شناسهٔ خبر: 68116415 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تاثیر کادمیم در ابتلا به سرطان و اختلالات رشد جنین / سرطان ریه چه علائمی دارد؟

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با بیان اینکه فلز کادمیم در ایجاد انواع سرطان‌ها، بیماری‌های ریوی و کلیوی و اختلالات رشد جنین نقش دارد، گفت: سرفه‌های خشک همراه با خون، خلط‌های قهوه‌ای رنگ، خستگی مزمن و کاهش وزن بدون دلیل، می‌تواند از علائم ابتلاء به سرطان ریه باشد.

صاحب‌خبر -

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تأثیر فلزات سنگین بر ابتلای افراد به بیماری سرطان اظهار کرد: کادمیم یکی از فلزات سنگینی است که در محیط پیرامون بشر یافت می‌شود و بر اساس مطالعات انجام شده، خطر ابتلاء به سرطان ریه در افراد در معرض مواجهه با دز بالاتری از سطح پایه کادمیم، ۳۱ درصد افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه کادمیم عنصری سمی است که در سال ۱۹۹۳ به عنوان ماده‌ای سرطان‌زا معرفی شد، افزود: این فلز در ایجاد انواع سرطان‌ها، بیماری‌های ریوی و کلیوی و اختلالات رشد جنین نقش دارد و با توجه به اینکه بسیار دیر و کند از بدن انسان دفع می‌شود، اطلاع از راه‌های ورود آن به بدن انسان، بسیار حائز اهمیت است.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران تصریح کرد: کادمیم با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارد، در صنایع مختلف به کار برده می‌شود که از جمله آن می‌توان به باتری‌های نیکل - کادمیم، لحیم‌کاری نقره، آبکاری و سلول‌های خورشیدی اشاره کرد و افراد از طریق رژیم غذایی و استنشاق به ویژه از طریق استعمال دخانیات، در معرض این عنصر قرار می‌گیرند.

عادلی با اشاره به اینکه گردوغبار و غذای آلوده حاوی کادمیم نیز می‌تواند از جمله راه‌های ورود این عنصر به بدن انسان باشد، ادامه داد: با وجود اینکه یکی از دلایل اصلی ایجاد سرطان ریه استعمال دخانیات است، قرارگیری در معرض عنصر کادمیم نیز به تنهایی عامل خطرزای مهمی برای سرطان ریه محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم آگاهی و پیشگیری از مواجهه با عنصر کادمیم به ویژه در محیط‌های صنعتی گفت: سرطان ریه با ۲.۵ میلیون مورد ابتلاء در سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان کشنده‌ترین نوع سرطان شناخته شده است و سرفه‌های خشک همراه با خون، خلط‌های قهوه‌ای رنگ، خستگی مزمن و کاهش وزن بدون دلیل، می‌تواند از علائم ابتلاء به این بیماری باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با بیان اینکه عفونت‌های تنفسی مکرر، گرفتگی صدا، صدای خس خس و تنگی نفس نیز از دیگر علائم این بیماری محسوب می‌شود و حدود یک چهارم بیماران مبتلا به سرطان ریه، دردی مداوم در ناحیه قفسه سینه احساس می‌کنند، خاطرنشان کرد: افراد به منظور پیشگیری از ابتلاء به این بیماری باید موارد احتیاط را رعایت و از قرارگیری در معرض دود دخانیات یا استعمال دخانیات پرهیز کنند.

نظر شما