شناسهٔ خبر: 68085832 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

مستند «رواق دوست»؛ روایتی از چهره ماندگار زبان و ادب فارسی

مستند «رواق دوست» فیلمی درباره زندگی و خدمات فرهنگی، ادبی و قرآنیِ علی رواقی، چهره ماندگار و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است که روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش هنر آنلاین، مستند «رواق دوست» فیلمی درباره زندگی و خدمات فرهنگی، ادبی و قرآنیِ علی رواقی، چهره ماندگار و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است که پنجشنبه هجدهم مردادماه، ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

این مستند، بیست و چهارمین فیلم از مجموعه مستندهای «آیینه عمر» است که به کوشش گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی رضا عباسی از قاب این شبکه تلویزیونی پخش می شود.

رضا عباسی کارگردان این فیلم گفت: علی رواقی، هشتم آذر ۱۳۲۰در مشهد متولد شد. وی استاد ادبیات فارسی، قرآن‌پژوه، شاهنامه‌پژوه، مصحح و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. همچنین رواقی برگزیده دومین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۱ است. وی مدتی استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و در حال حاضر مدیر مؤسّسه فرهنگی شهید محمّد رواقی است و در این مجموعه، فعالیت های علمی و فرهنگی خود را پی می گیرد.

عباسی اضافه کرد: یکی از اقدامات علمی علی رواقی، تحقیق و پژوهش در ترجمه‌های قرآن کریم است که این فعالیت را از سال ۱۳۴۴ شمسی شروع کرده‌است. «تفسیر قرآن پاک» نخستین اثر اوست که در سال ۱۳۴۸ منتشر شده‌است. ترجمه «قرآن موزه پارس» در سال ۱۳۵۵ شمسی و تصحیح کتاب «تفسیر بصائر یمینی» در سال ۱۳۵۹ دومین و سومین آثار پژوهشی او هستند. بررسی مجموعه «ترجمه‌های قرآن» در کتابخانه آستان قدس با نام «قرآن قدس» در دو جلد و تصحیح کتاب‌های «برگردانی کهن از قرآن کریم» و «ترجمه‌ای فارسی از قرآن مجید» از دیگر کارهای تحقیقی وی به‌شمار می‌روند.

عباسی در ادامه اظهار کرد: با توجه به اهمیت قرآن پژوهشی در کارنامه علمی رواقی خاصه چاپ «قرآن قدس» از سوی ایشان؛ درفیلم، نگاه ویژه ای به این قرآن و پژوهش های رواقی درباره آن داشته ایم.

کارگردان مستند «رواق دوست» تأکید کرد: در این مستند با بهره گیری از روایت عالمانه و شیوای محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و سید حسن امین استاد فلسفه و ادبیات فارسی جنبه های گوناگون شخصیت علمی، فرهنگی، ادبی و اخلاقی رواقی در کنار توجه به پژوهش های قرآنی ایشان، به تصویر کشیده شده است.

براساس این گزارش عوامل این مستند عبارتند از: مجری طرح محراب محمدزاده، تحقیق سیامک صدیقی، محمد آسیابانی، مدیر فیلم‌برداری یاسر آقاامینی‌ها، تدوین مریم مرشد، آهنگساز یاسین شادکام، دابردار مجید نجاتی، صداگذار بردیا دینوری، مدیر تولید علی هیهاوند، دستیار کارگردان سیاوش درخشی، هماهنگی تولید منوچهر پویان مهر، فیلمبردار رسول همتی، دستیاران فیلمبردار سامان امیری، دستیار صدابردار محمد اشرف پور، مشاور رسانه‌ای سیده الهام کاظمی و تیتراژ حسن علیزاده فرد.

«آئینه عمر» کاری از گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار سیما است که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.

مجموعه مستند «آئینه عمر» پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹ پخش و جمعه‌ها ساعت 12 و 30 دقیقه تکرار می‌شود.

نظر شما