شناسهٔ خبر: 68069766 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش ۵۰ درصدی دریافت مالیات از اصفهانی‌ها

اصفهان-ایرنا- مدیرکل امور مالیاتی اصفهان گفت: افزون بر ۱۸۴ هزار میلیارد ریال مالیات در چهار ماه نخست سال جاری از مودیان استان جمع‌آوری و به خزانه واریز شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال پیش رشد ۵۰ درصدی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمدرضا مُدبرنیا، روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در این مدت افزون بر ۴۳ هزار میلیارد ریال از عوارض دریافت شده به بخشداری‌ها و دهیاری‌های و ۱۲۰ هزار میلیارد ریال نیز به شهرداری‌های استان پرداخت شده که این ارقام ۴۰ درصد بیشتر از سال گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان بالاترین وصولی مالیات پس از تهران را دارد و پارسال توانستیم ۹۹.۶ درصد مالیات استان را وصول و از۴۳۰ هزار میلیارد ریال مالیات برآورد شده ۴۲۷ هزار میلیارد ریال آن را دریافت کنیم که ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن افزایش نشان می‌دهد.

مدیرکل امور مالیاتی اصفهان با اشاره به اتمام زمان ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی سال ۱۴۰۲ اشخاص حقیقی و حقوقی گفت: بدلیل شرایط ویژه کشور، امسال پایان مهلت ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی ۱۵ اَمُرداد تعیین شده بود که این زمان دیشب به اتمام رسید.

وی افزود: پارسال ۲۵ هزار و ۸۵۶ اظهارنامه عدددار اشخاص حقوقی داشتیم ولی امسال ۲۶ هزار و ۸۱ شرکت نسبت به ارسال اظهارنامه اشخاص حقوقی خود اقدام کردند.

مدبرنیا خاطرنشان کرد: امسال سقف میزان استفاده از «تبصره ۱۰۰» نسبت به سال قبل سه برابر شد و صاحبان مشاغلی که تا سقف ۱۸ میلیارد تومان فروش یا درآمد داشتند، می‌توانستند از این تبصره بهره‌مند شوند و استفاده از آن با استقبال خوب مودیان استان همراه شد.

وی تاکید کرد: امسال با افزایش سقف استفاده از این تبصره، مشاغل بیشتری از آن بهره‌مند شدند و ۵۸ هزار و۸۷۶ اظهارنامه مالیاتی از آن استفاده کردند که البته برای ۳۰۵ هزار و ۷۷۰ اظهارنامه نیز طبق تایید مودی، تبصره مزبور قطعی‌سازی شد.

مدبرنیا یادآور شد: اکنون برای ۲ گروه دیگر مودیان که امکان استفاده از تبصره مورد نظر را ندارند، برای نخستین بار اظهارنامه پُرشده ارسال شد تا در نهایت آن را تایید یا اصلاح کنند و بر همین اساس تا پایان شهریور تمام اوراق قطعی مالیاتی صادر خواهد شد که رکوردی در این زمینه بشمار می‌رود و این مهم ثمره هوشمندسازی نظام مالیاتی است.

تبصره ماده ۱۰۰، راهکاری جایگزین برای ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات بصورت علی‌الحساب ارائه می‌دهد که با هدف ساده‌سازی فرایند مالیاتی و حمایت از این بخش مهم از اقتصاد کشور تدوین شده است.

پزشکان بیشترین مالیات را می‌پردازند

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان تصریح کرد: بین اقشار و صنوف مختلف، پزشکان بطور متوسط بیش از سایر اصناف و مشاغل مالیات می‌پردازند و علت حساسیت جامعه نسبت به پرداخت مالیات این گروه، بدلیل ارتباط این قشر با طیف گسترده‌ای از مردم است.

مُدبرنیا تصریح کرد: نگاه امور مالیاتی بر این نیست که در بحث مالیات فشاری به گروه و صنف خاصی وارد شود و ما بدنبال ایجاد منابع مالیاتی و قوانین جدید هستیم تا عدالت مالیاتی بیش از پیش رعایت شود.

وی تاکید کرد: خط قرمز ما «فرار مالیاتی» است و اداره‌ای با عنوان «مبارزه با فرار مالیاتی» مشغول فعالیت است که حتی بصورت نامحسوس در شهر موارد مورد نظر را شناسایی و برای برخورد به اداره کل معرفی می‌کند.

مدبرنیا خاطرنشان کرد: در قانون جدید مالیات‌های مستقیم، فرار مالیاتی مجازات کیفری درجه ۶ محسوب می‌شود و متخلفان طبق ماده ۲۷۴ این قانون به دادگستری معرفی می شوند و بر حسب نظر قاضی ممکن است به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال نیز محکوم شوند.

وی تاکید کرد: اطلاعات بانکی همه افراد در اختیار سازمان مالیاتی کشور است و اداره‌ «مبارزه با فرار مالیاتی» از ابتدای سال تا آخر تیر۳۷ مورد فرار مالیاتی بزرگ مشمول اجرای ماده ۱۸۱ را شناسایی و ۶۲ هزار میلیارد ریال کتمان درآمد را کشف کرد که تا این لحظه ۲ هزار و ۷۰ میلیارد ریال آن نیز وصول شده است.

وی یادآور شد: کشف موارد فرار مالیاتی به شناسایی اطلاعات اشخاص ثالتی منجر می‌شود که آنها نیز به احتمال زیاد مرتکب فرار مالیاتی شده‌اند و از ابتدای سال تاکنون ضمن شناسایی ۳۷ فرار مالیاتی، ۲۶۴ هزار رکورد اطلاعاتی اشخاص ثالت مرتبط نیز بدست آمده که بررسی آنها در دستور کار قرار دارد و در مواردی که اشخاص ثالث مربوط به سایر استان‌ها بودند پرونده آنها به استان‌های مربوطه ارجاع شده است.

مُدبرنیا اضافه کرد: امور مالیاتی استان سال گذشته اقدام به راه‌اندازی «سامانه سوت‌زنی» کرد که بر اساس اطلاعات دریافت شده در این سامانه، چهار هزار و ۳۴۲ فرار مالیاتی به اداره کل گزارش شد که تاکنون سه هزار ۴۳۲ مورد آن بررسی شده و ۹۱۰ مورد باقی مانده نیز بسرعت و دقت در حال رسیدگی است.

وی تاکید کرد: امسال برای نخستین بار کار ویژه‌ای در ارتباط با «سامانه سوت‌زنی» انجام و مقرر شد همه اشخاص حقیقی و حقوقی که در این سامانه تخلفشان گزارش شده است، اجازه استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ را نداشته باشند چون به هر صورت این اشخاص جزو مودیان «پُرریسک» محسوب می شوند.

آشنا نبودن مردم با قوانین، چالش اصلی امور مالیاتی اصفهان

مدیر کل امور مالیاتی اصفهان خاطرنشان کرد: مهمترین چالش مالیاتی استان آشنا نبودن بیشتر مردم با قوانین و مقررات مربوطه است و اگر بخواهیم قانونی مانند قانون مالیات مستقیم اجرا شود نیازمند فرهنگ سازی هستیم و در این راستا رسانه‌ها نقش مهمی در تبیین قوانین و مقررات مالیاتی دارند.

به گزارش ایرنا، اصفهان پس از تهران و قبل از خوزستان، دومین استان پرداخت‌کننده مالیات در کشور است.

۹۸.۵ درصد از درآمدهای عمومی استان اصفهان از این منبع مالی تامین شده است.

نظر شما