شناسهٔ خبر: 68099994 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت:

علامه مجلسی احیاگر تشیع در عصر تمدنی شیعه است

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت با اشاره به نقش علامه مجلسی در حفظ میراث شیعه، گفت: مجلسی احیاگر تشیع در یک عصر تمدنی شیعه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدتقی سبحانی امروز _پنجشنبه هجدهم مرداد_ در همایش نکوداشت علامه مجلسی که در صدا و سیمای مرکز اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: علامه مجلسی از دو جهت شایسته بررسی است؛ اول آثاری که برای نسل‌های بعد از خود به یادگار گذاشته که موجب احیای دوباره علوم و فرهنگ شیعه شد.

وی ادامه داد: دوم از این جهت که او نماد فرهنگ شیعه است که تا به امروز مستمر مانده است؛ تشیع را نمی‌توان بدون استفاده از آثار علامه مجلسی بررسی کرد و ایشان را باید در کنار تشیع بلکه عین تشیع دانست.

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت با بیان اینکه شخصیت مجلسی هم در زمان خود و هم بعد از درگذشتش بسیار شناخته شده است، گفت: بسیاری از مخالفان ایشان با دیدن این تأثیر و نفوذ وی، شمشیر دشنام، تهمت و دروغ را بر علیه این شخصیت برکشیده‌اند.

وی اضافه کرد: مجلسی احیاگر تشیع در یک عصر خاص است ولی عالمان شیعه در صیانت از شخصیت این عالم کوتاه آمده‌اند در حالی‌که بسیاری از مستشرقان تهمت‌های بسیاری به این شخصیت زده‌اند و در مقابل این اتهامات واهی کار شایسته‌ای انجام نشده است و این همایش‌ها در صدد جبران بخشی از این اتهامات است.

سبحانی با بیان اینکه مجلسی در زمانی بود که آغاز اعتلای فرهنگ و تمدن شیعه است، گفت: قبل از مجلسی دوران انحطاط شیعه بود به گونه‌ای که قبل از دوران عالمان اصفهان با اندیشه ظاهرگرایانه اخباری‌گری وجود داشت و در این دوره تمدنی که آغاز تشکیل دولت ملت شیعی است، لازم بود میراث شیعه حفظ شود.

وی خاطر نشان کرد: علامه مجلسی با حفظ میراث شیعه اجازه نداد بسیاری از نسخ از بین رود و این نسخ امروز کماکان موجود است.

نظر شما