شناسهٔ خبر: 68090557 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

وقتی رسانه جانبخش می‌شود

صاحب‌خبر -
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان طی پیامی با گرامیداشت یاد شهید محمود صارمی و تبریک روز خبرنگار، یاد و خاطره ۶ جانبخش رسانه‌ای ایران را ارج نهاده و تأکید می‌کند: ۶ جانبخش رسانه‌ای طی ساله‌ای اخیر به تیتر اول اهدای عضو در ایران تبدیل شدند و با این حرکت بزرگ و ماندگار خود، برای همیشه نامیرا شدند.

در پیام تبریک دکتر کتایون نجفی‌زاده خطاب به جامعه رسانه‌ای ایران آمده: روز خبرنگار را به تک تک فعالان حوزه رسانه‌ای در سراسر ایران عزیز تبریک عرض می‌کنم و به نقش موثر قلم‌های ارزشمند شما در مسیر اطلاع رسانی، تنویر افکار عمومی، انتشار صحیح اخبار و اطلاعات و حتی کمک به ترویج فرهنگ اهدای عضو باور عمیق دارم و به سهم خود، از تلاش‌های ماندگار فعالان رسانه‌ای در امر بزرگ اهدای عضو و پیوند اعضا و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخش در این مسیر والا تقدیر می‌کنم. نیک می‌دانم آنچه می‌نگارید و به تصویر می‌کشید به چه زیبایی می‌تواند پیام امید و زندگی دوباره را به بیماران در لیست انتظار برساند و از آن سو، تراوشات قلم شما چه باشکوه، مرهمی می‌شود بر دل خانواده‌های محترم اهدا کننده (جانبخشان) که برخی از اعضای پاره تن خویش را به پاره تن عزیزی دیگر پیوند می‌زنند و صحنه‌های عظیمی از عظمت اشرف مخلوقات، انسان را به تصویر می‌کشند.

بخش بزرگی از که آنچه امروز از رویدادهای زیبای اهدای عضو در ایران عزیز رقم می‌خورد، مرهون تلاش‌های بی‌وقفه و اثرگذار شما عزیزان رسانه‌ای است و امید دارم همچنان این تلاش‌های ارزشمند برای فرهنگسازی امر اهدا، ترویج باور به اینکه مرگ مغزی مساوی با مرگ است و ... ، ادامه‌دار باشد تا بتوان جان عزیزان بیشتری را نجات بخشید. چرا که روزانه ۱۰ تا ۱۲ نفر (سالانه حدود ۳۰۰۰ نفر) از بیماران چشم انتظار در لیست‌های پیوند کشور که تنها راه ادامه‌ حیاتشان، پیوند عضو از اعضای افراد مرگ مغزی است و متأسفانه به علت نرسیدن به موقع عضو مناسب پیوندی فوت می‌کنند. این در حالی است که در کشور، سالانه ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی رخ می‌دهد که حدود نیمی از آنان (نزدیک به ۳۰۰۰ نفر) می‌توانند اهدای عضو کنند؛ اما سالانه فقط یک‌سوم موارد یاد شده به اهدای عضو می‌رسند و مابقی بالغ بر ۷۰۰۰  عضو قابل پیوند را با خود به زیر خاک می‌برند.

امروز روز خبرنگار است و بهانه‌ای است تا  یاد اهالی رسانه ایران را که با پرواز خود، به بیماران لیست انتظار جانی دوباره بخشیدند، گرامی بداریم که چند نفر از این عزیزان از فعالان رسانه‌ای در سازمان صدا و سیمای استان‌های مختلف و برخی نیز از خبرگزاری‌های کشور هستند، عزیزانی همچون جانبخش مسعود حیدری (فعالیت در سازمان صدا و سیمای شهرکرد، استان چهارمحال و بختیاری، متولد ۱۵بهمن۱۳۴۰ و جانبخشی در ۱۹آبان۱۳۹۷)، جانبخش جواد همتی (بازنشسته‌ سازمان صدا و سیمای تهران، متولد ۱خرداد۱۳۴۶، جانبخشی در ۶تیر۱۳۹۶)، جانبخش مسعود زندی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ساکن تهران و متولد ۵شهریور۱۳۲۸، جانبخشی در ۷آبان۱۳۹۴)، جانبخش ملکناز نجفی (مدیرمسئول نشریه پژواک و سردبیر خبرگزاری موج رسا و نیز خبرنگار خبرگزاری‌های ایسنا و فارس، از استان زنجان، متولد ۳۰شهریور۱۳۵۶، جانبخشی در ۲۸بهمن۱۴۰۰)، جانبخش حسین عبدالهی (بازنشسته‌ سازمان صدا و سیما، ساکن تهران، متولد ۲۸بهمن۱۳۳۲ جانبخشی در ۷اردیبهشت۱۴۰۱)، جانبخش محمدوفادار مقدم (دستیار و فیلمبردار بخش خبری در واحد خراسان جنوبی، طبس گلشن، متولد ۱۷خرداد۱۳۸۰، جانبخشی در ۲۶بهمن۱۴۰۲). محمد وفادار در هلال احمر نیز نقش فعالی داشته است.

لازم می‌دانم بر این مهم تأکید کنم که انجمن اهدای عضو ایرانیان در سال ۱۳۹۴ به همت جمعی از متخصصین و بنیانگذاران اهدای عضو و پیوند اعضای کشور، نام‌آوران عرصه فرهنگ و هنر و خیرین، با هدف انسجام و ارتقای یکپارچه فعالیت‌های فرهنگی اهدای عضو در جامعه، مددکاری خانواده‌های ایثارگر اهداکننده عضو، آموزش و پژوهش‌های مرتبط با اهدای عضو و در نهایت کمک به سیستم درمانی کشور تشکیل شده که تا امروز به یاری شما اهالی عزیز رسانه‌ای توانسته تأثیر چشمگیری در افزایش رضایت به اهدای عضو در جامعه داشته است. از شما اهالی خستگی‌ناپذیر حوزه ترویج فرهنگ اهدای عضو مجدد تشکر می‌کنم و می‌خواهم تا همچنان در کنار انجمن و در کنار تک تک بیماران در لیست انتظار باشید تا بتوان شاهد نجات‌بخشی بیماران در انتظار و بازگشت آنها به آغوش خانواده‌هایشان باشیم.

با تبریک و تشکر مجدد، آرزو می‌کنم تا قدم‌هایتان در راستای این رسالت بزرگ، عظیم و عزیز، مستحکم و خستگی از جان و قلم‌تان دور باد.   

نظر شما