شناسهٔ خبر: 68072872 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/بسته اخبار علم و فناوری/

کشف ساختار مولکولی سه بعدی مغز مبتلا به آلزایمر/پیشگیری از پارکینسون با کمک جلبک دریایی

روجا تحریری نوری

دنیای علم و فناوری روز سه‌شنبه، ۱۶ مرداد شاهد رخدادهای جالبی بود که این خبر به اختصار به آنها پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

برای اولین بار ساختار مولکولی سه بعدی مغز آلزایمری فاش شد

یک مطالعه جدید برای اولین بار ساختار مولکولی مغزهای متاثر از بیماری آلزایمر را نشان داده است. محققان مدل‌های سه‌بعدی پروتئین‌ها را در مغز تولید کرده‌اند، از جمله دو پروتئین که به شکل ‌ویژه با بیماری آلزایمر مرتبط هستند و بتا آمیلوئید و تائو نام دارند. انباشته شدن این پروتئین‌ها در مغز یا علت آلزایمر هستند یا پیامدهای آن و ما هنوز کاملاً مطمئن نیستیم کدام.

رکورد رسانایی با سیم‌های نانولوله کربنی جدید شکست

محققان چینی نانولوله کربنی بسیار بادوامی ساخته‌اند که می‌گویند رسانایی رکوردشکنی دارد. الیاف نانولوله کربنی دو جداره(DWCNTFs) تراز و چگالی نانولوله‌ها را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده‌اند که منجر به شکستن رکورد رسانایی شده است. الیاف نانولوله کربنی دو جداره به دست آمده با این روش، هدایت الکتریکی رکوردشکن را نشان می‌دهند و می‌توانند چگالی جریان بالایی را حمل کنند. آنها همچنین دارای استحکام کششی قوی ۱.۶۵ گیگا پاسکال هستند. به گفته تیم آزمایشگاه ملی علوم مواد شن‌یانگ(Shenyang)، این ماده می‌تواند در هوافضا و سایر صنایع مهم از جمله ذخیره انرژی استفاده شود.

صادرات ۷ داروی های‌تک بیماران خاص به دولت‌های ۱۵ کشور/قوانین رفع تعهد ارزی متناسب با فعالیت شرکت‌ها شود

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به فرمولاسیون تولید داروهای بیماری‌های خاص مبتنی بر بیوتکنولوژی دست یافته و موفق به صادرات ۷ محصول خود به ۱۵ کشور شده است، ولی به گفته مدیرعامل این شرکت، خریداری این داروها بیشتر از سوی دولت‌ها صورت می‌گیرد و قوانینی که برای صادرات در کشور ما وضع می‌شود، متناسب با نوع و فعالیت تولیدی و صادراتی شرکت‌ها نیست.

شکار شهاب‌ها و آذرگوی‌های بارش شهابی پِرساووشی در کویر فوق‌العاده تاریک شاهرود

انجمن نجوم آماتوری ایران در روزهای نزدیک به زمان اوج بارش پرساووشی، شب رصدی به منظور رصد و عکاسی از شهاب‌ها و آذرگوی‌های خاص این بارش شهابی در زیر سقف آسمان فوق‌العاده تاریک کویر «چاه‌جام» را برگزار می کند.

نگاه تلسکوپ هابل به یک جفت کهکشان کوتوله کوچک

تصویر جدیدی از تلسکوپ فضایی هابل یک کهکشان کوتوله کوچک به نام آی‌سی ۳۴۳۰(IC ۳۴۳۰) را نشان می‌دهد که در فاصله ۴۵ میلیون سال نوری از ما قرار دارد. این کهکشان به دلیل اندازه کوچکش به عنوان کهکشان کوتوله و به دلیل شکلش در دسته کهکشان‌های بیضوی طبقه‌بندی می‌شود.

جلبک دریایی می‌تواند به پیشگیری از پارکینسون کمک کند

پژوهشگران ژاپنی در یک پژوهش جدید دریافتند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در یک نوع جلبک دریایی می‌توانند در پیشگیری از بیماری پارکینسون موثر باشند. «آکیکو کوجیما یوآسا»(Akiko Kojima-Yuasa) دانشیار دانشکده تحصیلات تکمیلی زندگی انسان و بوم‌شناسی «دانشگاه متروپولیتن اوساکا»(OMU)، سرپرستی یک گروه پژوهشی را بر عهده دارد که اثر فیزیولوژیکی پلی‌فنل‌های جلبک دریایی «اکلونیا کاوا»(Ecklonia cava) را بر پیشگیری از پارکینسون تأیید کرده‌اند.

رقابت ۲۶ طرح برای توسعه ابزارهای غربالگری سریع بیماران

۲۶ طرح ارسالی به دومین رویداد آزمون‌های تشخیص بر بالین (POCT) در ۸ حوزه به مرحله غربالگری و ارزیابی رسیدند. آزمون‌های تشخیص بر بالین (POCT) به عنوان یکی از نوآوری‌های کلیدی در حوزه پزشکی، نقش بسیار مهمی در بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی ایفا می‌کنند؛ چرا که این آزمون‌ها به پزشکان و پرستاران این امکان را می‌دهد که نتایج تشخیصی را به صورت فوری و در محل از بیمار دریافت کنند و این امر می‌تواند به تسریع در روند درمان و کاهش زمان انتظار برای بیماران منجر شود، همچنین در شرایط اورژانسی، POCT می‌تواند جان بیماران را نجات دهد و در مدیریت بیماری‌های مزمن نیز به بهبود پایش وضعیت بیماران کمک کند.

تولید بستر کشت گلخانه‌ای با مزایای بیشتر از کوکوپیت

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان محصول نوآورانه‌ای از ضایعات درخت نخل را به عنوان بستر کشت گلخانه‌ای به تولید رساند. جمال تاج الدین، قائم مقام این شرکت دانش‌بنیان  به تشریح فعالیت‌‎ها و محصول نوآورانه این مجموعه پرداخت و گفت: محصول نوآورانه ما با استفاده از بستر ضایعات درخت نخل، جایگزینی مناسب و اقتصادی برای بستر کشت گلخانه‌های سنتی به نام «کوکو پیت» محسوب می‌شود.

تاخیر در پرتاب ماموریت «کرو ۹» به خاطر فضاپیمای سرگردان «استارلاینر»

نزدیک به دو ماه از ورود فضاپیمای «استارلاینر»(Starliner) شرکت «بوئینگ»(Boeing) به «ایستگاه فضایی بین‌المللی» برای اولین پرواز آزمایشی سرنشین‌دار آن می‌گذرد. مقامات ناسا در نظر دارند پرتاب ماموریت «کرو ۹»(Crew 9) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) را از ۱۸ اوت به ۲۴ سپتامبر به تعویق بیندازند و به جای چهار فضانورد، دو فضانورد را در کپسول «دراگون»(Dragon) قرار دهند تا به خدمه استارلاینر امکان دهند برای سفر خود به زمین در وسیله نقلیه دیگری سوار شوند. این حرکت نشان‌دهنده شکست اولین سفر سرنشین‌دار استارلاینر به ایستگاه فضایی بین‌المللی است و تأیید می‌کند که به رغم تلاش‌های ناسا برای کم‌اهمیت جلوه دادن مشکلات فضاپیما، این وسیله برای آوردن فضانوردان به زمین مناسب نیست.

پای فناوری ماهواره‌ای چگونه به لباس شنای المپیک ۲۰۲۴ باز شد؟

لباس‌های شنای المپیک ۲۰۲۴ پاریس از فناوری دافع آب مشابه آنچه در ماهواره‌ها یافت می‌شود، استفاده می‌کنند. مایوهای شناگران المپیک با یک ماده دافع آب بادوام پوشانده شده‌اند که برای محافظت از ماهواره‌ها در برابر تشعشعات کیهانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به لطف این فناوری، شناگران می‌توانند راحت‌تر داخل استخر حرکت کنند. این لباس‌های فناورانه، می‌توانند تأثیر زیادی بر عملکرد شناگران داشته باشد. در نهایت، هدف کاهش اصطکاک یا کشش در آب و بهبود هیدرودینامیک است.

حمایت از هزار طرح‌ فناورانه دارای نقشه ساخت

با انتشار فراخوانی ایده‌های فناورانه در آزمایشگاه ساخت سریع (فی لب) حمایت می‌شوند. آزمایشگاه ساخت سریع محصولات فناورانه با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و با هدف ایجاد فرآیند مناسب برای ساخت سریع محصولات فناورانه و ارائه حمایت‌ها و مشوق‌های مناسب به متخصصین دانشگاهی و خانواده فناوران ایجاد شده است. در همین راستا در نظر است با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و در قالب بسته حمایتی با عنوان «طرح همساز»، از ۱۰۰۰ طرح فناورانه دارای نقشه ساخت با کیفیت مناسب برای ساخت و تولید نمونه محصول و قابلیت تجاری‌سازی، تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان حمایت شود. 

برنامه‌های وزارت علوم برای تحقق سند ملی هوش مصنوعی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام برنامه‌های وزارت علوم برای تحقق سند هوش مصنوعی، گفت: با مجوزی که از مقام معظم رهبری دریافت کردیم، توانستیم از محل صندوق توسعه ملی اعتباراتی به دانشگاه‌ها اختصاص دهیم و یکی از مواردی که از دانشگاه ها خواستیم، توسعه زیر ساخت های میکروالکترونیک، کوانتوم، علوم شناختی و هوش مصنوعی به عنوان علوم نوظهور بوده است.

گوگل انحصارطلب است

یک قاضی در ایالات متحده حکم به انحصارطلبی گوگل داده و اعلام کرد که این غول فناوری قوانین ضدانحصارطلبی این کشور را نقض کرده است. ضمن اینکه وجاهت قانونی قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری گوگل با اپل را نیز زیر سوال برده است. گوگل قصد دارد به این حکم اعتراض کند و مدعی است که این حکم به طور غیرمنصفانه‌ای در دسترس بودن موتور جستجوی برتر این شرکت را محدود می‌کند.

برگزاری تور فناورانه حوزه لوازم خانگی

مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، همزمان با برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی، چهاردهمین تور فناورانه (Tech Tour) را برگزار خواهد کرد. این رویداد با هدف آشنایی نخبگان دانشگاهی با صنایع فعال کشور در حوزه لوازم خانگی و سایر حوزه‌های وابسته، استفاده از ظرفیت و توانمندی نخبگان در راستای رفع نیازها و چالش‌های فناورانه موجود در این حوزه و همچنین شبکه‌‎سازی میان نخبگان با صاحبان شرکت‎‌های مرتبط برگزار  می‌شود.

آخرین مهلت ثبت‌ ایده در جشنواره‌ اندیشمندان جوان

ثبت‌ ایده در هشتمین دوره جشنواره‌ اندیشمندان و دانشمندان جوان از اول مردادماه سال جاری آغاز شده و تا اول مهرماه ادامه دارد. جشنواره‌ اندیشمندان و دانشمندان جوان با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی و حمایت از ایده‌پردازان جوان به‌عنوان یک رویداد علمی هر ساله در سطح ملی و بین‌المللی با حضور جمع کثیری از اساتید، متخصصین، ‌اندیشمندان و نخبگان آموزش عالی کشور در حوزه‌های علوم پایه شامل ۵ بخش شیمی، فیزیک، علوم زیستی، زمین‌شناسی، ریاضی و علوم کامپیوتر (هوش مصنوعی) و همچنین محیط زیست به عنوان رویکرد ویژه هشتمین دوره برگزار می‌شود.

حضور کاروان رباتیک ایران در مسابقات جهانی رباتیک و هوش مصنوعی فیرا ۲۰۲۴ برزیل

نائب رئیس فدراسیون جهانی رباتیک و هوش مصنوعی فیرا از اعزام کاروان رباتیک ایران به مسابقات جهانی رباتیک و هوش مصنوعی فیرا ۲۰۲۴ در کشور برزیل خبر داد. دکتر سروش صادق نژاد، رئیس کمیته ملی ایران در این خصوص اظهار کرد: مسابقات جهانی رباتیک فیرا امسال، برای بیست و نهمین سال متوالی، به همت فدراسیون جهانی رباتیک و هوش مصنوعی فیرا، در شهر سائولوئیس کشور برزیل برگزار می شود. این مسابقات در دو بخش دانش آموزی و دانشجویی و در تاریخ های ۱۵ الی ۱۹ مردادماه جاری در حال برگزاری است. ایران نیز در بخش دانش آموزی با ۱۵ تیم و در بخش دانشجویی با حضور ۷ تیم در این رقابتها حضور دارد.

فضاپیمای «سیگنوس» امروز به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رسد

فضاپیمای رباتیک «سیگنوس»(Cygnus) شرکت «نورثروپ گرومن»(Northrop Grumman) که روز یکشنبه پرتاب شد، قرار است امروز سه‌شنبه ششم اوت به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد. بازوی رباتیک ایستگاه فضایی بین‌المللی پس از رسیدن سیگنوس آن را خواهد گرفت تا به ایستگاه متصل شود.

چینی‌ها درخشان‌ترین انفجار تاریخ جهان را شناسایی کردند

محققان چینی مدعی هستند که سیگنالی از درخشان‌ترین انفجار تاریخ جهان را که مربوط به انفجار مرگبار یک ستاره عظیم در بیش از دو میلیارد سال پیش در صورت فلکی «ساگیتا» است، ردیابی کرده‌اند. به گفته یک رسانه چینی، این برخورد منجر به نابودی متقابل شده و انرژی عظیمی را به جهان آزاد کرده است. این درخشان‌ترین انفجار تاکنون یک انفجار پرتو گاما(GRB) است که در سال ۲۰۲۲ مشاهده شده بود و اکنون درخشان‌ترین انفجار همه زمان‌ها(BOAT) نام گرفته است. ستاره‌شناسان سطوح انرژی آن را تا ۳۷ میلیون الکترون ولت(MeV) تخمین می‌زنند.

انتهای پیام

نظر شما