شناسهٔ خبر: 68047512 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سخنگوی وزارت امور خارجه:

جمهوری اسلامی در تنبیه متجاوز اقدام جدی خود را با قدرت انجام خواهد داد/ رد خبر حضور هیئت آمریکا در تهران

صاحب‌خبر -
جمهوری اسلامی در تنبیه متجاوز اقدام جدی خود را با قدرت انجام خواهد داد/ رد خبر حضور هیئت آمریکا در تهران
خبرگزاری آریا - سخنگوی وزارت خارجه ضمن محکومیت ترور اسماعیل هنیه در تهران، گفت: جمهوری اسلامی در تنبیه متجاوز حتماً اقدام جدی خود را با قدرت و با اقتدار انجام خواهد داد و کسی نباید بر حق کشورمان در مقابله با متجاوز تردید کند .

به گزارش خبرگزاری آریا، ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست هفتگی خود با رسانه ها خارجی و داخلی با اشاره به اقدام تروریستی رژیم صهیونسیتی و شهادت اسماعیل هینه، گفت: ایشان پس از سال‌ها مبارزه و جهاد به خیل شهدا پیوست و این واقعه به ملت سرافراز فلسطین ،جریان های مقاومت و همه دولت ها ملت های شریفی که حمایت از قضیه فلسطین را پیش گرفتن و البته مقام معظم رهبری تسلیت میگویم و تاکید می‌کنم این اقدام ذلت بار رژیم صهیونسیتی خللی در پیگیری آرمان قدس و مقاومت و مبارزه ایجاد نمی کند و خون پاک این شهید اراده همه آزادی خواهان جهان را جزم تر خواهد کرد.
ترور شهید هنیه نقض حقوق بین‌الملل و قوانین جهانی بود
کنعانی در ادامه افزود: اقدام رژیم صهیونسیتی و ترور شهید هنیه رهبر سیاسی فلسطین در حالی که وی میهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران بود، نقض حقوق بین‌الملل و قوانین جهانی است و بی احترامی به عرف سیاسی است. این رژیم بر تروریست و جنگ استوار است و بقای آن در گرو تروریست دولتی است، ترور در ذات رژیم صهیونسیتی است، جهان باید این جنایت را محکوم و از تنبیه متجاوز حمایت کند‌. ما تاکید می‌کنیم که حق خود را برای دفاع از امنیت و حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی محفوظ می‌دانیم و کسی حق ندارد در حق قانونی ایران در تنبیه متجاوز و دفاع مشروع تردید کند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دوازدهم یادآور شد: فعالیت های دیپلماتیک نیز در کنار این مسئله انجام شده و نشست شورای امنیت در همین چارچوب برگزار و اقدام رژیم صهیونسیتی از سوی تعداد قابل توجهی محکوم شد. همچنین درخواست شورای وزیران کشورهای اسلامی را داشتیم که برگزاری آن نیز مورد موافقت قرار گرفت و در پایان همین هفته چهارشنبه نشستی در این چارچوب برگزار می شود.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی در تنبیه متجاوز حتماً اقدام جدی خود را با قدرت و با اقتدار انجام خواهد داد و کسی نباید بر حق کشورمان در مقابله با متجاوز تردید کند و اگر مجامع جهانی قادر به مقابله با جنگ افروزی رژیم صهیونسیتی نبستند ایران نمیتواند در مقابل امنیت خود و منطقه سکوت کند‌.
سفر بی سابقه مقامات عالی اردن به ایران
کنعانی با اشاره به سفر بی سابقه مقامات عالی اردن به کشورمان، گفت: کشورهای مختلف اقدام به تماس با ایران کردند و در شرایط پیچیده منطقه ای مواضع دیپلماتیک و تحرکات در این حوزه مهم است. جمهوری اسلامی ایران به دنبال تشدید تنش نیست و ما همه تلاش های لازم را برای متوقف کردن ماشین جنگی اسرائیل از طریق مسیر های دیپلماتیک انجام دادیم و رژیم صهیونسیتی علاوه بر نسل کشی اقدام به تحریکات و ماجرا جویی هایی از جمله ترور فرا سرزمینی انجام داده و امنیت منطقه را با تهدید مواجه کرده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: اگر جامعه جهانی به وظیفه خود در اعمال فشار به رژیم صهیونسیتی عمل می کردند ما شاید این میزان بی ثباتی و نا امنی را شاهد نبودیم و اگر آمریکا رفتار درستی داشت ما شاهد این حجم‌ از کشتار و تنش نبودیم اما امروزه تثبیت آرامش با تنبیه متجاوز ایجاد می شود و همه باید از این کار حمایت کنند. سفر وزیر خارجه اردن نیز در چارچوب استمرار گفتگو های ایران با مقامات منطقه ای است و پیش از این هم دیدار و گفت و گو با مقامات ارشد اردنی سابقه داشته است.
آمریکا شریک جنایات رژیم صهیونسیتی است
کنعانی تصریح کرد: آمریکا شریک جنایات رژیم صهیونسیتی است و عدم ارسال جنگ افزار ها مسئولیت امروز آمریکا است اما این روزها رژیم صهیونسیتی مسئول اصلی ناامنی در منطقه با حمایت آمریکا است اما آمریکا باید از این حمایت دست بردارد. اعتقاد داریم رژیم صهیونسیتی بدون هماهنگی با آمریکا دست به اقدامات ماجرا جویانه نمی‌زند.
وی ادامه‌داد: همه شواهد نشان می دهد رژیم صهیونسیتی پشت اقدام علیه شهید هنیه قرار دارد و این رژیم مسئول اصلی این جنایت فرا سرزمینی است و باید پاسخگو باشد و ما نیز در تنبیه متجاوز تردیدی نداریم.
رد خبر حضور هیئت آمریکا در تهران/ هیچ پیامی ارسال نشده است
کنعانی در خصوص ادعای برخی رسانه های منطقه در مورد حضور هیئت آمریکا در تهران، گفت: هر گونه اطلاع رسانی با شورای امنیت است و این اخبار بدون اطلاع مراجع رسمی از اساس مورد تایید نیست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: ما نیازی به ارسال پیام برای رژیمی که هویت او را به رسمیت نمی‌شناسیم، نداریم و هیچ پیامی از طریق هیچ کسی ارسال نشده است.
وی تصریح کرد:رژیمی که مرتکب جنایات شده و احمقانه به خود جرات تعدی به کشوری مقتدر داده باید منتظر پاسخ قاطع باشد. نشست عربستان نیز به منظور واکنشی مناسبت به رفتار رژیم صهیونسیتی تشکیل خواهد شد اما دیدارهای معمول دو جانبه نیز در حاشیه آن خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اظهار کرد:جامعه بین المللی و کشورهای موثر بر رژیم صهیونسیتی نسبت به رفتارهای جنگ افروزانه این رژیم مسئول هستند و شورای امنیت نیز در این مدت نتوانسته تحت نفوذ آمریکا به وظایف خود عمل کند و دولت آمریکا و تعدادی از کشورهای غربی حتی از میزان صادرات تجهیزات نظامی به رژیم صهیونسیتی نیز کم نکرده اند و ما نمی‌توانیم منتظر اقداماتی باشیم که تا کنون سازمان ملل انجام نداده و حق ما بر پاسخگویی و تنبیه متجاوز محفوظ است اما مکاتباتی نیز با سازمان ملل داشته ایم اما با امنیت خود تعارف نداریم و نسبت به تنبیه متجاوز به طور جدی و قاطع عمل خواهیم کرد.
نسبت به امنیت ملی و حاکمیت سرزمینی با هیچ کسی تعارف نداریم
وی تاکید کرد: نسبت به امنیت ملی و حاکمیت سرزمینی با هیچ کسی تعارف نداریم و ما نسبت به امنیت ملی خود به ملت خود متعهد هستیم. ما 45سال با تمام توان به صورت سیاسی و حقوقی از ملت مظلوم فلسطین حمایت کرده ولی نسبت به امنیت ملی خود نیست حساس هستیم و بر سر آن با کسی معامله نخواهیم کرد.
دلیل عدم محکومیت جنایت اخیر رژیم صهیونسیتی توسط اروپا چیست؟
کنعانی با بیان اینکه رژیم صهیونسیتی مسئولیت جنایت خود را بپذیرد، گفت: هر کسی از این رژیم و اقدامات آن حمایت کند نیز باید این مسئولیت را بپذیرد. از دولت های اروپایی باید پرسید نگاه دوگانه به مسأله ترور چیست و دلیل عدم محکومیت جنایت اخیر رژیم صهیونسیتی را از آنها جویا شوید که چرا اینطور با مواضع دوگانه به ترور برخورد می کنند.
وی در مورد جزئیات دیدار با مقامات اردنی در تهران، گفت:ما مواضع خود را برای دولت های دوست و همسایه منطقه تبیین می کنیم و اردن نیز از کشورهای مهم در مسأله فلسطین است و گفتگو های ما در چارچوب وضعیت منطقه و البته تحولات اخیر در پی شهادت شهید هنیه بود./
پایان پیام

نظر شما