شناسهٔ خبر: 68083308 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

معاون رئیس جمهور: وزارت کشور متولی برخورد با بی حجاب هاست/ دیگر اسم گشت ارشاد را نداریم، اسمش امنیت اخلاقی است

انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ضمن تشریح نظر خود درباره تفاوت «گشت ارشاد» و «گشت امنیت اخلاقی» به دیده بان ایران گفت: وزارت کشور متولی حجاب است و حجاب بان ها با مجوز گشت ارشاد فعال هستند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در ساعات گذشته بازهم شاهد انتشار تصاویر و خبرهایی در فضای مجازی از مواجهه نامناسب برخی نیروهای انتظامی با دو زن در تهران به علت کشف حجاب بوده‌ایم. مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت در اطلاعیه‌ای در این زمینه ضمن تاکید بر این نکته که این اتفاق در تاریخ یکم تیرماه ۱۴۰۳ رخ داده، اعلام کرده است که «در حینِ انتقال به خودرو با عوامل انتظامی و مجادله و کشمکش و بر اثرِ مقاومت، جراحتی جزئی در یک خانم ایجاد می‌شود.»

به همین بهانه بد نیست مروری داشته باشیم بر مواضعی که اخیرا انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در دولت سیزدهم درباره گشت ارشاد و کشف حجاب برخی خانم‌ها در مصاحبه با دیده‌بان ایران اتخاذ کرد. 

این بخشی از مصاحبه انسیه خزعلی با دیده‌بان ایران است که بخشی از آن را در دیده بان ایران می خوانید: 

شما نوع برخورد گشت ارشاد با بانوان کم‌حجاب و بدحجاب را قبول دارید؟ 

من قبول نداشتم و بارها هم در توییتر و هم در هیات دولت گفته‌ام. یک بخشی از کار باید به صورت فرهنگی انجام می‌شد، یک بخشی از کار باید در قالب قانون‌هایی که دستگاه‌های مسئول باید انجام می‌دادند و سی و چند دستگاه مسئول بودند و انجام نداده بودند یا سستی کرده بودند، باید انجام می‌شد و آن برخوردی که کف خیابان انجام می‌شود، باید مرحله آخر می‌بود که متاسفانه مرحله آخر را جایگزین مرحله اول کرده‌ایم. 

در حال حاضر متولی حجاب چه کسی است؟ 

متولی حجاب در حال حاضر وزارت کشور است که شاید بهتر باشد که آن‌جا باشد. می‌تواند جاهای دیگری که نگاه فرهنگی بهتری دارد و می‌تواند جاهایی که جنبه‌های پشتیبانی بهتری دارد، این مساله را برعهده بگیرد، ولی الان قرارگاه مربوطه در وزارت کشور است. 

خیلی‌ها اعتقاد دارند نوع برخورد گشت ارشاد با مساله حجاب و بی‌حجابی، بستگی به دولتی دارد که رأس کار هست؛ یعنی مثلا در دولت آقای خاتمی به یک شیوه برخورد می‌شود و در دولت آقای احمدی‌نژاد به شیوه‌ای دیگر؛ شما به این مساله اعتقاد دارید؟ 

به هر حال موثر است. چون وزیر کشور و زیرمجموعه‌اش هستند که می‌توانند درباره نوع روش‌ها تصمیم‌گیری کنند. یعنی سلوکی را که زیرمجموعه می‌تواند در این زمینه داشته باشد، با دستور وزیر کشور مشخص می‌شود. 

یعنی با دستور وزیر کشور در هر دولتی، نوع برخورد متفاوت می‌شود؟ 

به هر حال موثر است، ممکن است در کل مساله تاثیرگذار نباشد، ولی در نوع برخورد موثر است. 

شما در جایی گفتید که ما گشت ارشاد نداریم، امنیت اخلاقی داریم. فرق گشت ارشاد با امنیت اخلاقی چیست؟ 

گشت ارشاد برای یک دوره‌ای بود، بعد در دولت پیشین این عوض شد و به امنیت اخلاقی تبدیل شد. من فقط اسم این نهاد را گفتم و تاکید کردم که فقط درصدی از کار امنیت اخلاقی مساله حجاب است و درصد بیشتر آن مربوط به سایر مسائل است. 

من به تغییراتی که در این زمینه صورت گرفته بود، اشاره کردم، ولی نیامدند این حرف من را کامل بگذارند، آمدند و فقط نوشتند ما گشت ارشاد نداریم،  ببینید گشت ارشاد در خیابان است، ولی ایشان می‌گوید گشت ارشاد نداریم. من حرفم این بود که این مساله نسبت به چهار پنج سال پیش تغییر کرده است و دیگر اسم گشت ارشاد را نداریم، اسمش امنیت اخلاقی است که چند تا کار را برعهده دارد؛ از جمله مقابله با قاچاق، مقابله با مفاسد و یکی از کارهای آن هم بحث ناهنجاری در مساله حجاب است، ولی متاسفانه از این تغییرات و تبدیل‌ها و تقطیع‌ها و تحریف‌ها در صحبت‌های مسئولان دولت را متاسفانه بسیار شاهد بودیم. 

به نظر شما، چند درصد از بانوان در شهرهای بزرگ یا در کل کشور، در اماکن عمومی، دانشگاه‌ها و پارک‌ها حجاب بر سر ندارند. آیا دولت در این زمینه پایشی انجام داده است؟ 

انجام شده است، این پایش‌ها را وزارت ارشاد مکرر انجام می‌دهد و در بعضی از جلسات نتیجه آن را می‌گوید، البته این عدد تغییر می‌کند؛ یعنی با توجه به سیاست‌های دولت، گاهی وقت‌ها زیاد می‌شود و گاهی اوقات کم می‌شود، ولی درصد این خانم‌ها نسبت به کل زنان ایرانی زیاد نیست. اکثریت مردم ما به حجاب و عفاف معتقد هستند، ولی گاهی اوقات به خاطر لجبازی، گاهی اوقات به خاطر این که مخالفت نشان دهند و گاهی اوقات هم به خاطر عدم اعتقاد به این مساله، برخی خانم‌ها حجاب را رعایت نمی‌کنند. 

وضعیت اقتصادی و معیشتی چقدر در این زمینه موثر است؟ 

طبیعتا آن هم موثر است، اما نمی‌شود گفت تاثیر زیادی دارد. یعنی شما می‌بینید خانواده‌هایی که وضعیت اقتصادی بهتری دارند، وضعیت حجاب بهتری ندارند، یعنی وضعیت اقتصادی از جهت این که ممکن است مردم احساس کنند که ثبات اقتصادی وجود ندارد، به نوعی باز بعضی افراد را به لجاجت و مخالفت از این مسیر سوق دهد، وگرنه خانواده‌هایی که شرایط اقتصادی نامناسب دارند، ولی از نظر فکری همراه هستند، می‌بینید که وضعیت حجاب مناسبی دارند. 

اخیرا فیلمی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی پر بازدید شده که عده‌ای از دختران بدون حجاب زنجیززنی می‌کنند، نظرتان چیست؟

ظاهرا طبق نقشه و برنامه بود، باید در هر محیطی حرمت آنجا را نگه داشت، هنجار باید در محیطهای مختلف حفظ شود.

خیلی‌ها اعتقاد دارند نوع برخورد گشت ارشاد با مساله حجاب و بی‌حجابی، بستگی به دولتی دارد که رأس کار هست؛ یعنی مثلا در دولت آقای خاتمی به یک شیوه برخورد می‌شود و در دولت آقای احمدی‌نژاد به شیوه‌ای دیگر؛ شما به این مساله اعتقاد دارید؟ 

به هر حال موثر است. چون وزیر کشور و زیرمجموعه‌اش هستند که می‌توانند درباره نوع روش‌ها تصمیم‌گیری کنند. یعنی سلوکی را که زیرمجموعه می‌تواند در این زمینه داشته باشد، با دستور وزیر کشور مشخص می‌شود. 

 یعنی با دستور وزیر کشور در هر دولتی، نوع برخورد متفاوت می‌شود؟ 

به هر حال موثر است چه کسی وزیر کشور باشد، ممکن است در کل مساله تاثیرگذار نباشد، ولی در نوع برخورد موثر است. 

یکی از مسائلی که در دولت سیزدهم مطرح بود، بحث حجاب‌بان در متروها بود. وزیر محترم کشور همیشه اذعان می‌داشت که ما حجاب‌بان نداریم، ولی ما بعضا مشاهده کرده‌ایم که تعداد زیادی از خانم‌ها در مترو تذکر حجاب می‌دهند، آیا چنین چیزی وجود دارد یا نه؟ 

تا جایی که من می‌دانم، به ما گفتند نیروهای مردمی هستند که چنین برنامه‌هایی را اداره می‌کنند. خیلی از نیروهای مردمی در بخش‌های مختلف، در پارک‌ها و در محیط‌های مختلف هستند. 

 پس چرا نوع پوشش آن‌ها یکسان است و آدم احساس می‌کند که هماهنگ‌شده هستند؟ 

این را باید از وزارت کشور بپرسید. البته ما را در جلسات حجاب وزارت کشور دعوتمان هم نمی‌کردند و بیشتر آقایان برای خانم‌ها تصمیم می‌گرفتند و معمولا کارگروه مربوطه هیچ عضو خانمی هم نداشت. در آن‌جا ما چند بار هم اعتراض کردیم و شنیدم یکی دو بار در این جلسات، دست آخر خانم‌ها را هم دعوت کردند. 

 آیا خانم‌هایی که در مترو تذکر حجاب می‌دهند، می‌توانند مانع ورود خانم‌های بدحجاب و بی‌حجاب به متروها شوند؟ 

احتمالا می‌توانند و لابد مجوز دارند که این کار را انجام می‌دهند. بله احتمالا مجوز گرفته‌اند.

شما یک جمله دارید که گفتید برابری ظلم به زنان است، نظرتان در این باره چیست؟

ما به عدالت معتقد هستیم، به دلیل شرایط ویژه‌ای که زنانا دارند، هم از نظر جسمی و هم از نظر مسئولیت‌های متنوعی که دارند برابری می‌تواند ظلم باشد، این برابری یک بار بیشتر روی دوش زنان و تحمیل مردگونه بودن به زنان است.

منبع: دیده بان ایران

نظر شما