عزت ندارند و ملت‌هایی هستند، که هرچند کم تعداد، وقتی قدرت نداشتند، عزت داشتند. اینکه بدون حکمت می‌توان به قدرت و عزت رسید یا نه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و عنوان این جلسه نیز شامل همین مورد خواهد بود.
وی ادامه داد: بحث حکمت و تمدن اسلامی بسیار وسیعی است و در این جلسه بخشی از دایره حکمت در حوزه تمدنی خدمت دوستان عرض خواهد شد که البته به زمینه‌ی کاری دوستان یعنی رسانه هم مرتبط خواهد بود و مواردی چون حکمت در رسانه، نگاه تمدنی به حکمت در فضای مجازی و رویکرد حکیمانه در این حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد. این مسئله هم در موضع دفاع مقابل تیرهایی که به افکار عمومی شلیک می‌شود و هم موضع حمله به جامعه‌ای که توسط رسانه‌های دشمن شست‌وشوی مغزی شده است، طرح می‌شود.
استاد رحیم‌پور ابراز کرد: امروز در همه‌ی جای دنیا یک خانواده مجازی تشکیل شده است. دانشگاه مجازی، خانواده مجازی و دولت مجازی در حال شکل‌گیری است و تا چهل پنجاه سال آینده وضعیت عوض شده است و سبک زندگی نیز بیش از امروز عوض تغییر خواهد کرد. به نظر من تا بیست سال آینده دیگر چیزی به نام رسانه ملی در سراسر دنیا مطرح نخواهد بود. امروز تولید، توزیع و مصرف یک مطلب در اختیار یک قشر خاص نیست و البته که به تخصص پیچیده‌ای هم نیاز ندارد. یک دانش‌آموز مدرسه‌ای می‌تواند با موبایل خود فیلمبرداری کند، تدوین و مونتاژ انجام دهد، برای آن موسیقی بسازد و روی ویدئو قرار دهد و سپس در فضای مجازی منتشر کند و ده‌ها میلیون مخاطب داشته باشد و از آن‌ها کسب درآمد نیز کند. این در حالی است که تا همین چند سال پیش برای این پروسه متخصصین زیادی نیاز بود و آن‌ها نیز خود سال‌ها آموزش دیده بودند.
وی در ادامه افزود: این واقعیتی است که هم فرصت است و هم تهدید. طرف مقابل وقتی قوی‌تر است، تهدید بیشتر می‌شود و پرکارتر خواهند بود. این هم سمت وقتی ضعیف و کم‌کار هستند، تهدیدها بیشتر خواهد شد. اگر طرف ما بتواند هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی قوی کار کند، متن قوی و حاشیه کم باشد، همین فضا فرصت‌های بیشتر در اختیار قرار می‌دهد و تهدیدهایش هم کمتر خواهد شد. افرادی که می‌گویند ذات تکنولوژی یا هنرهای تصویری مانند سینما مساوی‌الطرفین نیست و کار بد در این فضاها راحت‌تر از کار خوب شکل می‌گیرد، اینطور نیست.
این کارشناس برجسته حوزه فرهنگ تاکید کرد: هر کار خوبی در هر عرصه‌ای از کار بد سخت‌تر است. اگر هنر و سینما و رسانه را کنار بگذاریم و بازار را مثال بزنیم، نان حلال درآوردن در بازار سخت‌تر است. نان حرام با دروغ و دزدی و کلاهبرداری به دست می‌آید. پس نمی‌توان گفت ذات بازار ضد دین است. ذات این بسترها خراب نیست و این ذات افراد است که خراب است و باید با علم و عمل صالح درست شود. در مثال‌ها داریم که جاده‌ی رسیدن به بهشت سنگلاخ و جاده‌ی رسیدن به بهشت آسفالت است. این را نمی‌توان گردن بهشت انداخت بلکه راه رسیدن به بهشت سخت است. از کوه پایین آمدن همیشه سخت‌تر از بالا رفتن از آن است.
این فعال حوزه‌ی فرهنگی بیان کرد: برخی در ذهن دارند که رسانه و فضای مجازی و هنر مدرن برای کار درست ساخته نشده است. در عالم چه چیزی هست که فقط برای کار درست ساخته شده باشد؟ همه چیز از قدرت، ثروت، شهوت و ریاست دومنظوره است. ذات این موارد بد نیست و این انتخاب‌های ماست که تعیین می‌کند چه چیزی بد و چه چیزی خوب است. کسی که می‌خواهد در رسانه و فضای مجازی قوی و قوی‌تر از دشمن کار کند باید بیشتر فعالیت داشته باشد و همچنین باسواد باشد. نمی‌توان بی‌سواد بود و کار را خراب کرد و گفت که چون کار خراب شده پس ذات آن هم خراب است. مشکل از شخصی است که آن را خوب انجام نداده چون ضعیف است. این اسب مهارشدنی است و مهار آن بستگی به سوارش دارد. اگر فرد سوارکار باشد با همین اسب می‌تواند حرکت کند در غیر این صورت زمین خواهد خورد.
استاد رحیم‌پور به تشریح مضرات افراط و تفریط در عرصه فرهنگ و هنر و فعالان این حوزه اشاره کرد و بیان داشت: برخی افراد در دهه شصت، که خود نه سواد دینی و نه تقوای دینی داشتند و فقط ادای افراد دین‌دار را داشتند، همه را فاسد و بی‌دین می‌دیدند. فیلم می‌ساختند درباره‌ی شفای بیمار نابینا در حرم امام رضا(ع) که این مسئله، هم اصل آن و هم پذیرفتن آن، مخصوص عده‌ای خاص است. آن‌ها از اینجا شروع کردند و به مسائل عاشقی و آشفتگی در این زمینه رسیدند. آن‌ها قدم به قدم رفتند تا اینکه برای بهایی‌ها در اسرائیل فیلم ساختند. در روزنامه‌نگاری هم افرادی بودند که نه سواد حوزوی قوی داشت و نه سواد دانشگاهی قوی. برخی از این افراد به عنوان مثال به سمت مدیرمسئولی یک روزنامه رسیدند و دیده شد که در طی فعالیت خود به شهید آوینی ایراد می‌گرفتند و کم‌کم به برخی اصول نیز مسئله وارد می‌کردند. به خاطر دارم که برخی از همین افراد هنگامی که شهید آوینی در جلد یک روزنامه، نشان داد که مردم بوسنی در حال آشنایی و گرویدن به اسلام هستند، به او حمله کردند و مدعی شدند آوینی اسلام را به خطر انداخته است. همین افراد مقاله می‌نوشتند که دین اسلام حضور زن را در همه‌ی عرصه‌ها محروم کرده است. به احادیث و روایاتی مراجعه می‌کردند که یا ریشه نداشت و یا ارتباطی با مفاهیمی که این افراد طرح می‌کردند، نداشت.
این استد برجسته حوزه فرهنگ یادآور شد: بحث حکمت در رسانه را جبهه مخالف خوب فهمیده است. تدریس می‌کند، بحث می‌کند و به کار می‌گیرد. ما اینجا باید حواسمان جمع باشد. باید از انتشار حرف‌ها و تبلیغات هجو بر بستر شبکه‌های اجتماعی پرهیز شود. افراد وقتی از بسترهای داخلی استفاده می‌کنند و محتوای هجو آن را با بستر خارجی مقایسه می‌کنند به آن سمت می‌روند. این موارد باید رعایت و دقت شود. مسائل در فضای مجازی به واسطه‌ی فعالیت بیشتر افراد بی‌اطلاع و بی‌سواد، عوامانه و سطحی شده است. افراد دیگر کتاب نمی‌خوانند و فقط درگیر فضای مجازی شده‌اند. میدان به دست افراد بی‌سواد می‌افتد و حرف شعبده‌باز و ساحر بیش از پیامبر شنیده می‌شود و این البته مخصوص حال حاضر نیست. در قرآن کریم تمام این موارد از جمله اتهامات و توهین‌ها به پیامبران با جواب به مشرکان آمده است. قرآن با شجاعت و صراحت حرف جبهه دشمن را دقیق و شفاف و با رعایت امانت مطرح کرده و پاسخ آن‌ها را نیز آورده است.
استاد رحیم‌پور درباره‌ی اقدامات مفید و مضر بر بستر فضای مجازی توضیح داد: کسانی که در حوزه فضای مجازی فعال هستند می‌توانند معارفی را که تولید شده و می‌شود، توزیع کنند. اهمیت توزیع فکر از تولید فکر اگر بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. اگر تولید فکر انجام شود ولی توزیع نشود و کسی نبیند و یا آن را نخواند گویا کاری انجام نشده است. جبهه دشمن متخصص توزیع است. آن‌ها یک حرف را ولو حرف بد را به شکل‌های مختلف و در همه‌ی سطوح به خورد افکار عمومی می‌دهد ولی متاسفانه ما پاسخ خیلی از سوالات را که در دست داریم نمی‌توانیم به دست افرادی که به دنبال پاسخ هستند، برسانیم. فعالان این حوزه باید این کار را به خوبی انجام دهند.
این کارشناس حوزه فرهنگ ادامه داد: دشمن برای حرف‌هایش استراتژی دارد و ما در وضعیتی هستیم که با حرف‌هایی پراکنده دلخوش به مقابله با او هستیم. بسیاری از خط عملیات‌های دشمن، پاسخ داده شده است و جدید نیست. نسل جدید باید آثار دوره‌های قبل را پیدا و مطالعه کند. مطالبی که از گذشته نوشته شده است، جواب خیلی از سوالات و مانند مهماتی است که باید از آن استفاده کرد. نسل فعلی لوله‌ی بدون مهمات می‌سازد. چه چیزی برای شلیک در این سلاح است و به کجا می‌خواهد شلیک شود؟ حکمت برای تمدن‌سازی در عرصه‌ی رسانه، که یک اهرم اصلی به حساب می‌آید، همین کار است. برخی می‌گویند علم و تحصیلات آن را ندارند در حالی که شما امروز هنر توزیع را دارید و دشمن نیز در همین بخش قدرتمند است.
وی به حضور افراد دروغ‌پراکن و ناامیدکننده در دوران صدر اسلام و توضیح قرآن درباره‌ی این افراد اشاره کرد و گفت: در قرآن و سوره‌های توبه، نساء و احزاب آیاتی داریم درباره کسانی که با رسانه در آن زمان افکار عمومی را به تردید می‌انداختند و می‌ترسانند و خود را مقصر اعلام می‌کردند و نه دشمن را. این موارد امروز هم وجود دارد و کار کسانی است که در دروغ و تحریف تخصص دارند.
استاد رحیم‌پور در پایان توصیه کرد: رسانه‌ی استراتژیک یعنی هم ایدئولوژی باید داشته باشیم و هدف خود را بشناسیم. استراتژی باید داشته باشیم و بدانیم در جبهه‌ی افکار عمومی با دشمنی که هم ابزار پیشرفته‌تری دارد، هم تجربه دارد و هم آموزش دیده است قصد مقابله داریم و می‌خواهیم درگیر شویم. این دشمن پول هم دارد. تهدیدات باید درست شناسایی شود. افکار عمومی جامعه‌ی ما باید در صحنه زنده، بانشاط و امیدوار باشد و به سوالات و ابهامات او پاسخ داده شود و حس امنیت و اعتماد و ما می‌توانیم به آن‌ها القا شود. افکار عمومی باید در برابر آراش جنگی دشمن به خوبی مدیریت شود. با این برنامه‌ها می‌توان تمدن ساخت. بدون ایدئولوژی و استراتژی نمی‌توان تمدن ساخت و افکار عمومی را مدیریت کرد بلکه مدیریت خواهیم شد. باید جامعه را حفظ کنیم و سپس به سمت تمدن‌سازی حرکت کنیم.

قدرت تمدن‌ساز انقلاب اسلامی
آخرین نشست عمومی رویداد، با حضور سردار محمدعلی جعفری، فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله الاعظم(عج)، برگزار شد. سردار جعفری، در به این نشست به بررسی موضوع «قدرت تمدن‌ساز انقلاب اسلامی» پرداخت و گفت: یکی از مظلومیت‌های اسلام و انقلاب اسلامی در این است که ما نمی‌توانیم موفقیت‌ها و دستاوردهای بزرگی که داشته و همچنان نیز دارد، به شکل خوبی تبیین و منتقل کنیم و بر آن عملیات رسانه‌ای داشته باشیم. برعکس، دشمنان ما در جهت مخالفت و تضعیف این انقلاب تلاش خود را می‌کنند. امیدواریم فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی به رسالت این مسیر عمل کنند و تعهدی که انقلاب اسلامی بر دوششان گذاشته، به ظهور برسانند تا شاهد اتفاقات خوب در عرصه‌ی فضای مجازی باشیم.
فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله الاعظم(عج) در توضیح این پرسش که آیا انقلاب اسلامی در گام اول به امر تمدن‌سازی پرداخته و آیا توانسته بخش‌هایی از آن را محقق کند یا نه، بیان کرد: برای پاسخ به این پرسش باید بر مراحل انقلاب اسلامی اشراف داشت. براساس تعریف مقام معظم رهبری، انقلاب اسلامی، که امروزه وارد گام دوم آن شده‌ایم، در پنج دوره تعریف می‌شود. ایشان می‌فرمایند ما دو مرحله را که شامل اول، پیروزی انقلاب و دوم، تشکیل و تثبیت نظام اسلامی است، پشت سر گذاشته‌ایم و وارد مرحله سوم و چهارم شده‌ایم که همان دولت‌سازی اسلامی و جامعه‌سازی اسلامی است و به نظر من در گام دوم نیز این مراحل را در پیش داریم.
وی در ادامه اضافه کرد: باید به اهداف مراحل اول و دوم انقلاب نگاه کنیم و ببینیم چه شعارهای محوری داده‌ایم و آیا آن‌ها امروز محقق شده است یا خیر. اگر آن شعارها و اهداف محقق شده باشد، ما می‌توانیم بگوییم که آن جنبه‌های فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی و تمدن‌سازی را انجام داده‌ایم. ظلم‌ستیزی، مقابله با استکبار و طرفداری از مظلوم و زیر بار ظلم نرفتن، که حرکت محوری امام حسین(ع) است، از جمله شعارهای گام اول انقلاب بود. این شعارها محقق شده است و می‌توان گفت در بعد ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی و طرفداری از مظلوم و مقاومت و ایستادگی مقابل دشمن به میزان صد در صد محقق شده است و گفتمان مقاومت در منطقه و دنیا ترویج پیدا کرده است و امروز آثار آن نیز در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز دیده می‌شود.
این مقام مسئول همچنین اشاره داشت: این خود یک فرهنگ ایستادگی در مقابل مستکبرین و ظالمان ساخت که هدف ما در بخش اول انقلاب بوده است. اگر شعار محوری انقلاب را که کلمه‌ی توحید «لا اله الا الله» است در دو بخش تفسیر کنیم، یک بخش از آن نفی طاغوت است که تلاش جمهوری اسلامی در این زمینه به خوبی در گام اول محقق شده است. ممکن است در کشور خودمان، برخی از این ارزش‌ها استقبال نداشته باشند اما امروز در منطقه و جهان این شعار انقلاب اسلامی جا افتاده است و بحث افول آمریکا و فروپاشی قدرت‌های دو قطبی جهان مطرح شده و دنبال می‌شود تا جایی که شاهد بروز چند قطبی قدرت در جهان هستیم. این اتفاق بزرگ در جمهوری اسلامی افتاده و پیامدهای مثبت آن در دنیا دیده می‌شود. مقاومت مردم غزه در برابر رژیم کودک‌کش اسرائیل و گسترش حقانیت اسلام در سراسر جهان، استمرار انقلاب اسلامی است. بخشی از تمدن بزرگ اسلامی که می‌خواهیم بسازیم پایه‌های آن که این پایه در گام اول به خوبی بنا گذاشته شده و امروز این پایه‌ها مستحکم شده است.
سردار جعفری به تشریح عوامل اصلی تحقق قدرت تمدن‌ساز انقلاب اسلامی پرداخت و توضیح داد: من چهار عامل اصلی را از بیانیه گام دوم رهبر انقلاب استخراج کرده‌ام و بنا به تجربه این چهار مورد را عامل اصلی می‌دانم. برای آشنایی با قدرت تمدن‌ساز انقلاب اسلامی و اینکه بدانیم آیا انقلاب اسلامی قدرت تحقق آن را دارد یا نه باید عوامل آن را بررسی کنیم. این چهار عامل هم نقش برجسته، محوری و تعیین‌کننده دارند و هم نقص یکی از آن‌ها اهداف انقلاب اسلامی را محقق نخواهد کرد. هر چهار عامل هم در گام اول و هم در گام دوم نقش موثری داشته و خواهد داشت.
فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله الاعظم(عج) در تبیین نقش مردم به عنوان اولین عامل تحقق مولفه‌ی قدرت در تمدن‌سازی اسلامی اظهار داشت: اولین عامل، مردم هستند. همه شعار مردم می‌دهند اما اعتقاد واقعی به نقش‌آفرینی و ایفای موثر نقش از سوی مردم موضوعیت بااهمیتی دارد. عامل نقش‌آفرینی مردم، که باید اعتقاد عمیق مسئولین نظام اسلامی باشد، بسیار اهمیت دارد. رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم می‌فرمایند: اما انقلاب پرشکوه ملت ایران که بزرگترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چله‌ی پرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر نهاده و اینک وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده است. درودی از اعماق دل بر این ملت. بر نسلی که آغاز کرد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانی چهل سال دوم می‌شوند. 
وی همچنین یادآور شد: درباره‌ی این عامل مهم صحبت زیاد مطرح شده است اما باید در گام دوم انقلاب اسلامی به این پرسش پاسخ دهیم که زمینه برای نقش‌آفرینی موثر مردم در همه عرصه‌ها و محقق کردن اهداف نظام در دوره‌های سوم و چهارم فراهم شده است و آیا فراهم خواهد شد؟ در این مبحث باید صحبت‌های زیادی کنیم و نکته‌ی مهم هم همینجاست. وقتی رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که هر جا ناکامی وجود دارد، مسئولان زمینه را برای نقش‌آفرینی مردم فراهم نکرده‌اند، اهمیت این مسئله مشخص می‌شود. مشکلات حضور مردم در صحنه‌ها باید برطرف شود و همه‌ی دغدغه‌مندان باید به این نکته توجه کنند و برای حل مسئله هم فکری کنند و هم از مسئولان مطالبه کنند تا زمینه‌سازی حضور مردم فراهم شود.
سردار جعفری در توضیح دومین عامل تحقق تمدن اسلامی گفت: عامل دوم ماهیت اسلامی انقلاب و اصول و شعارهای انقلاب است. همه امروز از اسلام دم می‌زنندو ما قبل از انقلاب هم اسلام داشتیم و حتی آمریکا و انگلیس هم از اسلام به شیوه‌ی خود استقبال می‌کند اما کدام اسلام مهم است؟ تا زمانی که جامعه و امت در چارچوب قوانین و اصول الهی حرکت می‌کنند و دین خدا را در این مسیر زنده نگه می‌دارد، قطعا موفقیت و نصرت الهی را داریم و این موفقیت را باید مدیون حرکت در چارچوب اسلامی و قرآنی بدانیم. هرجا که عدم موفقیت داریم نیز باید بدانیم که در مسیر دین خدا حرکت نکرده‌ایم که برایمان مسئله ایجاد شده است. این حرکت جمعی جامعه است. البته هرکس که از نظر فردی نیز این چارچوب را رعایت کند، موفق خواهد شد و حیات طیبه را به هرکسی نخواهند داد؛ بلکه به کسی می‌دهند که در چارچوب الهی حرکت کند.
فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله الاعظم(عج) سومین عامل تحقق تمدن اسلامی را تشریح کرد: ایمان و انگیزه مردم و رهبری الهی انقلاب عامل سومی است که در کنار یکدیگر مطرح می‌شود و به عبارتی شکل‌گیری پدیده‌ی میان امام و امت است که شامل اهداف مشخص با اعتقاد واحدی است که به ایمان و انگیزه مردم در این حرکت برمی‌گردد. رهبر انقلاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌فرمایند: بدین گونه مسیر جهان تغییر یافت و زلزله‌ی انقلاب، فرعون‌های در بستر آرمیده را بیدار کرد. دشمنی‌ها با همه‌ی شدت آغاز شد و اگر قدرت عظیم ایمان و انگیزه این ملت و رهبری آسمانی و تاییدشده‌ی امام عظیم‌الشان ما نبود، تاب آوردن در برابر آن‌همه خصومت و شقاومت و توطئه و خباثت، امکان‌پذیر نمی‌شد.
وی اضافه کرد: پس این عامل شامل ایمان مردم و رهبری الهی است. ایمان مردم یعنی بخشی از امت که اعتقاد قلبی به انقلاب اسلامی دارند و معتقدند باید پست سر رهبری انقلاب اسلامی حرکت کرد و تا زمانی که این ارتباط وجود داشته باشد، هیچ مشکلی کشور را تهدید نخواهد کرد. رهبر انقلاب همچنین می‌فرمایند: مدیریت جهادی الهام گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل ما می‌توانیم که امام(ره) بزرگوار به ما آموخت، ایران را به اوج عزت و پیشرفت رساند. پس عامل اصلی این پیشرفت‌ها هم مدیریت جهادی برگرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد ما می‌توانیم است.
سردار جعفری پیرامون نقش مهم جوانان در تسریع حرکت انقلاب اسلامی به سمت تشکیل تمدن اسلامی به عنوان یکی دیگر از عوامل تحقق این هدف مطرح کرد: عامل چهارم که به عنوان موتور حرکت انقلاب اسلامی مطرح می‌شود، نیروی جوان مومن و متعهد انقلابی یا حرکت‌های جهادی جوانان مومن انقلابی است. این یک عامل بسیار تعیین‌کننده و به تعبیر رهبر انقلاب، محور حرکت انقلاب اسلامی است. در تمامی عرصه‌های مربوط به پیشرفت و پیروزی‌های انقلاب جوانان نقش داشتند. در پیروزی انقلاب، در جنگ، در مقابله با ناامنی‌های داخلی و تمامی بحران‌ها مثل سیل، زلزله و دیگر حوادث طبیعی، جوانان محور و موتور اصلی حرکت بودند. به جنگ نگاه کنید. هشتاد الی نود درصد شهدای ما از جوانان هستند که اگر ایشان نبودند و در محور قرار نمی‌گرفتند، خرمشهرها دست دشمن می‌افتد. رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم نیز اشاره می‌کنند که مدیریت‌های جهادی الهام‌گرفته از ایمان است که توسط جوانان به پیش رفته و کشور را به عظمت رسانده است.
وی در ادامه بیان کرد: حضرت آقا در بخش دیگری فرموده‌اند انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور را که در دوران پهلوی و قاجار به شدت تحقیر شده و عقب‌مانده بود در مسیر پیشرفت سریع قرار داد. آن‌گاه جوانان را میدان‌دار اصلی حوادث و وارد عرصه‌ی مدیریت‌ها کرد. روحیه و باور ما می‌توانیم را به همگان منتقل کرد و این منشا برکات بزرگ شد. ایشان همچنین به ادامه‌ی راه انقلاب با هوشیاری، همت، سرعت عمل و ابتکار عمل جوانان تاکید می‌کنند. رهبر انقلاب خطاب به جوانان می‌فرمایند که نگاه و روحیه انقلابی و عمل جهادی را به کار بندید و ایران عزیز را به الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی تبدیل کنید. ایران اگر می‌خواهد الگو شود و تمدن‌سازی کند، جوانان باید با توصیه‌هایی که رهبر انقلاب به آن‌ها اشاره فرموده‌اند، محور این حرکت باشند.
فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله الاعظم(عج) اشاره داشت: مهم‌ترین ظرفیت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیرینای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است. رهبر انقلاب به کار جهادی تاکید دارند و حتی معتقدند که جوانان ثروت عظیمی برای کشورند که هیچ اندوخته مادی با آن‌ها مقایسه نخواهند شد. جوانان باید باری تحقق مراحل بعدی تمدن‌سازی اسلامی، حماسه‌آفرینی کنند.
سردار جعفری توضیح داد: امروز دو دسته اقدامات در فضای حقیقی و فضای مجازی از جوانان انتظار می‌رود. البته دلیل نمی‌شود جوانی که در فضای مجازی فعال است، در فضای حقیقی فعال نباشد. هم در فضای حقیقی و هم فضای مجازی باید نقش‌آفرینی موثر داشته باشیم. جایگاه خود را مشخص کنیم و بدانیم برای انقلاب اسلامی و اهداف والای آن چه کاری انجام می‌دهیم و آیا به تکلیف و تعهد خود به نظام اسلامی عمل می‌کنیم یا نه. ایفای نقش در فضای مجازی یک فعالیت تخصصی است که هرکسی امکان انجام آن را ندارد. به عنوان مثال یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب جبهه‌سازی و ایجاد شبکه میان متدینین جامعه در فضای مجازی است که به شکل تخصصی باید توسط جوانانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، پیگیری شود و در این حرکت نقش داشته باشند.
فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله الاعظم(عج) در پایان درباره‌ی بستر اجتماعی «جریان» به عنوان یکی از ابزارهای در دسترس فعالان فضای مجازی گفت: «جریان»، بستر و پلتفرمی است که برای این نقش‌آفرینی نیروهای جوان، مومن، متعهد و انقلابی طراحی شده است تا در فضای مجازی بتوانند مقابل مخالفین و دشمنان جبهه‌سازی کنند و مقابل جنایات دشمن و شکست او در این عرصه نقش‌آفرینی کنند. این بستر یکی از بهترین زمینه‌هایی است می‌تواند در صورت برنامه‌ریزی و اقدام موثر، نتیجه‌ای بزرگ برای انقلاب اسلامی در فضای مجازی و در راستای تحقق اهداف نظام به همراه داشته باشد.

رویداد ملی آرمان ما در حالی دومین سال برگزاری خود را به نقطه پایان رساند که حدود ۳۰هزار شرکت‌کننده در جلسه‌های تخصصی و عمومی آن حضور یافتند و از محتوای آن بهره‌مند شدند. حضور اساتید برجسته و کارشناسان باتجربه در این رویداد یکی از نقاط قوت آرمان ما به حساب می‌آید. همچنین لازم به ذکر همه‌ی جلسات این رویداد به شکل کاملا غیرحضوری و آنلاین در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت تا تجربه‌ای تازه در این حوزه از فعالیت‌ها رقم بخورد. آرمان ما امسال که در واقع تداوم رویداد سال گذشته بود، برخی از مباحث مطرح‌شده در سال گذشته را تکمیل کرد و جرقه‌هایی تازه در اذهان دغدغه‌مندان و فعالان حوزه رسانه برای آغاز یا ادامه‌ی مسیر فعالیت حرفه‌ای خود، روشن کرد.

نظر شما