شناسهٔ خبر: 68093894 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

درآمدی بر چیستی عاطفه و عاطفه‌گرایی از منظر حکمت متعالیه

کتاب «درآمدی بر چیستی عاطفه و عاطفه‌گرایی از منظر حکمت متعالیه» در دست‌رس علاقمندان قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران، کتاب «درآمدی بر چیستی عاطفه و عاطفه‌گرایی از منظر حکمت متعالیه» اثر زینب السادات میرشمسی است که در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۲۸۹ صفحه به چاپ رسید. 

امروزه عواطف به عنوان یکی از ابعاد نفس ناطقه انسانی که نقش مهمی در افعال و ادراکات بشر دارد، مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است؛ عواطف از یک سو از منظر شناختی بودن یا نبودن، معقولیت، توجیه و... و از سوی دیگر از جهت نقش مبنایی‌شان برای اخلاق در روزگاری که پایه‌های اخلاق متزلزل و نظریه های اخلاقی کمرنگ شده‌اند، مورد توجه است.

در این کتاب، نظریه عاطفه‌گرایی از منظر حکمت متعالیه صدرایی بررسی شده است. به باور نگارنده، دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی درباره عواطف، دیدگاهی واقع گرایانه است که اگرچه عواطف را با شناخت و ادراک پیوند می‌زند، آنها را شناختی محض نمی‌داند؛ به همین دلیل می‌تواند معیار صدق و معقولیت عواطف را با توجه به شناختی - ارزشی بودن عواطف تحلیل کند؛ چنین دیدگاهی از یک سو با مبانی حکمت متعالیه همخوانی دارد و از سوی دیگر با نظریه‌های جدید عاطفه تا حدودی همتراز است.

2 (1)

ساختار اثر

این کتاب در دو فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «بررسی دیدگاه ملاصدرا» چیستی عاطفه در ادبیات ملاصدرا، بررسی مؤلفه‌های موثر بر شکل‌گیری عواطف و بررسی معقولیت عواطف را بیان کرده و عواطف به عنوان واسطه عمل و نظر، تأثیر عواطف بر تحقق کمال و تأثیر عواطف بر انگیزش اخلاقی را مورد بررسی قرار داده است.

«بررسی دیدگاه علامه طباطبایی» عنوان دومین و آخرین فصل از کتاب حاضر است که در آن ضمن تشریح بررسی معنای اصطلاحی عواطف، بررسی مولفه‌های مؤثر بر شکل‌گیری عواطف و معقولیت عواطف، بررسی فرایند کنترل عواطف و عوامل مؤثر بر آن، بررسی نقش عواطف در شکل‌گیری اخلاق و قانون، تأثیر عواطف در تحقق کمال و به رسمیت شناختن عواطف در عرض عقل مورد تأکید قرار گرفته است.

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/  مراجعه کنند.

 

نظر شما