شناسهٔ خبر: 68091152 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

این جشنواره برمبنای تأکیدات رهبر معظم انقلاب طراحی و اجرا شد / هزینه کردن در حوزۀ کودک و نوجوان سرمایه‌گذاری بلند مدّت است

اسماعیلی: همه آمار و ارقام نشان دهنده گرایش بالا به حوزه کتاب در این مقاطع سنی است.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران مراسم پایانی نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد، مدیران فرهنگی کشور، اعضای هیات علمی و داوران این جشنواره، ناشران بویژه فعالان عرصه کتاب کودک و نوجوان و جمعی از اهالی فرهنگ و اندیشه در تالار وحدت برگزار گردید.

در ابتدای این مراسم فیلم کوتاهی از محفل شعر شب کودکان غزه پخش شد. 

 

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از این مراسم ضمن قدردانی از آقایان احمدوند و رمضانی و همکارانشان توضیحاتی دربارۀ این جشنوارۀ نوپا بیان کرد که نکات برجسته و مهم آن در ادامه تقدیم‌تان می‌گردد.

 

  • خیلی خوشحال هستم قبل از اتمام ماموریتمان در وزارت فرهنگ توانستیم به یکی از برنامه‌های اعلامی در حوزه کتاب جامه عمل بپوشانیم.

  • خاستگاه اصلی این جشنواره فرمایشات رهبر عزیز انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب در سال ۱۴۰۲ بود. ایشان بسیار تاکید داشتند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه‌های فرهنگی کشور در حوزه کتاب به موضوع پراهمیت کتاب کودک و نوجوان ورود کنند.

  • همه آمار و ارقام نشان دهنده گرایش بالا به حوزه کتاب در این مقاطع سنی است. بیشترین فروش کتاب در نمایشگاه‌های کتاب حضوری و مجازی مربوط به حوزه کتاب کودک و نوجوان است. عمدتا آنچه مورد اقبال کارشناسان است میل به تولید و تعریف در حوزه ادبیات بومی است؛ چون به دلایل مختلف آنطور که لازم است این حوزه تا به حال اوج نگرفته بود. ما نیاز به یک کار مهم، جهادی، ترویجی و آموزشی برای غنی‌سازی حوزه تولیدات کودک و نوجوان داریم. شاید مهم‌ترین بخش تأمین‌کننده نیاز در این حوزه مربوط به کارهای ترجمه‌ای است؛ چه به لحاظ متن و چه استفاده از گرافیک و نقاشی و تصویرسازی.

  • به دلایل متعدد میل به تولید در ادبیات بومی آن‌چنان که باید اوج گیرد وجود نداشت؛ مهمترین بخش تامین کننده نیاز در این حوزه مربوط به ترجمه است چه به لحاظ متن، گرافیک و نقاشی و برهمین اساس به کاری مهم، جهادی و ترویجی و آموزشی برای غنی سازی حوزه مربوط به تولیدات کتاب کودک و نوجوان نیاز داریم.

  • کاری که همکارانم در معاونت امور فرهنگی و خانه کتاب و ادبیات ایران پیگیری کردند بسیار شایسته تقدیر است. خودم گمان نمی‌کردم به این سرعت به این نقطه برسیم. دبیر محترم و هیئت علمی جشنواره و همه نویسندگان و ناشران هم نقش خود را به خوبی ایفا کردند، تا  تا در این روز گرم تابستانی که تهران تعطیل است و بیشتر استان‌ها هم به دلیل شدت گرما به صورت نیمه تعطیل در آمدند این جمعیت علاقه‌مند در تالار وحدت گرد هم بیایند و روزی به یاد ماندنی را برای کتاب کودک و نوجوان رقم بزنند.

  • خیلی تاکید داشتم آثار مهمی را با نویسندگان خوبمان به صورت بورس انجام دهیم یعنی نویسنده ای شاخص در خانه کتاب و وزارت فرهنگ حاضر شود، سفارش کار دهد، کار را پیش خرید کند و نویسنده‌ای ماهر وقتش را با آرامش به تولید اثری فاخر اختصاص دهد.

  • هزینه کردن در این حوزه، یک سرمایه‌گذاری طولانی مدت است، چرا که دهه‌ها و سده‌ها از این حوزه بهره‌مند خواهیم شد. من تاکید داشتم با نویسندگان مهم کارهایی را انجام دهیم. یعنی یک نویسنده شاخص در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کار را پیش خرید کند و وقتش را با طیب خاطر به تولید اثر فاخر اختصاص دهد. ما باید یک کار مهم و فوق‌العاده در این بخش انجام دهیم و توجه ویژه به تولید ادبیات فاخر در حوزه کار کودک و نوجوان داشته باشیم تا روند تولید شتاب بیشتری به خود بگیرد.

  • این بستر در اختیار ماست باید تولید را فعال کنیم، ناشران با سابقه در حوزه کودک و نوجوان در این جلسه حضور دارند و برخلاف همه مشکلات پای فرهنگ و ادب کشور ایستاده‌اند. انشاالله این خشت اول منجر به ایجاد بنای رفیعی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی کشور منجر شود.

نظر شما