شناسهٔ خبر: 68072216 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شرح خدمات طرح جامع مدیریت بحران شیراز تصویب شد

مرضیه جوانمردی فر

رئیس اداره مطالعات مدیریت بحران شهرداری شیراز از تصویب طرح جامع مدیریت بحران در یکصد و شصت و دومین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز خبر داد.

صاحب‌خبر -

 امید جابری امروز، ۱۶ مردادماه در خصوص روند تهیه شرح خدمات طرح جامع مدیریت بحران اظهار کرد: طرح جامع مدیریت بحران به‌منظور مقابله با مخاطرات طبیعی و انسانی، مانند زلزله، سیل و حوادث غیر مترقبه و کاهش هزینه‌ها و تبعات ناشی از آن با محوریت اداره مطالعات مدیریت بحران و همچنین با همکاری مشاورین دانشگاهی دارای سابقه تدوین برنامه‌های ملی، استانی و شهری مدیریت بحران مرتبط با فازهای تخصصی طراحی شده و پس از بررسی در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری به صحن شورا ارائه شد.  

وی با اشاره به فازهای سه‌گانه این طرح بیان کرد: این طرح در ۳ فاز پیشگیری و کاهش خطر، آمادگی و پاسخ، بازسازی و بازتوانی طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

جابری تصریح کرد: از اهداف و جنبه‌های اصلی طرح می‌توان به پیشگیری و کاهش خطرات با اقدامات لازم برای کاهش آسیب‌پذیری شهر در بحران‌ها و تقویت زیرساخت‌ها و اجرای ساختارهای هماهنگ و منظم و مجهز به سیستم‌های هوشمند اشاره کرد.

وی ادامه داد: آمادگی و پاسخ به عنوان یک برنامه مهم آموزش و توانمندسازی جامعه در جهت ارتقای مهارت سطوح مختلف در برابر بحران است و می‌تواند ظرفیت‌های پاسخ‌دهی کارا و به موقع را به دنبال داشته باشد که باید توجه ویژه‌ای به این بخش داشت. فاز بازتوانی برنامه‌ریزی برای بازسازی به موقع پس از وقوع بحران در راستای برگشت به وضعیت عادی نقش کلیدی دارد.

 رئیس اداره مطالعات مدیریت بحران شهرداری شیراز در خصوص اهمیت این طرح با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی شیراز و بافت‌های متنوع شهری، تراکم جمعیت و مواردی از این دست بیان کرد: وجود چنین طرحی می‌تواند بر مدیریت بحران و افزایش تاب‌آوری شهر نقش بسزایی داشته و کاهش تلفات و هزینه را به دنبال داشته باشد. 

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شهرداری شیراز، جابری گفت: روش تحلیل کیفی فازهای مختلف هر کدام در ۴ مرحله شامل بررسی تجارب بین‌المللی، بررسی تجارب ملی و شناسایی وضع موجود مدیریت بحران در کشور، جمع‌آوری اطلاعات از طریق مصاحبه با کارشناسان، متخصصان و مدیران بحران حوزه‌های مختلف و انجام بازدیدهای میدانی و همچنین تطبیق و تلفیق داده‌های مراحل قبل و طراحی برنامه فازهای سه‌گانه و تأیید در پنل خبرگان از رویکردهای این طرح است.

انتهای پیام

نظر شما