شناسهٔ خبر: 68047856 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۶۰ هزار دانش‌آموز قمی هنوز فرآیند ثبت‌نام را انجام نداده‌اند ۶۰ هزار دانش‌آموز قمی هنوز فرآیند ثبت‌نام را انجام نداده‌اند

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: از ۳۱۵ هزار دانش‌آموزان پیش‌بینی شده، ۲۳۹ هزار نفر ثبت‌نام قطعی خود را انجام داده‌اند، تعدادی در حال ثبت نام هستند و حدود ۶۰ هزار نفر هنوز فرآیند ثبت‌نام را انجام نداده‌اند.

صاحب‌خبر -

علیرضا رحیمی با اشاره به موارد مدنظر آموزش و پرورش در زمینه اولویت‌های ثبت‌نام گفت: یکی از اولین مراحل ساماندهی سال تحصیلی جدید ثبت‌نام است. تا زمانی که تعداد دانش‌آموزان در هر مدرسه مشخص نشود ما نمی‌توانیم کلاس‌ها و تعداد معلمان هر مقطع را تعیین کنیم.

رحیمی افزود: تمام فرآیند شروع سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۴ بستگی به ثبت‌نام دانش‌آموزان دارد. البته پیش‌بینی ما بر این است که امسال میزبان چیزی بالغ بر ۳۱۵ هزار دانش‌آموزان باشیم. اولویت ما برای ثبت‌نام محل سکونت دانش‌آموزان است، زیرا مدرسه محل تحصیل را مشخص می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: از ۳۱۵ هزار دانش‌آموزان پیش‌بینی شده، ۲۳۹ هزار نفر ثبت‌نام قطعی خود را انجام داده‌اند، تعدادی در حال ثبت نام هستند و حدود ۶۰ هزار نفر هنوز فرآیند ثبت‌نام را انجام نداده‌اند. این تأخیر در ثبت‌نام برای ما و والدین مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین والدین گرامی به ویژه برای نام‌نویسی پایه‌های ورودی هرچه سریع‌تر اقدام کنند.

او عنوان کرد: والدین عزیز به ۵ موضوع مهم توجه کنند تا به‌هنگام انجام دهند؛ ثبت‌نام دانش‌آموز، سنجش بدو ورود پایه اول، ثبت سفارش کتاب درسی، لباس فرم و سرویس مدرسه. 

رحیمی در پاسخ به این سوال که تکلیف معلمان خرید خدمات در سال جدید چیست، تصریح کرد: ما در دولت شهید رئیسی طی ۳ سال گذشته، برای تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش ۲۰۵ هزار نفر را به استخدام سازمان درآورده‌ایم. این استخدام‌ها در قالب دانشگاه فرهنگیان و آزمون ماده ۲۵ انجام شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم عنوان کرد: خرید خدمات یک قرارداد موقتی و محدود است، در سال ۱۴۰۱ به ازای مجوز‌هایی که به آموزش و پرورش دادن تعهد گرفتند که در سال بعد از نیروی خرید خدمات بکارگیری نشود. چراکه این نیرو‌ها با حقوق و امکانات ناچیز مشغول به‌کار بودند. در دولت سیزدهم اصل بر جمع‌آوری این روش بود.

او در ادامه افزود: باتوجه به وسعت جذب نیرو، عزیزانی که خرید خدمات بودند، می‌توانستند از طریق شرکت در آزمون‌های استخدامی جذب آموزش و پرورش شوند. بر این اساس ما روش‌های موقت تأمین نیرو را حذف کنیم و به روش پایدار تأمین نیرو کنیم. طبق این مصوب به نیرو‌های خرید خدمات نیز اعلام شد که جهت ادامه همکاری در آزمون‌های استخدامی شرکت کنند.

رحیمی در پاسخ به این سوال که علت کسر حقوق بازنشستگان فرهنگی چه بوده است، گفت: ظاهرا یک اختلالی در سامانه‌ی حقوق رخ داده بود. آموزش و پرورش حقوق بازنشستگان فرهنگی را پرداخت می‌کند ولی تمام فرآیند اجرایی توسط صندوق بازنشستگی انجام می‌شود. پرداخت دو ردیف حق عائله‌مندی و حق اولاد و کسر مالیات انجام نشده بود، که در حال پیگیری هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم در پاسخ به این سوال که ثبت‌نام اتباع به چه صورت است، بیان کرد: عدم ثبت‌نام تنها برای پایه اول ابتدایی است. این افراد باید به استانداری و بخش کفالت اتباع مراجعه کنند و کد یکتا دریافت کنند؛ سپس با آن کد مخصوص وارد سامانه سنجش شوند و نوبت‌گیری انجام دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم در بیان کمبود معلم در کلاس‌های درس سال قبل عنوان کرد: ما حدود ۱۱ هزار کلاس درس در سطح استان قم داریم. سال گذشته به دلایل مختلف به ویژه بازنشستگی نیرو‌های انسانی و برگزاری فرآیند دیرهنگام آزمون استخدامی آموزش و پرورش مسائلی را ایجاد کرد. ان‌شاءالله امسال این اتفاق پیش نخواهد آمد.

رحیمی در پاسخ به این سوال که سهم اسکان زوار اربعین برای آموزش و پرورش به چه صورت است، عنوان کرد: آموزش و پرورش در تمام پدیده‌های اجتماعی نقش بی‌بدیلی را برعهده دارد. در بحث اربعین و اسکان زوار هم‌پای معاونت فرهنگی و زیارتی استانداری در جلسات حضور داشتیم. مدارس ما برای اسکان اربعین آماده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: ضمن این‌که ما بواسطه‌ی امتحانات تابستانی محدودیت‌هایی را در قبل و بعد از اربعین داریم؛ طی دو سال قبل یک موکب در مرز کرمانشاه به جهت خدمات‌رسانی به زوار مستقر کردیم، ولی ما امسال در یک کار جدید مواکب را به ۶ موکب در شهر کربلا افزایش دادیم.

نظر شما