شناسهٔ خبر: 68102417 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس کمیسیون آموزش: تعهد مهارتی کردن دانشجویان را از وزرای جدید می‌گیرم

تبریز- ایرنا- رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، گفت: افراد پیشنهادی باید کاردان باشند و در ابتدا از وزیر جدید تعهد می‌گیرم که ۶۰ درصد از هدف مهارتی کردن دانشجویان و دانش آموزان را اجرایی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علیرضا منادی عصر پنجشنبه در آیین اختتامیه دوره مهارت افزایی دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های سراسر کشور (هفته پسران) در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، اظهارداشت: ایده جدیدی برای نخستین بار در مجلس عملیاتی کرده‌ایم که زنجیره تامین یکپارچه آموزش نام دارد که از صفر تا ۶ ساله‌ها شروع شده و به خروجی دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان ختم می‌شود.

وی با بیان اینکه در اقتصاد، هر مجموعه‌ای که زنجیره تامین موفق و کاملی داشته باشد بر باقی بنگاه‌ها غلبه می‌کند، افزود: در چهار سال گذشته، ۱۴ قانون در حیطه تکمیل زنجیره تامین یکپارچه آموزش کشور تصویب کردیم.

وی با اشاره به تاثیرگذاری بخش آموزش در جامعه، اظهار کرد: حدود هفت میلیون صفر تا ۶ ساله، ۱۷ میلیون دانش آموز، یک میلیون معلم، ۳.۵ میلیون دانشجو، ۱۰۰ هزار استاد دانشگاه، ۲۲ هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای و ۲۲ پژوهشگاه در سازمان تات و ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان با ۴۰۰ هزار نفر شاغل در این شرکت‌ها در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: مجموع تمامی این بخش‌ها به حدود ۳۰ میلیون نفر می‌رسد که با حساب سرانگشتی می‌توان گفت تمامی جامعه ایرانی از بخش آموزش تاثیر می‌پذیرند و با آموزش زندگی می‌کنند.

منادی گفت: برای قشر آموزش و پرورش، قانون رتبه بندی را اجرا کردیم و برای دانشگاه‌ها نیز طرح‌هایی چون همسان سازی حقوق و کمک به پرداخت مالیات‌ها را داریم.

وی با بیان اینکه جمعیت، ثروت یک کشور بوده و کشوری با ۸۰ میلیون نفر جمعیت باید خودکفا باشد، افزود: برنامه‌های خوبی در زمینه مهارت آموزی در کمیسیون آموزش اجرایی شده است.

وی ادامه داد: ازجمله آن تصویب اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای پس از ۶۰ سال، تعیین اعتبار مالیاتی و ساماندهی مربیان و ایجاد درآمد پایدار برای آن‌ها بوده که نشان می‌دهد مجلس در حمایت از مهارت همواره تلاش می‌کند.

وی با اشاره به حمایت خود از دکتر پزشکیان در کارزار انتخابات ریاست جمهوری، گفت: از دکتر پزشکیان حمایت کردم زیرا سخن‌ها صحیحی می‌گوید و معتقد است که برنامه‌ها وجود دارند اما فقط ۳۰ درصد آن‌ها اجرا می‌شود پس باید اکنون فقط به فکر افزایش درصد اجرای این برنامه‌ها باشیم.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه باید ۵۰ درصد آموزش و پرورش و ۳۰ درصد آموزش عالی به سمت مهارت برود در حالی که در پایان این برنامه فقط ۳۰ درصد در بخش آموزش و پرورش و ۱۵ درصد در بخش آموزش عالی محقق شد.

وی با بیان اینکه مهارت، نان آور برای خانواده‌ها بوده و باید کشور به سمت آن حرکت کند، افزود: ایرانیان ذاتا مهارت دوست هستند و اساس زندگی خانواده‌ها نیز صرفه جویی است و این موضوع، مهمترین مهارتی است که باید در زندگی یاد گرفت.

وی ادامه داد: دانشجو هنگام فارغ التحصیلی باید یک گواهی دانشگاه و یک گواهی مهارت در دست داشته باشد.

منادی با اشاره به برگزاری دوره مهارت افزایی دانشجویان ایثارگر نیز گفت: امیدواریم سایر جمعیت‌های هدف دانشجویی نیز از اینگونه برنامه‌ها بهره مند شوند زیرا انسان‌های ماهر زندگی آسان تری دارند و شاه رسیدن به بهره وری نیز کارگاه‌های مهارتی و شرکت‌های دانش بنیان هستند.

تراب محمدی، سرپرست استانداری آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: دانشگاه‌ها با توجه به نیاز پیشرفت و توسعه کشور باید به نسل سوم و کارآفرین تبدیل شوند و از طریق نوآوری و کارآفرینی در توسعه جامعه و کشور نقش ایفا کنند.

وی افزود: کسب توانمندی فکری و مهارتی و تسلط بر یک رشته علمی می‌تواند تا میزان بسیاری دغدغه اشتغال دانشجویان را رفع کند و آن‌ها را به درآمدزایی برساند.

وی با بیان اینکه تبدیل آموزش به مهارت، افزایش درآمد را درپی دارد، ادامه داد: یادگیری مهارت باعث ایده پردازی و خلاقیت شده و آن نیز منجر به کارآفرینی، تولید محصول و فروش آن می‌شود.

محمدی با اشاره به قشر حاضر در این مراسم، گفت: جامعه باید خود را قدر ایثارگران را بداند زیرا پدران شاهد و ایثارگران، سر دادند تا ما بتوانیم امروز سرمان را بالا نگه داریم.

وی با اشاره به فعالیت‌ها و خدمات دولت سیزدهم در راستای اشتغالزایی جوانان، افزود: دولت سیزدهم با همراهی مردم و ایجاد فرصت‌های شغلی، نرخ بیکاری کشور را تک رقمی و به ۸.۱ رساند.

در این مراسم، داداش پور رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم و پاکزاد رییس دانشگاه هنر اسلامی تبریز از علیرضا منادی به عنوان «سفیر ملی مهارت» تجلیل کردند.

نظر شما