شناسهٔ خبر: 68056398 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

نتانیاهو به دنبال برکناری بی سر و صدای وزیر جنگ

یک رسانه عبری زبان فاش کرد، نتانیاهو به دنبال تغییر گالانت است اما نمی‌خواهد این کار از طریق برکناری مستقیم وی انجام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، پایگاه خبری زیمان یسرائیل در گزارشی تحلیلی در این رابطه نوشت، گرچه گدعون ساعر عضو کنست اخیرا در گفتگویی با زیمان یسرائیل اعلام کرده بود که مذاکراتی بین وی و لیکود در حال حاضر برای تصدی پست وزارت جنگ در کابینه نتانیاهو انجام نگرفته و چنین پیشنهادی به وی نشده است اما وی شنبه گذشته در یک برنامه تلویزیونی اذعان کرد اختلافات گذشته بین او و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر از بین رفته‌اند و در حال حاضر که اسرائیل در شرایط جنگی و خطر قرار دارد، منافع اسرائیل بر مسایل شخصی ارجحیت دارند.

او در رابطه با اینکه آیا وارد کابینه خواهد شد هم گفت: من محدودیتی در این رابطه ندارم، همانطور که یائیر لاپید به نتانیاهو پیشنهاد ائتلاف امن داده و اعضای کنست همچون بنی گانتس هم به نتانیاهو در شرایط سخت کمک کردند، من هم در راستای منافع اسرائیل تصمیم گیری می‌کنم و حتما دست خود را پس نخواهم زد.

وی در عین حال کسانی را که اقدام به انتشار اخبار مربوط به تغییر یوآف گالانت می‌کنند، افرادی منافق توصیف کرد که برای انجام این کار به نتانیاهو هم فشار وارد می‌کنند.

تل اشنایدر نویسنده این گزارش تحلیلی در ادامه نوشت: ساعر که یکی از جری‌ترین سیاستمداران اسرائیلی محسوب می‌شود، در صورتی که کرسی وزارت جنگ کابینه نتانیاهو را آن هم در اوج خطرناک‌ترین جنگ تاریخ اسرائیل به عهده بگیرد، اشتباه بزرگی را مرتکب شده است.

در چنین شرایطی جامعه اسرائیل حاضر به پذیرش و قبول ورود فردی که پیشنه نظامی ندارد و به جز سابقه دوستی با اعضای کابینه امنیتی اسرائیل، سابقه امنیتی برای وی نمی‌توان پیدا کرد، را در پست وزیر جنگ بپذیرد.

این کار در شرایط عادی هم اشتباه است چه رسد به شرایط این روزها که خطرناک‌ترین تهدیدها ما را احاطه کرده‌اند.

به اعتقاد نویسنده: به هر شکل نتانیاهو هر وزیر جنگی را حتی اگر سابقه ریاست ستاد ارتش را هم در کارنامه داشته باشد نیز برای تحمل مسئولیت هر گام شکست خورده‌ای مورد استفاده قرار خواهد داد، او را به این شکل مورد اهانت قرار داده و از وی سوء استفاده خواهد نمود، امری که در رفتار نتانیاهو با وزرای دفاع مختلف ۱۵ سال گذشته کاملا هویدا بود.

ساعر نیز ظاهرا از این حربه نتانیاهو مطلع است و پیشنهاد تصدی وزارت خارجه را داده است، اما برای انجام این مهم باید تغییرات مختلف دیگری هم در کابینه صورت بپذیرد، گرچه چشمداشت نتانیاهو تغییر وزیر جنگ گالانت بدون برکناری صریح وی است.

منابع آگاه به زیمان یسرائیل خبر دادند، لیکود اکنون به دنبال توافق با حزب ساعر است، گرچه پروسه پیچیده‌ای است که نیازمند کنار گذاشتن یسرائیل کاتس و گالانت و در عین حال باید توافقی نیز برای حفظ این دو در ساختار ائتلاف به انجام برسد.

با این حال گفته می‌شود که این برنامه با شکست مواجه شده است، اصولا نتانیاهو این کار را برای پاسخ به خواست راستگرایان ائتلاف به ویژه ایتمار بن گویر که به شدت برای برکناری گالانت از وزارت جنگ فشار وارد می‌آورد، پیش کشیده بود، به هر شکل نتانیاهو توجهی به خواست و نظر مردم ندارد و اگر یک میلیون نفر هم به خیابان‌ها آمده و خواهان ابقای گالانت هم باشند، نتانیاهو به ۶۴ یا ۶۳ کرسی کنست می‌نگرد نه به آن یک میلیون نفر.

در هر صورت پیوستن ساعر شمار کرسی‌های ائتلاف نتانیاهو به ۶۸ خواهد رسید و این رقم برای ادامه بقای سیاسی نتانیاهو کافی است در حالی که می‌تواند دست نتانیاهو را برای تصویب قانون بودجه و انجام تغییرات در ساختار قضائی هم باز کرده و حتی زمینه تصویب قانون فرار یهودیان افراطی از خدمت سربازی را فراهم کند.

زیمان یسرائیل در بخش دیگری از این گزارش تحلیلی تاکید می‌کند: تغییر گالانت تنها هدف امنیتی راستگرایان در اسرائیل نیست بلکه بعد از ۱۰ ماه جنگ، صدای جامعه راستگرای افراطی برای تغییر کل فرماندهی نظامی هر روز بلند تر می‌شود، آنها خواهان تغییرات کاملی از رئیس ستاد ارتش گرفته تا فرمانده ارتش که هنوز پست خود را نگرفته است و حتی رئیس شاباک هستند.

گفتنی است شبکه ۱۲ تلویزوین اواخر هفته گذشته جزئیاتی از درگیری لفظی فرماندهان نظامی و امنیتی اسرائیل با نتانیاهو را منتشر کرد که در آن نخست وزیر اسرائیل رؤسای نهادهای امنیتی اسرائیل را به دزد خطاب قرار داده بود و به آنها گوشزد کرده بود که به جای فشار به نخست وزیر، به سنوار فشار وارد کنند.

نظر شما