شناسهٔ خبر: 68056802 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

«ما فکر نمی‌کنیم که این حمله باید اتفاق بیفتد و در تلاش هستیم از آن جلوگیری کنیم.»

آمریکا: برای ایران روشن کرده‌ایم که باید از بالا بردن تنش‌ها اجتناب کنند / در صورت حمله ما از اسرائیل دفاع می‌کنیم

خبرگزاری فارس

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه گفت که کشورش در حال تلاش برای جلوگیری از پاسخ ایران به اقدام اسرائیل در ترور «اسماعیل هنیه»، رهبر حماس است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی از ایران خواست از «بالا بردن تنش‌ها» خودداری کند.

میلر گفت: «ما این را برای ایران روشن کرده‌ایم که باید از بالا بردن تنش‌ها اجتناب کنند و اینکه در صورت حمله ما از اسرائیل دفاع می‌کنیم.»

وی اضافه کرد: «ما فکر نمی‌کنیم که این حمله باید اتفاق بیفتد و در تلاش هستیم از آن جلوگیری کنیم.»

 چندین مقام ارشد آمریکایی امروز دوشنبه به شبکه سی‌ان‌ان گفته‌اند که انتظار دارند که پاسخ تلافی‌جویانه ایران به اقدام اسرائیل در ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس طی روز‌های آینده و حتی شاید طی ۲۴ ساعت آینده اتفاق بیفتد.

با وجود این، به گفته دو مقام آمریکایی، واشنگتن شرایط سختی برای پیش‌بینی زمان و شکل حمله ایران مواجه است، زیرا ایران بخشی از تجهیزات نظامی لازم برای انجام این حملات را در ماه آوریل جابجا کرده و همین موضوع پیش‌بینی اقدامات ایران در حال حاضر را دشوارتر کرده است.

سی‌ان‌ان نوشته مقام‌های آمریکایی به چندین منبع برای اطلاعات در این خصوص متکی هستند، اما در حال حاضر میان مقام‌های امنیت ملی درباره زمان و نحوه پاسخ ایران اختلاف وجود دارد.

به نوشته سی‌ان‌ان، این عدم قطعیت باعث شده دولت بایدن با شرایط دشواری در تلاش‌های خود برای تحت فشار قرار دادن ایران جهت محدود کردن پاسخ این کشور مواجه باشد.

پایگاه ای‌بی‌سی هم امروز دوشنبه گزارش داده دیپلمات‌های وزارت خارجه آمریکا از متحدان و شریکان خود خواسته‌اند تهران را برای محدود کردن دامنه حملات تلافی‌جویانه‌ای که اکنون آن را اجتناب‌ناپذیر می‌بینند تحت فشار قرار دهند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در تماس تلفنی با وزیران خارجه کشور‌های گروه ۷ به آن‌ها گفته پاسخ ایران و حزب‌الله به اقدام رژیم اسرائیل در ترور دو نفر از سران گروه‌های مقاومت ممکن است ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده آغاز شود.

دو منبع مطلع به پایگاه ای‌بی‌سی گفته‌اند که ایالات متحده آمریکا با وجود این گفته که تصور روشنی از برنامه‌ریزی‌های ایران برای انجام این عملیات ندارد.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند انگیزه آمریکا از گفتگو با وزیران خارجه گروه ۷ این بود که این کشور‌ها از هر تاکتیکی برای محدود کردن دامنه حمله ایران و حزب‌الله استفاده کنند.

به نوشته ای‌بی‌سی ایالات متحده خواستار به حداقل رساندن احتمال از پای درآمدن شبکه پدافند هوایی اسرائیل در اثر حملات انبوه و وارد شدن ضربات گسترده‌ای است که می‌تواند باعث یک جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای شود.

بلینکن امروز دوشنبه هم با همتایان خود در کشور‌های خاورمیانه تماس تلفنی حاصل کرده و پیام‌های مشابهی را رد و بدل کرده است.

پایگاه ای‌بی‌سی نوشته در حملات پهپادی و موشکی ایران در آوریل گذشته ارزیابی‌های مقام‌های آمریکایی این بود که ایران می‌خواست قواعد بازی را رعایت کند.

به نوشته این رسانه، جمهوری اسلامی ایران در آن زمان موشک‌هایی را به سمت اسرائیل شلیک کرده که در صورت از کار انداختن سامانه پدافندی اسرائیل می‌توانست باعث تشدید عمده تنش‌ها شود، اما تهران عمداً جزئیات برنامه خودش را آشکار و اندکی بعدتر اعلام کرد که قصد وارد کردن ضربه گسترده یا گرفتن تلفات از این عملیات نداشته است.

طبق این گزارش، ایالات متحده در حال حاضر هم به دنبال گردآوری ائتلاف مشابهی برای کمک به اسرائیل است، اما دیپلمات‌های آمریکایی این بار با موانع بیشتری مواجه هستند، زیرا شرکای بین‌المللی واشنگتن اقدامات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را تحریک‌آمیز می‌دانند.

نظر شما