شناسهٔ خبر: 68070874 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

این استان‌های کشور در انتظار طوفان تندری | طوفان تندری چیست؟

روز چهارشنبه و پنجشنبه (۱۷ و ۱۸ مرداد) طوفان تندری برخی از استان‌های جنوب شرق کشور را در بر می‌گیرد. سازمان هواشناسی کشور اعلام می‌کند در این دو روز جنوب شرق کشور با افزایش دما روبه‌رو می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، به همین دلیل در استاهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب غرب کرمان و فارس پیش‌بینی رگبارهای شدید شده است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطره‌های وضع هوای سازمان هواشناسی در این باره به همشهری می‌گوید: «امروز و فردا بارش‌های رگباری در جنوب شرق کشور اتفاق می‌افتد.»

صادق ضیائیان درباره پدیده طوفان تندری عنوان می‌کند: «منظور از طوفان تندری همان ابرهای جوششی است که با رعد و برق، رگبار و وزش باد شدید همراه می‌شود. ما انتظار داریم طوفان تندری در جنوب شرق کشور یعنی در جنوب سیستان و بلوچستان اتفاق بیفتد. همچنین طوفان تندری در شرق هرمزگان هم پیش‌بینی شده است.»

او تاکید می‌کند: «برای چهارشنبه در بخش‌هایی از هرمزگان به ویژه در شمال استان و همچنین در ارتفاعات رشته کوه بشاگرد در سیستان و بلوچستان پیش‌بینی طوفان تندری شده است.»

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطره‌های وضع هوای سازمان هواشناسی می‌گوید: «برای روز پنجشنبه نیز شرق هرمزگان و همچنین ارتفاعات رشته کوه بشاگرد انتظار بارش‌های رگباری داریم.»

صادق ضیائیان یادآور می‌شود: «پدیده طوفان تندری به خودی خود آلودگی ندارد، زیرا طوفان تندری با وزش باد شدید همراه می‌شود و با شکل‌گیری ابرهای ضخیم (ابرهای جوششی) صورت می‌گیرد. این ابرهای جوششی عمدتا از نوع ابر کومولونیمبوس است و این ابرها با رعد و برق و رگبار همراه است.»

کومولونیمبوس به نوعی ابر بلند و متراکم می‌گویند و همراه با صاعقه بوده و پیش از طوفان ظاهر می‌شود. این ابرها از توده‌های بزرگ و انبوه ابر که به شکل کوه عظیمی است، تشکیل می‌شوند. کومولونیمبوس از دو واژه لاتین کومولوس به معنای انباشته و نیمبوس به معنای باران ساخته شده‌است. این ابرها می‌توانند به تنهایی یا در کنار یک جبهه هوای سرد در آسمان ظاهر شوند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی اضافه می‌کند: «اگر در منطقه‌ای مستعد به وجود آمدن گرد و خاک باشد، طوفان تندری آن را تشدید می‌کند.»

نظر شما