شناسهٔ خبر: 68122467 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

معاون مرکز آمار: منظور، رییس سابق سازمان برنامه انتظار درستی از مرکز آمار نداشت

«آقای منظور انتظار درستی از مرکز آمار نداشت. تهیه گزارش‌های پیش‌بینی شده برای مرکز آمار کار سختی نیست و بار‌ها این گزارش‌ها را تهیه کرده‌ایم، اما وظیفه رسالت مرکز آمار این است که وضعیتی از اتفاقاتی که رخ داده را منتشر کند. منطقی نیست که دو تا نهاد در کشور تولید کننده آمار متفاوت از هم باشند و به طور قانونی این موضوع را پیگیری است و رسانه‌ها هم به آمار‌های منتشر شده از آمار مرکز آمار استناد کنند و نه بانک مرکزی.»

صاحب‌خبر -

معاون مرکز آمار اظهار داشت: منطقی نیست که دو نهاد در کشور تولیدکننده آمار متفاوت از هم باشند، رسانه‌ها هم به آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار استناد کنند و نه بانک مرکزی.

به گزارش ایلنا، سپیده صالحی در جمع خبرنگاران درباره خواسته رییس سابق سازمان برنامه و بودجه از مرکز آمار درباره انتشار نرخ‌های پیش بینی شده از اقتصاد اظهار داشت: مرکز آمار هرگز وارد پیش بینی و برآورد شاخص‌ها نمی‌شود و این اقدام با ماهیت و ماموریت مرکز آمار مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه آقای منظور انتظار درستی از مرکز آمار نداشت، گفت: تهیه گزارش‌های پیش‌بینی شده برای مرکز آمار کار سختی نیست و بارها این گزارش‌ها را تهیه کرده‌ایم اما وظیفه رسالت مرکز آمار این است که وضعیتی از اتفاقاتی که رخ داده را منتشر کند.

معاون اقتصادی مرکز آمار تاکید کرد: براساس خواسته‌های در مقاطعی این گزارش‌ها را تهیه و در اختیار هیات دولت قرار داده‌ایم اما انتشار عمومی پیدا نمی‌کند چراکه اولا ممکن است به هر دلیلی از جمله یک تکانه سیاسی یا تحریمی این پیش‌بینی‌ها محقق نشوند و دوما اینکه ممکن است شوک روانی در جامعه ایجاد کند.

صالحی گفت: ممکن است در گزارش‌های پیش‌بینی یه یکبار ممنوعیتی برای صادرات و واردات یک قلم کالا وضع شود و پیش‌بینی مرکز از آن قلم کالا محقق نشود و در این شرایط اعتبار گزارش‌های مرکز آمار زیر سوال می‌رود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مرکز آمار گزارش‌های بانک مرکزی درباره نرخ تورم را قبول دارد، اظهار داشت: مشخصا درباره شاخص مصرف کننده و نرخ تورم و نرخ رشد این تذکر داده شده که تنها مرکز آمار مرجع است و اساسا مسأله اصلی این است که مرکز آمار معتقد است که حتما یک نرخ اعلام شود و باتوجه به سیاست‌ها و قوانین باید مرکز آمار آن نرخ را اعلام کند و متولی باشد.

معاون مرکز آمار تاکید کرد: منطقی نیست که دو تا نهاد در کشور تولید کننده آمار متفاوت از هم باشند و به طور قانونی این موضوع را پیگیری است و رسانه‌ها هم به آمارهای منتشر شده از آمار مرکز آمار استناد کنند و نه بانک مرکزی.

نظر شما