شناسهٔ خبر: 68081400 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

بهترین روش های عارضه یابی سازمان

امروزه شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف به‌سرعت در حال تغییر و دگرگونی هستند و برای موفقیت و تداوم حیات خود باید بتوانند همگام و همراه با تغییرات پیش بروند. برای رشد و تکامل سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف، رشد و تحول باید از درون اتفاق بیفتد تا هر روز یک گام به‌سوی تحول مثبت و برتری پیش روند. با این روند تغییرات روبه‌رشد متغیرها و چالش‌های اثرگذار بر سازمان‌ها نیز پیچیده‌تر می‌شود. به همین دلیل لازم است مدیران و صاحبان کسب‌وکارها بهترین روش‌ های عارضه یابی در سازمان را اتخاذ کنند تا خود را با بحران‌ها و تغییرات ناگهانی جهان خارج هماهنگ کنند.

صاحب‌خبر -

هر سازمان و کسب‌وکار برای موفقیت باید با بهترین روش های عارضه یابی در سازمان آشنا بوده و آن‌ها را به‌کار گیرد. چالش‌ها و مشکلات در هر کسب‌وکاری وجود دارد و تلاش برای شناسایی نقاط ضعف، قوت، چالش‌ها و ارائه راهکارهایی برای ترمیم آن‌ها عارضه‌یابی سازمانی نام دارد.

با به‌کارگیری صحیح تکنیک‌های مشاوره عارضه‌یابی سازمانی می‌توان از شرایط کنونی شرکت و کسب‌وکار خود به تحلیل درستی رسیده و در جهت پیشرفت سازمان تحولی بزرگ ایجاد کرد. در استراتژی عارضه‌یابی سازمان باید راهکارها و وظایف مشاوران سازمان در این حوزه کاملاً مشخص باشد. همچنین باید اقدامات، بخش‌های اجراکننده اقدامات، نتایج و دستاوردهای مورد انتظار و برآورد زمان و هزینه نیز مشخص شود.

منظور از عارضه یابی در سازمان چیست؟

امروزه شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف به‌سرعت در حال تغییر و دگرگونی هستند و برای موفقیت و تداوم حیات خود باید بتوانند همگام و همراه با تغییرات پیش بروند. برای رشد و تکامل سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف، رشد و تحول باید از درون اتفاق بیفتد تا هر روز یک گام به‌سوی تحول مثبت و برتری پیش روند. با این روند تغییرات روبه‌رشد متغیرها و چالش‌های اثرگذار بر سازمان‌ها نیز پیچیده‌تر می‌شود.

به همین دلیل لازم است مدیران و صاحبان کسب‌وکارها بهترین روش‌ های عارضه یابی در سازمان را اتخاذ کنند تا خود را با بحران‌ها و تغییرات ناگهانی جهان خارج هماهنگ کنند. برای هدایت و مدیریت شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف برای رسیدن به اهداف ازپیش‌تعیین‌شده و حضور فعالانه در بازار باید از شرایط و موقعیت‌های حال حاضر درک مناسبی داشت. علاوه بر این، باید نسبت به نقاط ضعف و قوت سازمان کاملاً آگاه بود که تمام این موارد نیازمند تدوین الگوهای عارضه‌یابی مناسب است.

بهترین روش های عارضه یابی در سازمان

صاحبان کسب‌وکارها و سازمان‌های مختلف برای موفقیت در بازار و پیش افتادن از رقبا باید با استراتژی‌های جامع عارضه‌یابی، خطرات و آسیب‌های احتمالی را پیش‌بینی کرده و برای پیشگیری از آن‌ها برنامه‌ریزی کنند. برنامه‌های از قبل تعیین‌شده برای رویارویی با این موانع نقش مهمی در پیش افتادن از رقبا دارد. در ادامه بهترین روش های عارضه یابی در سازمان را معرفی می‌کنیم:

1. چرخه دمینگ (PDCA)

این روش عارضه ‌یابی سازمانی که توسط دکتر ادوارد دمینگ طراحی شده است روشی کارآمد است که از ابتدای کلمات Plan/ Do/ Check/ Act گرفته شده است و به معنای برنامه‌ریزی، انجام، چک‌کردن و عمل است. هدف از این روش ایجاد تغییرات و بهبود فرایندهای در کسب‌وکار است. از مدل چرخه دمینگ زمانی استفاده می‌شود که هدف رشد و توسعه تدریجی و پایدار سازمان باشد. این روش در تمامی بخش‌ها یک رشد ثابت و بهسازی شده ایجاد می‌کند.

2. روش کاهش استراتژیک هزینه و بهبود عملکرد (SCR&PI)

یکی دیگر از بهترین روش های عارضه یابی در سازمان روش کاهش استراتژیک هزینه و بهبود عملکرد است. اصل مهم و بنیادی این روش ارتباط بین کاهش هزینه‌های شرکت همراه با بهبود عملکرد آن است. در این روش مدیران تلاش می‌کنند با استفاده از منابع موجود، با کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی به اهداف سازمان دست یابند. علی ناصرحجتی مشاوره برندینگ، آموزش و عارضه‌یابی سازمانی یکی از چهره‌های موفق این حوزه هستند.

 

بهترین روش های عارضه یابی سازمان (3)

 

3. روش مدیریت کیفیت اروپایی (EFQM)

این روش عارضه‌یابی در سازمان مخفف عبارت Excellent Model European Foundation for Quality Management است که معنای آن مدل تعالی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا است. از این روش برای ارزیابی توانمندی‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها استفاده می‌شود. روش EFQM دارای 9 فاکتور مهم است که 5 معیار به‌عنوان معیارهای توانمندساز بوده و عبارت‌اند از:

  • رهبری
  • فرایندها
  • منابع انسانی
  • مشارکت و منابع
  • استراتژی و خط‌مشی

4 معیار دیگر در این روش معیارهای نتایج هستند و عبارت‌اند از:

  • نتایج مشتری
  • نتایج کارکنان
  • نتایج جامعه
  • نتایج کلیدی عملکرد

4. روش ویس بورد (Weis bord)

مدل ویس بورد یکی دیگر از بهترین روش های عارضه یابی سازمان است که ازطریق آن می‌توان مشکلات درون‌سازمانی را شناسایی کرده و پی ببریم که این مشکلات مربوط به کدام بخش‌ها هستند. این روش عارضه‌یابی بیان می‌کند که سازمان برای رسیدن به موفقیت باید 6 بخش مهم را مدنظر قرار داده و آن‌ها را مدیریت کند. این بخش‌ها عبارت‌اند از:

  • اهداف
  • ساختار
  • پاداش
  • روابط
  • رهبری
  • فرایندهای کاربردی

5. کارت امتیازی متوازن (BSC)

این روش یکی دیگر از بهترین روش های عارضه یابی در سازمان نیز مخفف عبارت Balanced Scored Measures به معنای کارت امتیازی متوازن است. از این روش برای ارزیابی عملکرد واحدهای مختلف یک شرکت یا سازمان استفاده می‌شود. در روش کارت امتیازی عملکرد سازمان از ابعاد مختلف یعنی مشتری، ابعاد مالی، فرایند، یادگیری و رشد بررسی و امتیازدهی می‌شود. عوامل مؤثر بر امتیازدهی عبارت‌اند از:

  • مالی: هزینه و درآمد
  • مشتری: مدت‌زمان انتظار و توانایی سازمان برای حفظ مشتریان
  • رشد و یادگیری: بهینه‎سازی توانایی کارکنان و تکنولوژی‌های سازمان
  • فرایندها: میزان کارایی هرکدام از فرایندهای مختلف

6. روش بالدریج (Baldrige)

روش بالدریج از جمله بهترین روش های عارضه یابی در سازمان است که بسیاری از سازمان‌ها منابع قابل‌توجهی را به آن اختصاص می‌دهند. هدف از به‌کارگیری این روش ترازکردن برنامه‌ها، تصمیمات، فرایندها، اقدامات، نتایج و افراد برای بهبود نتایج و افزایش رقابت‌پذیری است. مدل بالدریج دارای فاکتورهای مهمی است که عبارت‌اند از:

  • رهبری
  • مدیریت فرایند
  • طراحی استراتژیک
  • مدیریت منابع انسانی
  • مشتری‌مداری و بازار داری
  • نتایج کسب‌وکار سازمان
  • جریان و تحلیل اطلاعات

7. روش مکنزی (McKinsey)

یک روش کاربردی عارضه‌یابی در سازمان‌ها روش مکنزی است که توسط یک شرکت مشاوره مدیریت به نام جیمز مکنزی معرفی شد. این مدل که 7S نامیده می‌شود از 7 اصل تشکیل شده است که عبارت‌اند از:

  • استراتژی (Strategy)
  • ساختار (Structure)
  • سیستم (System)
  • منابع انسانی (Staff)
  • سبک مدیریت (Style)
  • مهارت (Skill)
  • ارزش‌های مشترک (Shared Value)

در این روش که از بهترین روش های عارضه یابی در سازمان است تمامی هفت فاکتور با یکدیگر مرتبط بوده و تعیین‌کننده نحوه عملکرد سازمان هستند. عدم توجه به هرکدام از این فاکتورها مشکلاتی جدی را برای تمام سازمان پدید می‌آورد.

دکتر علی ناصرحجتی متخصص در حوزه آموزش و عارضه‌یابی سازمانی با داشتن تجربه موفق در این حوزه راهکارهای عملی و موفقی را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند.

 

بهترین روش های عارضه یابی سازمان (1)

 

7. روش 6 سیگما (Six Sigma)

هدف از این روش عارضه‌یابی در سازمان مشخص‌کردن بهینه بودن یا عدم بهینه بودن عملکردهای سازمان و فرایندها است. این روش رویکردی منظم و پویا است که از انعطاف‌پذیری کافی برای تأمین، حفظ و افزایش موفقیت‌های سازمانی برخوردار است. مهم‌ترین فاکتورهای این روش عبارت‌اند از:

  • تدابیر
  • راهبرد
  • مسائل فرهنگی

همچنین کاهش خطا، افزایش رضایت مشتری، افزایش بهره‌وری، بهبود فرایندها و مدیریت زمان از اهداف مهم این روش است که به‌عنوان یکی دیگر از بهترین روش های عارضه یابی در سازمان محسوب می‌شود.

مشاوره عارضه یابی و آموزش های سازمانی

در هر کسب‌وکار و سازمان همواره چالش‌ها، پیچ‌وخم‌ها و مشکلاتی وجود دارد که مدیران با اتخاذ روش‌ها و استراتژی‌های مؤثر تلاش می‌کنند سازمان را از بحران‌ها عبور دهند. برای رسیدن به موفقیت و غلبه بر این مشکلات باید از بهترین روش های عارضه یابی در سازمان استفاده کرد.

برای هدایت و مدیریت شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف و برای رسیدن به اهداف ازپیش‌تعیین‌شده و حضور فعالانه در بازار باید از شرایط و موقعیت‌های حال حاضر درک مناسبی داشت. روش مکنزی روش 6 سیگما، مدل بالدریج، روش کارت امتیازی متوازن، روش ویسبورد، روش کاهش استراتژیک هزینه و بهبود عملکرد و چرخه دمینگ از روش‌های عارضه‌یابی در سازمان محسوب می‌شوند.

دکتر علی ناصرحجتی مشاوره کسب‌وکار، برندینگ، آموزش‌ و عارضه‌یابی سازمانی یکی از مشاوران باتجربه، متخصص و ماهر در این حوزه هستند که همواره راهکارهای عملی مفیدی برای سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف اتخاذ می‌کنند.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام

نظر شما