شناسهٔ خبر: 68089715 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اصفهان در انتظار احیای زاینده‌رود و فاز دوم آبرسانی

مونا فاطمی‌نژاد

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان بیان کرد: رفع مسئلۀ آب شرب اصفهان با احیای زاینده‌رود و تکمیل فاز دوم طرح آبرسانی به اصفهان بزرگ محقق می‌شود.

صاحب‌خبر -

منصور شیشه‌فروش با نظر به توده هوای گرمی که از دوشنبه تا امروز (۱۵ تا ۱۷مردادماه) بر اصفهان حاکم بوده است، به خبرنگار ایسنا گفت: تاکنون به ۵۳ نفر به‌علت عوارض گرمازدگی و آفتاب‌سوختگی خدمات امدادی، درمانی و اورژانسی در مراکز درمانی و فوریتی ارائه شده است.

او ادامه داد: همچنین در مسیر جاده‌های شهری و روستایی به ۴۵ خودرو که به‌علت افزایش دما دچار نقص فنی، جوش‌آوردن‌ و ترکیدگی لاستیک شده بودند، امدادرسانی شده است. عوامل شرکت‌های توزیع برق و آب و فاضلاب نیز نسبت به اصلاح و بازسازی ۶۱ مورد حادثۀ ایجادشده اقدام کرده‌اند.

این مقام استانداری بیان کرد: حوادث اخیر بر اثر شدت گرما و متنوع بوده است. اختلال در شبکه‌های آبرسانی ناشی از ترکیدگی و نشت آب، قطعی برق و آتش‌سوزی در تابلوهای برق، ترانسفورماتورها و شبکه‌های برق از آن جمله‌اند. این وضعیت گرما تا روز یکشنبه (۲۱مردادماه) ادامه خواهد یافت و به مراقبت‌های بیشتری نیاز است.

 شیشه‌فروش از صدور جدیدترین اطلاعیۀ ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان خبر داد و اضافه کرد: با توجه به تداوم شرایط گرما و افزایش دما مدیریت بحران استان اصفهان به شرکت‌های برق، آب و فاصلاب، اورژانس، جمعیت هلال احمر و مراکز بهداشتی و درمانی آماده‌باش داده است تا به‌منظور ارائۀ به‌موقع خدمات امدادی، فوریتی و کنترل حوادث آماده باشند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به افزایش بی‌سابقۀ دما طی تیر و مردادماه سال جاری گفت: کمبود جدی منابع آب باعث شده است که با پدیدۀ خزان و برگریزان درختان در تابستان روبه‌رو شویم. این خزان در بین درختان شهر اصفهان و شهرهای مسیر زاینده‌رود دیده می‌شود. بروز تنش آبی در ۵۰۰۰ هکتار از فضای سبز اصفهان و فضای سبز دانشگاه‌ها و صنایع، پارک ناژوان، کمربند فصای سبز شرق اصفهان و پارک جنگلی حبیب‌آباد نیز دیده می‌شود.

او افزود: افزایش دما، خشکی رودخانۀ زاینده‌رود و کاهش سطح آب و کیفیت آب چاه‌ها، خشکی قنوات و چشمه‌ها باعث ازدست‌رفتن منابع آبی محلی و بروز تنش آبی در ۱۶۰۰۰ هکتار از باغات کشاورزی شده است. کمبود آب شرب نیز از دیگر پیامدهای آن محسوب می‌شود. در حال حاضر، در ۳۲ نقطۀ شهری و ۳۵۶ روستای سطح استان و ۴۲ نقطۀ عشایری از طریق تانکر و به‌صورت سیار آبرسانی می‌شود.

شیشه‌فروش یادآور شد: در شرایط افزایش دما در تأمین منابع آب شرب مشکل داریم. در شهرها و روستاهای واقع در طرح آبرسانی اصفهان بزرگ به میزان ۳ متر مکعب دچار کمبود شده‌ایم و ناترازی ایجاد شده است. ناترازی در توان تولید برق استان نیز ایجاد شده است و بیش از ۱۷۰۰ مگاوات کمبود داریم.

 او تأکید کرد: کمبود آب شرب، قطعی و کم‌فشاری در بسیاری از محله‌های شهر اصفهان، شهرستان‌های شهرضا، خمینی‌شهر، اردستان، نایین، ورزنه، هرند، فلاورجان، شاهین‌شهر و برخوار، زیار، نجف‌آباد و بسیاری از روستاهای محدوده دیده می‌شود.

این مقام استان اصفهان یادآور شد: حتی در شهرستان‌های غرب و جنوب استان چادگان، فریدن، فریدون‌شهر، بویین و میاندشت، سمیرم و تیران و کرون نیز که در کنار منابع آبی استان هستند، تأمین آب روستاهایشان به‌صورت سیار است. آبرسانی به درختان نیز به‌علت مشکل قطع برق و کمبود منابع آبی با مشکل مواجه است. باید وزارت نیرو به‌منظور صدور مجوزهای تأمین آب، تسریع در اجرای طرح‌های آب و نیز آبرسانی سیار اقدام جدی کند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان توضیح داد: راهکار رفع مشکلی که در تأمین آب شرب وجود دارد احیای زاینده‌رود و تکمیل فاز دوم طرح آبرسانی به اصفهان بزرگ است. برای تحقق این مهم باید وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به انجام تعهدات خود در تأمین منابع اعتباری دقت کنند تا از تکرار موارد مشابه جلوگیری شود.

آبرسانی سیار در ۳۵۶ روستا و ۳۲ شهر

او به محدودیت برق در بخش‌های کشاورزی، اداری و شهرک‌های صنعتی نیز نظر کرد و گفت: در ۱۷ ایستگاه هواشناسی استان طی روز گذشته (۱۶مردادماه) ثبت دمای بالاتر از ۴۰ درجه داشته‌ایم. خور و بیابانک، بادرود و چوپانان با ثبت دمای بیشینه ۴۷ درجه بیشترین دما را در روز گذشته داشته‌اند. آران و بیدگل،کاشان و اصفهان نیز با ۴۴ درجه، زواره و مهاباد با ۴۶ درجه نیز جزو گرم‌ترین نقاط بودند. افزایش دمای کمینه‌ها در اردستان، چوپانان انارک، خور و بیابانک و زواره نیز به بیش از ۳۰ درجه می‌رسد.

شیشه‌فروش اظهار کرد: با توجه به تأثیرات افزایش دما بر کاهش بازدهی تجهیزات برقی و تشدید حوادث حریق در تابلوها، پست‌های برق و ترانسفورماتورها که به‌علت داغ‌شدن تجهیزات شبکه‌ها و کابل‌های برق رخ می‌دهد، تیم‌های امدادی شرکت برق و آتش‌نشانی شهرداری‌ها به آماده‌باش موظف شده‌اند. آن‌ها باید به‌منظور کنترل به‌موقع حوادث، بازسازی و اصلاح شبکه‌ها و ترانس‌ها اقدام کنند. تلفن‌های اضطراری ۱۲۵ آتش‌نشانی و ۱۲۱ شرکت برق نیز در خدمت مردم است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: ۱۴۳تیم عملیاتی و فنی شرکت‌های برق و ۱۲۰تیم عملیاتی شرکت‌های آب و فاضلاب به‌منظور تأمین برق و آب پایدار و کنترل به‌موقع حوادث احتمالی روی شبکه‌های توزیع فراهم آمده‌اند و فعالیت می‌کنند.

او ادامه داد: آبرسانی سیار در ۳۵۶ روستا و ۳۲ شهر در جریان است. ۳۲۰ تیم اورژانس شبکه‌های بهداشت و درمان، راهداری، هلال‌احمر، پلیس‌راه و راهور، خدمات شهری و آتش‌نشانی شهرداری‌ها نیز به‌منظور خدمات‌رسانی امدادی در مسیر جاده‌ها، شهرها و روستاها استقرار یافتند.

شیشه‌فروش توضیح داد: با توجه به افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در چند روز اخیر که ناشی از گرد و خاک و ازن سطح زمین هستند، شاخص آلودگی هوا را در شرایط ناسالم برای عموم قرار دارد. این آلودگی در شهر اصفهان، کاشان، آران و بیدگل و شهرهای واقع در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان دیده می‌شود. عموم مردم به‌خصوص افراد آسیب‌پذیر و بیماران باید در رعایت اصول بهداشتی و کاهش سفرهای شهری کوشا باشند.

 این مسئول استان بیان کرد: به تمامی مراکز تجاری، پاساژها، صنوف، فروشگاه‌های زنجیره‌ای تأکید می‌شود که به رعایت الگوهای مصرف بهینۀ برق توجه کنند. با خاموش‌کردن سیستم‌های روشنایی در روز و در پیک مصرف، تنظیم دمای کولرها در ۲۴ درجه و نصب سایه‌بان روی کولرها می‌توان به این مهم رسید.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: تأکید می‌کنیم که تمامی ادارات و دستگاه‌های اجرایی در صرفه‌جویی برق و آب دقت داشته باشند. کاهش ۳۰ درصدی برق نسبت به دورۀ مشابه در سال ۱۴۰۰ و کاهش ۶۰ درصدی مصرف برق در پایان وقت اداری، استفاده از دیزل ژنراتورهای برق در ساعات پیک مصرف، خاموش‌کردن سیستم‌های سرمایشی و روشنایی در پایان وقت اداری و روزهای تعطیل ازجمله اقدامات مورد توجه است.

او تقاضا کرد که مشترکین خانگی نیز در مدیریت مصرف دقت داشته باشند و ادامه داد: مصرف بهینۀ آب و برق و مشارکت در پویش‌های مصرف بهینۀ برق و آب باید مورد توجه شهروندان قرار بگیرد. جلوگیری از مصارف غیرمتعارف آب، شست‌وشوی خودروها، آبریزی در معابر و شستن حیاط منازل و کوچه‌ها با آب شرب نیز حائز اهمیت است و نباید فراموش شود.

شیشه‌فروش بیان کرد: به‌منظور ارائۀ خدمات بهداشتی و درمانی به‌موقع به افراد آسیب‌پذیر دربرابر گرمازدگی تلفن‌های امدادی ۱۱۵ اورژانس و ۱۱۲ هلال‌احمر را باید در نظر داشت. تلفن‌های فوریتی ۱۲۱ حوادث برق و ۱۲۲ حوادث آب نیز به‌صورت ۲۴ساعته فعال خواهند بود و در حوادث برق و آب به مردم کمک می‌کنند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان بر رعایت الزامات بهداشتی و حفاظتی تأکید و تبیین کرد: عموم مردم دربرابر افزایش دما باید نکاتی را رعایت کنند. قرارنگرفتن در مقابل تابش مستقیم خورشید و حفاظت دربرابر اشعۀ فرابنفش در ساعات۱۰صبح تا ۱۷ بعدازظهر باید مورد توجه همگان باشد. استفاده از لوازم حفاطت فردی مطابق با توصیه‌های مراکز بهداشتی نیز نباید از یاد برود.

این مقام استان اصفهان گفت: رعایت اصول ایمنی و پیشگیری از حریق در مراتع و پوشش‌های گیاهی و اجتناب از شنا در کانال‌های آب، استخرهای ذخیرۀ آب کشاورزی، دریاچه، سدها و رودخانه‌های جاری در مناطق غرب و جنوب استان نیز باید مورد عنایت مردم باشد. رعایت اصول ایمنی در رانندگی و سفرهای جاده‌ای با هدف پیشگیری از تصادفات نیز اهمیت دارد، خصوصاً در این مقطع که با گرد و غبار و کاهش میدان دید روبه‌روییم.

انتهای پیام

نظر شما