شناسهٔ خبر: 68100044 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

شخصیت علامه مجلسی به خوبی در جامعه تبیین نشده است

دبیر علمی نکوداشت بین‌المللی «علامه مجلسی، احیاگر حدیث شیعه و میراث اهل بیت (ع)»، با اشاره به ابعاد مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی علامه مجلسی گفت: شخصیت علامه مجلسی به خوبی در جامعه تبیین نشده است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام یوسف مکتوبیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان، اظهار کرد: شخصیت علامه «محمدباقر مجلسی» معروف به علامه مجلسی شخصیتی ذوابعاد و از نظر فکری و علمی بسیار توانمند است.

وی با اشاره به اتهاماتی که از سوی مخالفان به علامه مجلسی زده می‌شود، افزود: علامه مجلسی هیچگاه اخباری نبوده است، بلکه همواره به دنبال تبیین فرهنگ شیعه از قرآن و حدیث بوده و حتی در بحارالانوار به‌عنوان دایره المعارف شیعه، بسیاری از آیات مرتبط با روایات را در شرح احادیث آورده است.

دبیر علمی نکوداشت بین‌المللی «علامه مجلسی، احیاگر حدیث شیعه و میراث اهل بیت (ع)» ادامه داد: علامه مجلسی در اکثر علوم شیعه به ویژه در حوزه احادیث تالیفاتی داشته به گونه‌ای که مجموع آثار ایشان بالغ بر ۱۸۰ عنوان کتاب است که تنها مجلدات «بحار الانوار» امروز در قالب ۱۱۰ جلد منتشر شده است.

وی به جایگاه اجتماعی و سیاسی علامه مجلسی اشاره کرد و افزود: علامه مجلسی افزون بر جایگاه علمی در عرصه اجتماعی و سیاسی نقش آفرینی داشته و علاوه بر جایگاه شیخ الاسلامی در دربار صفویه، روزها در مسجد جامع اصفهان به حل و فصل دعاوی مردم می‌پرداخته است.

مکتوبیان به ضرورت بازشناسی و تبیین جایگاه این عالم برجسته شیعه اشاره کرد و افزود: متأسفانه این شخصیت بزرگ آنگونه که شایسته است در جامعه شناسانده نشده است و از همین رو لازم است با برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌ها و تألیف مقالات و کتب این شخصیت و نقش وی در فرهنگ شیعه تبیین شود.

وی به برگزاری نکوداشت «علامه مجلسی (ره)؛ احیاگر حدیث شیعه و میراث اهل‌بیت (ع)» با پیام آیت‌الله «حسین مظاهری» رئیس حوزه علمیه اصفهان، گفت: این همایش مقدمه‌ای در برگزاری کارگاه‌ها، نشست‌ها و تولیدات آثار علمی در خصوص این شخصیت است و البته قبل از برگزاری این همایش، مدرسه علمی پژوهشی «علامه مجلسی (ره) احیاگر حدیث شیعه» به مدت ۲ روز در قالب ۷ نشست آموزشی با حضور نخبگان دانشگاهی و حوزوی برگزار شد.

نظر شما