شناسهٔ خبر: 68055356 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

تاج: یک دستگاه VAR فردا وارد ایران می‌شود

رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کرد که یک دستگاه VAR بامداد فردا وارد ایران خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛ مهدی تاج در حاشیه مراسم تقدیر از داوران استان تهران اظهار داشت: خیلی خوشحالم در این مراسم حضور دارم. ابتدا به حضار خیر مقدم می‌گویم. 

وی افزود: خودم خیلی خوشحالم این جمع داوران استان تهران با احترام خاصی تشکیل شده و درست موضوع هم همین است. کار‌های خیلی خوبی در فوتبال استان انجام شده که میرشاد ماجدی در این مورد به من گزارش داده است. یکی از این مباحث داوری است که از این اتفاق خیلی خوشحالم.

رئیس فدراسیون فوتبال افزود: امروز درمورد داوری جلسه آنلاینی برگزار شد. برخی پیشنهاداتی داشتند و خودم دوست داشتم ببینم بر چه مبنایی انتخاب شده‌اند. حقیقت موضوع این است داوری یکی از مسائل مهم فوتبال کشور است. در فوتبال کشور همه چیز مهم است، زیرا این رشته مرکز حساسیت است. ۲ چیز فوتبال را مهم‌تر از سایر بخش‌ها می‌کمد. ابهام و حساسیت این رشته بسیاری از برنامه‌های رادیو و تلویزیون با فوتبال پر می‌شود. جدا از گزارش‌های روزانه صدا و سیما، ۱۷ برنامه در مورد فوتبال داریم.

تاج عنوان کرد: بسیاری از صفحات روزنامه‌ها و جراید نیز به وسیله فوتبال پر می‌شود. این حساسیت ابهام ایجاد می‌کند. مثلا یک نفر می‌آید و می‌گوید می‌توانستند VAR را بیاورند، اما نیاورند تا بازی را درآورند. همین موضوع حساسیت و ابهام ایجاد می‌کند. برخلاف سایر بخش‌های جامعه. برخی مسائل در سایر حوزه‌ها حساس نیست و مردم هم رغبتی به آن ندارند، اما روی فوتبال به شدت حساس هستند.

وی ادامه داد: در حوزه فوتبال ۲ بخش بسیار اهمیت دارد. یکی نتایج تیم‌های ملی و دیگری بحث داوران. در تعیین قهرمان تاثیرگذار باشد. الان در جریان کامل فوتبال آسیا هستم و هر روز هم آن را دنبال می‌کنم. لیگ ما خیلی منظم برگزار می‌شود، اما یک اشتباه داوری حتی ممکن است قهرمان لیگ را تغییر بدهد. رئیس فدراسیون تصریح کرد: روی داوری فشار است و یکی از کار‌هایی که باید انجام بدهیم، مسئله VAR است که بسیاری از مسائل را حل می‌کند. دست کم ۱۷ کشور آسیایی از این تکنولوژی استفاده می‌کنند. ساعت ۳ نصف شب فردا یک دستگاه می‌رسد و سایر دستگاه‌ها نیز به دنبال آن می‌آید.

تاج ادامه داد: بحث دیگر درمورد داوری انتخاب و چیدمان داوران است که علی جوادی هم گفت از این فصل در این مورد کلی دقت می‌کنیم. داور سهمیه‌ای نیست که یک استان ۶ داور و دیگری ۸ داور داشته باشد. اگر این کار را انجام بدهیم، دچار مشکلات جدی می‌شویم. داوران باید براساس لیاقت و قابلیت انتخاب شوند.

او عنوان کرد: به من گفتند همه داوران در این مجموعه نیز برای انتخاب شدن لیاقت دارند. فردا هم تست برگزار می‌شود و نباید مماشات داشته باشیم، زیرا برای خود سیستم مشکل درست می‌کند.

رئیس فدراسیون تصریح کرد: به دستگاه‌های نظارتی هم اعلام کرده‌ام هیچ اغماضی درمورد فساد؛ تخلف و ... نداریم. اگر کسی سند و مدرک واقعی ارائه کند که فلان مسئول یا داور ما تخلفی داشته به شدت پیگیری خواهیم کرد و مماشات هم نمی‌شود. البته سیستم داوری ما یک سیستم پاک و منزه است. پولی که به داوران پرداخت می‌شود، با هیچ بخش دیگری از فوتبال قابل قیاس نیست. پول آنها بسیار محدود است. روی بخش پرداختی به داوران کار می‌شود تا به شکل منظمی آن را اصلاح کنیم. خودمان پراخت‌ها را به روز انجام دادیم و مشکلی هم نداریم. دید من به داوری مثبت است.

تاج در پاسخ به گلایه‌های یکی از داوران گفت: خودم از این جسارت خیلی خوشم می‌آید. خودم گفتم پرداختی داوران با سایر بخش‌های فوتبال یکسان نیست. شما عددی را می‌بینید که اعلام می‌شود و این عدد گاهی مواقع با عدد پرداختی متفاوت است. 

وی اضافه کرد: اینگونه نیست که حدود ۴ میلیارد تومان به داوران پرداخت شود، زیرا ما حدود ۶۰ میلیارد تومان به داوری پرداخت می‌کنیم که برای فدراسیون پول کمی نیست. فدراسیونی که محل درآمدی از حوزه حق پخش و سایر موارد ندارد. درصد بسیار کمی و کمتر از ۳۰ میلیارد تومان از وزارت ورزش می‌گیرد. هر روز به حدود ۲۵۰ نفر در کمپ تیم ملی در بخش‌های مختلف آقایان و بانوان و کلاس‌های مربیگری غذا می‌دهیم. افزایش حداقلی امسال برای پرداختی به داوران در نظر گرفته‌ایم، به حدود ۸۶ میلیارد تومان می‌رسد. 

رئیس فدراسیون تصریح کرد: این اعداد برای فدراسیون فوتبال قابل ملاحظه است. این فقط درمورد پرداختی به داوران است. داوری یک بازی، ناظر بازی، بلیت رفت و برگشت هواپیما می‌خواهد. ۶ نفر درگیرکوبل داوری هستند و باید هتل هم بگیریم. یادتان هست برخی مواقع همین پول اندک پرداختی به داوران هم یک تا ۲ سال با تاخیر می‌افتد، اما از امسال به همگام شده است.

تاج اضافه کرد: هم داوران باید احترام خود را داشته باشند و هم پدر باید پدری کند. این موضوع کم است، اما آبروی همه را می‌برد. همین امروز به من نشان داده‌اند فلان داور برای فلان باشگاه کاری انجام داده و این هم نوشته‌اش است. احترام به داوری در ابتدا باید توسط خود داوران صورت بگیرد. ما همچنین جرائم را به شکلی تنظیم می‌کنیم که احترام مجموعه حفظ شود.

وی اضافه کرد: در AFC هم همین بحث است. ممکن است اشتباهات جدی شود، اما هیچکس در آسیا به داوری به جز کمیته داوران اعتراض نمی‌کند، اما در ایران سرمربی، مربی، بازیکن و. به داور اعتراض می‌کنند. امسال با جریمه و برخورد باید این مسائل را کم کنیم.

تاج با اشاره به شرایط ورزشگاه‌ها عنوان کرد: مرمت ورزشگاه‌ها و آوردن VAR وظیفه فدراسیون نیست. هر باشگاهی باید استادیومی را معرفی کند که VAR داشته باشد، اما چنین کاری انجام نمی‌شود. خودمان مجبور هستیم بیاوریم. برخی ورزشگاه‌ها حتی اتاق مناسبی برای داوری ندارند. با این وجود کار‌های خوبی در حال انجام است. از حرف این داور گلاینه‌مند خوشحال هستم، زیرا جایی که نتوان به آن انتقاد کرد نمی‌توان احترام گذاشت. جای این گلایه‌ها نیز همین جا است.

وی افزود: برخی از کار‌های سخت‌افزاری ساده نیست، زیرا مبتلا به فقط بخش داوری است. هنوز نتوانسته‌ایم برای استفاده از VAR پولی از دولت بگیریم. وزیر خیلی پیگیر کار است، اما خودمان هم بدون توجه به این موضوع مشغول ورود دستگاه‌های VAR هستیم. یک دستگاه VAR فردا وارد ایران می‌شود./باشگاه خبرنگاران

نظر شما