شناسهٔ خبر: 68071174 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

انویدیا ظاهراً بدون مجوز از ویدیوهای یوتیوب و نتفلیکس برای ت... -

اقتصاد ایران: ظاهراً‌ انویدیا برای توسعه‌ی هوش مصنوعی خود، بدون رعایت قانون کپی رایت دست به دانلود ویدئو از یوتیوب و سایر پلتفرم‌ها زده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش 404 Media شرکت انویدیا برای آموزش هوش مصنوعی خود، بدون رعایت قانون کپی رایت، اقدام به جمع‌آوری محتوا کرده است.

براساس اطلاعات فاش‌شده، انویدیا از کارمندان خود خواسته است تا ویدیوها را از یوتیوب، نتفلیکس و چند منبع دیگر برای توسعه‌ی پروژه‌های تجاری هوش مصنوعی دانلود کنند.

انویدیا برای پیشرفت سریع‌تر در حوزه‌ی هوش مصنوعی تصمیم دارد برخی از خط قرمزهای اخلاقی را پشت سر بگذارد. این شرکت در پی توسعه‌ی هرچه بیشتر سرویس آمنی‌ورس، سیستم‌های خودران و پروژه‌ی بحث‌برانگیز «انسان دیجیتالی» است.

سخنگوی انویدیا از عمل این شرکت دفاع کرد و گفت که تحقیقات شرکت با قانون کپی‌ رایت تداخلی ندارد. سخنگوی انویدیا ادعا می‌کند که قوانین مالکیت معنوی از عبارات خاصی محافظت می‌کنند اما حساسیتی روی ایده‌ها، داده‌ها یا اطلاعات ندارند. این شرکت عمل انجام‌شده توسط خود را با حق یک فرد برای یادگیری حقایق، ایده‌ها، داده‌ها و یا اطلاعات از هر منبعی را برابر دانست؛ از نظر انویدیا تفاوتی ندارد که یادگیرنده یک انسان باشد یا یک کامپیوتر.

در سمت مقابل، یوتیوب چنین نظری ندارد. از نظر یوتیوب استفاده از ویدئو‌های این پلتفرم برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی یک نقض آشکار شرایط، قوانین و مقررات این شرکت است. مدیر ارتباطات سیاست‌های یوتیوب نیز این موضوع را تأیید کرد و عمل انویدیا را نقض قوانین و مقررات کپی رایت خواند.

پیش‌تر نیز مشخص شده بود که شرکت OpenAI هوش مصنوعی Sora را (که امکان تبدیل متن به ویدئو را فراهم می‌کند) بدون اجازه‌ی یوتیوب و با استفاده از ویدئوهای موجود در این پلتفرم‌ها آموزش داده؛ قبلاً هم گزارشی نشان داد که استارتاپ Runway AI عملی مشابه انجام داده است.

طبق گزارش‌ها، برخی کارمندان انویدیا نگرانی‌های اخلاقی و قانونی در مورد انجام فرايند آموزش هوش مصنوعی با ویدئوهای یوتیوب داشته‌اند. ظاهراً به این افراد گفته شده که این موضوع، تصمیمی اجرایی است و توسط بالاترین سطوح مدیریتی شرکت تأیید می‌شود.

علاوه بر ویدیوهای یوتیوب و نتفلیکس، انویدیا از کارمندان خود خواسته است تا روی پایگاه داده‌ی تریلر فیلم MovieNet، ویدیوهای کات‌سین بازی‌ها و مجموعه داده‌های ویدیویی گیت‌هاب WebVid و InternVid-10M آموزش ببینند.

مقالات مرتبط
  • اپل به‌جای انویدیا، از تراشه‌های گوگل برای تعلیم هوش مصنوعی استفاده می‌کند
  • تأخیر در عرضه تراشه هوش مصنوعی جدید انویدیا به مشتریان میلیارد دلاری تیم سبز آسیب می‌زند

گفته می‌شود برخی از داده‌هایی که انویدیا روی آن‌ها کار کرده است، فقط برای استفاده‌ی دانشگاهی (یا غیرتجاری) در نظر گرفته شده بودند.

HD-VG-130M، یک کتابخانه‌ی ۱۳۰ میلیون ویدیویی یوتیوب، در صورت استفاده برای تحقیقات دانشگاهی شامل مجوز استفاده می‌شود؛ اما ظاهراً انویدیا حتی استفاده‌ای فراتر از تحقیقات دانشگاهی از این ویدئوها داشته است.

ظاهراً انویدیا برای جلوگیری از شناسایی توسط یوتیوب اقدام به استفاده از ماشین‌های مجازی با آدرس‌های چرخشی برای دانلود محتوا کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما