شناسهٔ خبر: 68117855 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

آموزش خبر و خبرنگاری حرفه‌ای؛ از تیترزنی و روایتگری تا اقناع‌سازی

دوره آموزشی خبر و خبرنگاری طی دومین رویداد ملی آرمان ما به شکل برخط برگزار شد و اساتید این حوزه طی پنج سرفصل به تشریح آموزش‌های تخصصی مرتبط با آن برای علاقه‌مندان پرداختند.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز به نقل از سراج24، «خبر و خبرنگاری» عنوان یکی از یازده پنل تخصصی برگزارشده در دومین رویداد ملی آرمان ما بود که خود در پنج سرفصل برای علاقه‌مندان این حوزه و توسط اساتید و مربیان شاخص و برجسته ارائه شد. پنج سرفصل این پنل تخصصی با عناوین «تیتر و لید»، «خبرنگاری بحران»، «خلاقیت در اجرا»، «روایت در مستند» و «تکنیک‌های اقناع» مطرح شد.

رضا تقی‌پور، مسئول پنل تخصصی خبر و خبرنگاری در دومین رویداد ملی آرمان ما، طی گفت‌وگویی با خبرنگار سراج24، به تشریح اقدامات و برنامه‌های صورت‌گرفته در این رویداد پرداخت. وی در ابتدای این گفت‌وگو به منظور معرفی پنل تخصصی خبر و خبرنگاری، مقدمه‌ای از آن را تصرح کرد و گفت: «خبر» در جهان امروز گزاره یا محتوایی است که اطلاعاتی درباره‌ی یک واقعه به ما می‌دهد. رسانه‌های مختلف این روزها وظیفه‌ی نشر خبر را به عهده دارند و بسترهایی چون شبکه‌های تلویزیونی و رادیوها، مطبوعات، شبکه‌های اجتماعی و غیره از جمله این رسانه‌ها هستند.

وی اضافه کرد: خبر در نوع خود به انواع موضوعات تقسیم می‌شود و هر موضوع خبری، علاقه‌مندان خاص خود را دارد. البته برخی افراد چندین موضوع خبری را بسته به نیاز یا علاقه‌ی خود دنبال می‌کنند.

این کارشناس حوزه رسانه و خبر در ادامه بیان کرد: مبحث خبر و خبرنگاری و آشنایی با مسائل فنی و تخصصی آن از جمله عناوینی است که در دومین رویاد ملی آرمان ما، به شکل مجزا در پنج سرفصل برای مخاطبان و علاقه‌مندان این حوزه از ارتباطات ارائه شد. هدف ما از طرح تخصصی این سرفصل‌ها، تعمیق فهم و بینش مخاطب نسبت به حرفه‌ی خبرنگاری و مبحث تخصصی خبر بود.

انتخاب تیتر خوب؛ نیمی از جذابیت یک خبر
مسئول پنل تخصصی خبر و خبرنگاری در دومین رویداد ملی آرمان ما به تشریح موضوعات مطرح‌شده در اولین سرفصل این پنل پرداخت و توضیح داد: سرفصل اول این پنل با عنوان «تیتر و لید» توسط آقای محسن جندقی ارائه شد. آقای جندقی از کارشناسان مطرح و برجسته حوزه خبرنگاری است و بیش از دو دهه تجربه‌ی خبرنگاری دارد. آقای جندقی همچنین سمت‌های تخصصی در این حوزه به عهده داشته است و در این رویداد نیز افتخار حضور به عنوان استاد این مبحث را داد.
 

وی همچنین خاطر نشان کرد: یک تیتر جذاب می‌تواند مخاطب را پای آن خبر بکشاند و او را ترغیب کند تا مطلب خبری را تا انتها دنبال و یا حتی در آینده مطالب مرتبط با آن را نیز پیگیری کند. همانطور که از عنوان این سرفصل پیداست، آموزش تخصصی تیتر و لید در مطالب خبری، طی آموزش این استاد به شرکت‌کنندگان ارائه شد.

خبرنگاری بحران؛ جذابِ خطرناک
این کارشناس حوزه خبر و رسانه دومین سرفصل پنل تخصصی خبر و خبرنگاری رد رومین رویداد ملی آرمان ما را معرفی و تصریح کرد: در سرفصل دوم آقای حسن شمشادی، خبرنگار برجسته و باتجربه‌مان که پیشتر نیز در سوریه مشغول فعالیت‌های رسانه‌ای بودند، به طرح تخصصی عنوان «خبرنگاری بحران» پرداخت. خبرنگاری بحران یکی از زیرمجموعه‌های حرفه‌ی روزنامه‌نگاری است و البته که در زمره‌ی مشاغل خطرناک نیز قرار دارد. آقای شمشادی به عنوان استاد این مبحث خبرنگاری بحران را اینگونه تعریف کرده است: «خبرنگاری بحران به فعالیت خبری گفته می‌شود که خبرنگار در بحران‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که در محدوده‌ی یک شهرستان یا کشور یا منطقه و یا هر جای دنیا شکل می‌گیرد، بتواند به نحوی شایسته به آن ورود کند و وظایف و ماموریت‌های تعریف‌شده را به نحو احسن انجام دهد.»
 

وی در ادامه اشاره داشت: این مبحث یکی از پرچالش‌ترین زیرمجموعه‌های حرفه‌ی خبرنگاری است و البته جذابیت‌های زیادی نیز علاقه‌مندان به این حوزه دارد. در کنار این جذابیت‌ها، خبرنگاری بحران با ضرایب خطرپذیری مختلف نیز همراه است.

ماندگاری در ذهن مخاطب با یک اجرای خلاقانه
مسئول پنل تخصصی خبر و خبرنگاری در دومین رویداد ملی آرمان ما در توصیف سومین سرفصل این پنل گفت: خانم فضه سادات موسوی، مجری، گوینده و خبرنگار سرشناس کشور، در سرفصل سوم با عنوان «خلاقیت در اجرا»، این مبحث تخصصی را به شکل حرفه‌ای برای علاقه‌مندان حوزه‌ی اجرا واکاوی کرده است.
 

وی همچنین یادآور شد: خانم موسوی در بخش‌های خبری زیادی سابقه‌ی اجرا دارد و از جمله مجریان و گویندگان مسلط بر حرفه‌ی خود و همچنین متعهد به اخلاق و تخصص است. این استاد طی این سرفصل آموزشی، گام‌های ایده‌های خلاق تا اجرا را برای شرکت‌کنندگان تشریح کرد.

روایتگری خاص یک مستند
تقی‌پور به معرفی سرفصل چهارم این پنل پرداخت و توضیح داد: آقای محمد دلاوری استاد سرفصل چهارم ما یعنی مبحث «روایت در مستند» است. آقای دلاوری ازافراد باتجربه و سرشناس پیشه‌ی خبر و روزنامه‌نگاری است. او قلم نویسندگی خاصی دارد و در برنامه‌های مختلفی به عنوان مجری و مستندساز فعالیت کرده است.
 

وی همچنین بیان کرد: آموزش دو مبحث تخصصی در عرصه خبر، یکی «روایت خبری» و دیگری «مستندسازی» توسط آقای دلاوری در این سرفصل ارائه شد. علاقه‌مندان به حوزه‌ی مستندسازی با چگونگی روایتگری و نوع قلم و طرز نویسندگی در این نوع از تولید رسانه‌ای آشنا شدند.

تغییر ذهنیت‌های اشتباه مخاطب از خبر با اقناع‌سازی اصولی
مسئول پنل تخصصی خبر و خبرنگاری در دومین رویداد ملی آرمان ما در تشریح عنوان و مباحث مطرح‌شده در سرفصل پنجم این پنل گفت: سرفصل پنجم با عنوان «تکنیک‌های اقناع» نیز آخرین مبحث ارائه‌شده در این پنل تخصصی بود که آقای محمدحسین رنجبران به عنوان استاد این مبحث، به تدریس آن پرداخت. آقای رنجبران نیز که با خبرنگاری پا در عرصه رسانه گذاشته بود، امروز با انبوهی از تجربه در حوزه ارتباطات و روابط عمومی افتخار حضور به عنوان یکی از استاتید پنل تخصصی خبر و خبرنگاری را به ما داد.
 

این کارشناس حوزه ارتباطات و رسانه تاکید کرد: مبحث اقناع در رسانه یکی از پیچیده‌ترین فرایندهایی است که برای اثرگذاری بر مخاطب با هدف تغییر در باورها، بینش‌ها یا نگرش‌هایی که عمدتا به شکل غلط و نادرست در ذهن مخاطب شکل گرفته است، مطرح می‌شود. حرکت به سوی اقناع، فنون اقناع، تبلیغ، تصویرسازی، تکرار، استفاده از زیبایی و جذابیت، گواهی دادن، طنز، تداعی و به‌کارگیری نمادها از جمله مباحث مطرح‌شده در این سرفصل آموزشی بود.

در نهایت...
تقی‌پور در پایان توضیح داد: مخاطبان در پایان این دوره ضمن اخذ مدرک معتبر از دومین رویداد ملی آرمان ما که به همت سازمان فضای مجازی سراج برگزار شد، ذهنیت درست و دقیق‌تری از مفاهیم خبری همچون عناصر خبر، ارزش خبری، کشف ارتباط میان خبر و منبع آن، شبکه‌سازی خبری و روایتگری خبر پیدا کردند. امید است مطالب ارائه‌شده از سوی اساتید حرفه‌ای در سرفصل‌های مختلف این رویداد، مطابق انتظارات علاقه‌مندان بوده باشد.
 

دومین رویداد ملی «آرمان ما» از سیزدهم الی هجدهم مرداد ماه ۱۴۰۳ در یازده پنل تخصصی شامل ۳۹ سرفصل با حضور اساتید دانشگاه و کارشناسان فضای مجازی به همت سازمان فضای مجازی سراج برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد می‌توانند از طریق ثبت‌نام در jaryan.app اقدام نمایند. گفتنی است پیش از این مقرر بود رویداد آرمان ما از تاریخ ششم الی سیزدهم مرداد ماه برگزار گردد که به علت استقبال گسترده از آن مهلت ثبت‌نام تمدید شد.
 

نظر شما