شناسهٔ خبر: 68120475 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

مرکز جامع ژنتیک پژوهشگاه رویان افتتاح شد

همزمان با چهل و چهارمین سال فعالیت جهاد دانشگاهی، مرکز جامع ژنتیک پژوهشگاه رویان افتتاح شد. همزمان با چهل و چهارمین سال فعالیت جهاد دانشگاهی، مرکز جامع ژنتیک پژوهشگاه رویان افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا؛ مرکز جامع ژنتیک پژوهشگاه رویان روز پنج‌شنبه با حضور حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی و جمعی از متخصصان برجسته این حوزه در چهل و چهارمین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی افتتاح شد.

این مرکز که برپایه دو محور تشخیصی و تحقیقاتی در زمینه‌های ژنتیک، زیست فناوری، روش‌های نوین درمانی بر پایه ژن و مطالعات عملکردی فعالیت خواهد داشت، در بحث تشخیص ژنتیکی علت‌یابی بیماری‌های ناشی از تغییرات ایجاد شده در توالی ژن‌ها و همچنین تشخیص ناهنجاری‌های کروموزومی با استفاده از تکنیک‌های آزمایشگاهی پیشرفته ژنتیک مولکولی و سیتوژنتیک فعالیت خواهد کرد.

ابوالحسن شاهزاده فاضلی، از متخصصان مرکز جامع ژنتیک رویان در این مراسم گفت: بعد از کرونا ظرفیت و تجهیزاتی که این‌جا ایجاد شد با تجارب و دپارتمان قوی که داشتیم تصمیم گرفتیم مرکز ژنتیک را ایجاد کنیم چرا که بخشی از حوزه درمان ناباروی، تشخیص ژنتیک است.

فاضلی افزود: توقعی که جامعه پزشکی و مردم از ژنتیک دارند در آینده نه چندان دور بالاتر از تشخیص خواهد شد. اکنون مسئله ژن درمانی بسیار مطرح است و هزینه این نوع درمان برای کشور‌هایی که به آن ورود نکرده‌اند بسیار زیاد خواهد بود.

وی اعلام کرد: بخش تشخیص ژنتیک در این مرکز راه افتاده و آخرین سطح تکنولوژی را در پژوهشگاه داریم. در زمینه تشخیص نیز هیچ کم و کاستی نداریم. بحث تحقیقات نیز در این مرکز انجام خواهد شد و البته هدف‌گذاری آینده ما ژن درمانی است و امیدواریم بتوانیم جزو اولین‌ها در ژن درمانی در منطقه باشیم.

فاضلی بیان داشت: نرخ خدمات پژوهشگاه رویان نصف تعرفه بخش خصوصی است و خانواده‌هایی که امکان پرداخت هزینه بخش خصوصی را ندارند با نصف قیمت می‌توانند در این‌جا خدمات را دریافت کنند.

حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی نیز ضمن تبریک چهل و چهارمین سال فعالیت جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد فرهنگی، گفت: امیدواریم فرهنگ پژوهشگاه‌های رویان و معتمد به تمام واحد‌ها سرایت کند و همه پیشرو و فعال در فناوری و نوآور باشند. این‌جا دانشمندان مجرب زیادی جمع شده‌اند و این موجب افتخار است که جوانان زیادی این‌جا در حال فعالیت هستند. ترکیب افراد جوان و مجرب باید برای کل کشور نمونه باشد و ما باید ویژگی‌های فعالیت جهادی را استخراج و در جامعه ترویج دهیم.

مرکز جامع ژنتیک رویان با ارائه مشاوره ژنتیک مناسب به مراجعین در اتخاذ تصمیم آگاهانه در انتخاب روش‌های درمانی موجود و اتیولوژی بیماری کمک خواهد کرد. همچنین با هدف افزایش دقت و سرعت تشخیص، انتخاب روش‌های درمانی بهینه و بر اساس دانش و تجربه انباشته در مجموعه رویان در زمینه به کارگیری روش‌های استاندارد و مدرن مهندسی ژنتیک در حوزه زیست‌فناوری نیز تحقیقاتی در راستای انجام مطالعات عملکردی، روش‌های درمانی نوین بر پایه ژن و تولید دارو‌های نوترکیب انجام خواهد شد.

این مرکز در تهران، زعفرانیه، سه راه آصف، خیابان شهید اعجازی، کوچه حامد، پلاک ۵۹ واقع شده است.

انتهای پیام/

نظر شما