شناسهٔ خبر: 68092963 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

اولین ربات دندانپزشک با کمک هوش مصنوعی رکورد شکنی کرد | تعویض تاج دندان با ۸ برابر سرعت یک دندانپزشک

یک استارت‌آپ مستقر در بوستون با استفاده از فناوری رباتیک خود، اولین جراحی دندانپزشکی کاملا خودکار را روی انسان انجام داده است.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: سیستم رباتیک مبتنی بر هوش مصنوعی «پرسپتیو»( Perceptive) تعویض تاج دندان را در ۱۵ دقیقه و ۸ برابر سریع‌تر از دندان پزشک معمولی کامل می‌کند و نویدبخش دقت و دسترسی بهتر به مراقبت‌های دندانی است.

به گزارش آی سی تی ورلد تودی، ربات دندانپزشکی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا به نام «پرسپتیو» توسط نرم افزار تصویربرداری سه بعدی مبتنی بر هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شود که بازوی رباتیک را برای انجام اقدامات دندانپزشکی راهنمایی می‌کند.

این سیستم می‌تواند کارهای دندانپزشکی ترمیمی را مانند تعویض روکش‌ها در ۱۵ دقیقه، انجام دهد، روشی که معمولا دو بار مراجعه به مطب دندانپزشک را می‌طلبد. این ربات همچنین می‌تواند مشکلات احتمالی دندان‌ها و لثه‌های بیمار را با دقت بالا شناسایی کند.

کریس سیریلو، بنیانگذار و مدیر عامل پرسپتیو گفت: ما هیجان زده هستیم که توانستیم اولین روش دندانپزشکی کاملا خودکار رباتیک در جهان را با موفقیت انجام دهیم. این پیشرفت پزشکی دقت و کارایی رویه های دندانپزشکی را افزایش می‌دهد و دسترسی به مراقبت‌های دندانی بهتر را برای بهبود تجربه بیمار و نتایج بالینی فراهم می‌کند.سیستم رباتیک پرسپتیو از داده‌های حجمی سه بعدی برای برنامه ریزی تشخیص و انتخاب روش‌ها استفاده می‌کند. این سیستم با فناوری انسجام نوری (OCT) که از یک «اسکنر دستی مختص داخل دهان» استفاده می‌کند از دندان یا دهان بیمار اسکن می‌گیرد.

اولین ربات دندانپزشک با کمک هوش مصنوعی رکورد شکنی کرد | تعویض تاج دندان با ۸ برابر سرعت یک دندانپزشک

این اسکنر همچنین تصاویر سه بعدی زیر خط لثه را می گیرد و تصویر دقیقی از سلامت کل دهان بیمار ارائه می دهد. بیماران می‌توانند داده‌های تصویری که توسط اسکنر گرفته می‌شود را ببینند و به درک بهتری از مکان‌های مورد نیاز برای درمان برسند. سپس داده‌های تصویری توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای برنامه‌ریزی درمان‌ها تجزیه و تحلیل می‌شود و این امکان را فراهم می‌سازد که انواع خدمات دندان‌پزشکی توسط یک بازوی رباتیک ویژه و مجهز به تجهیزات دندانپزشکی به صورت کاملا خودکار انجام شود.

مدیر عامل استارتاپ پرسپتیو در این باره گفت که سیستم رباتیک مجهز به هوش مصنوعی دندانپزشکان را قادر می‌سازد تا بیماران بیشتری را با مراقبت‌های با کیفیت بالاتر در زمان کمتری تشخیص داده و درمان کنند و نیاز به کار دستی را کاهش دهد و احتمال خطای انسانی را به حداقل برساند.

ژرمن گالوچی، رئیس بخش ترمیمی دندانپزشکی از دانشکده دندانپزشکی هاروارد، نیز گفت: فناوری پرسپتیو، بیش از ۹۰ درصد دقت را برای تشخیص پوسیدگی بدون تشعشعات یونیزان مرتبط با اشعه ایکس سنتی و اسکنرهای CBCT به دست می‌آورد که پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به دقت تقریبا ۴۰ درصدی اشعه ایکس دو بعدی را نشان می‌دهد. این امر تشخیص ایمن تر و دقیق تر را تضمین می‌کند و مراقبت و ایمنی بیمار را افزایش می‌دهد.

پرسپتیو تا به امروز ۳۰ میلیون دلار سرمایه از حامیانی از جمله «ای کامبینتور»، «پی دی اس هلت» و اد زاکربرگ دندانپزشک مشهور و پدر مارک زاکربرگ مدیر عامل متا، دریافت کرده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما