شناسهٔ خبر: 68045808 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

کنعانی:

ایران حق تنبیه متجاوز را دارد

کنعانی گفت: کسی نباید در اراده و عزم ایران برای تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی تردید وارد کند.

صاحب‌خبر -

 «ناصر کنعانی » در ابتدای نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تسلیت شهادت « اسماعیل هنیه » اظهار کرد: بی شک اقدام مزبونانه و رذیلانه خللی در عزم و اراده ملت آزاده فلسطین ایجاد نخواهد کرد؛ این اقدام عزم همه آزادی‌خواهان را برای آزادی قدس شریف جزم کرده است. ترور شهید اسماعیل هنیه را قویا محکوم می‌کنیم.

وی درباره واکنش احتمالی ایران به ترور شهید هنیه گفت: ترور ناجوانمردانه رهبر عالی و سیاسی ملت فلسطین در حالی که مهمان رسمی ایران برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور بود، نقض فاحش حقوق بین‌الملل و عرف سیاسی مورد احترام بین المللی بود.

بقای رژیم صهیونیستی بر تداوم تروریسم دولتی است

کنعانی ادامه داد: بقای رژیم صهیونیستی بر تداوم تروریسم دولتی است. جهان باید این جنایت بی‌سابقه را قویا محکوم کند و نشان دهد با این جنایت فاصله معناداری دارد و از تنبیه متجاوز حمایت و از هر رویکرد تشویقی پرهیز کند.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: حق قاطع برای دفاع از امنیت ملی و حاکمیت و تمامیت ارضی خود را داریم؛ کسی حق ندارد در حق قانونی ایران در تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی علیه این رژیم تردیدی وارد کند.

او بیان کرد: تا این لحظه اقدامات حقوقی برجسته‌ای انجام دادیم، از جمله پیگیری برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت که این نشست برگزار و محکومیت این رژیم توسط برخی کشور‌های حاضر انجام شد، همچنین درخواست برگزاری نشست کشور‌های همکاری اسلامی در جده را داشتیم که در سطح وزرای خارجه برگزار خواهد شد.

کنعانی اظهار کرد: مکاتبه با رییس سازمان ملل متحد، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و... نیز انجام شد و مواضع و دیدگاه‌های ما صراحتا اعلام شد. مواضع ایران در گفتگو‌های تلفنی تشریح شد.

ایران حق تنبیه متجاوز را دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ایران در چهارچوب حقوق بین‌الملل حق تنبیه متجاوز را دارد، البته این وظیفه سازمان‌هایی نظیر سازمان ملل است و به دلیل خللی که آمریکا در انجام وظیفه‌های این سازمان وارد می‌کند، ایران در تامین امنیت خود و تنبیه متجاوز حتما اقدام جدی را انجام خواهد داد.

کنعانی بیان کرد: کسی نباید در اراده و عزم ایران برای تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی تردید وارد کند. اگر مجامع بین المللی مایل نیستند دربرابر رفتار‌های اسراییل بایستند ایران نمی‌تواند در دفاع از امنیت منطقه و دوستان خود بی تفاوت باشد.

وی ادامه داد: ایران در چهارچوب وظایف دیپلماتیک خود عمل خواهد کرد. ایران توقعات خود را از سازمان ملل و مسئولان مجامع را اعلام کرده و در عین حال در دفاع از منافع خود با صلابت عمل خواهد کرد. 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما در تمام گفتگو‌ها مواضع اصولی خود را بیان کردیم و اعلام کردیم طبعا ایران دنبال تشدید تنش نیست، بلکه در نوار غزه همه اقدامات خود را برای بازگرداندن ثبات در منطقه انجام داد، اما متاسفانه این رژیم غاصب منشاء تمام بی ثباتی‌ها در منطقه است و به جنایات خود ادامه می‌دهد. 

کنعانی اظهار کرد: قطعا ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست، اگر جوامع بین المللی به وظیفه خود عمل میکردند شاهد این میزان درگیری در منطقه نبودیم. اگر آمریکا به مسئولیت‌های قانونی خود عمل می‌کرد شاهد کشتار چهل هزار مردم بی گناه فلسطینی نبودیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: تثبیت ثبات در منطقه با تنبیه متجاوز انجام خواهد شد. در جهت تقویت ثبات تلاش خواهیم کرد و اقدامات خود را در چهارچوب منشور بین الملل انجام خواهیم داد. 

اسرائیل بدون هماهنگی‌ با آمریکا دست به جنایت نمی‌زند

وی درباره سفر وزیر خارجه اردن به تهران بیان کرد: سفر این وزیر در چهارچوب مشورت‌های منطقه‌ای انجام شده است. ما شاهد گفتگو‌های وزیر خارجه شهیدمان با وزیر خارجه اردن بودیم که این دیدار‌ها نیز در تداوم رایزنی‌های پیشین بوده است.

کنعانی افزود: این گفتگو نیز در راستای آخرین تحولات روابط دوجانبه و مشورت درباره وضعیت پیچیده و بغرنج انسانی در سرزمین‌های فلسطینی صورت گرفته است. در این دیدار‌ها در سطوح عالی مواضع و دیدگاه‌های طرفین تبادل می‌شود و مشورت‌ها ادامه خواهد یافت.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: دولت آمریکا در طول ده ماه قبل شریک تمام عیار رژیم غاصب اسرائیل بوده است. اسرائیل بدون هماهنگی‌ با آمریکا به جنایات خود دست نمی‌زند.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره همکاری برخی کشور‌ها با رژیم صهیونیستی اظهار کرد: تجربه نشان داده است اسراییل یک خطر حقیقی و دائمی برای ثبات و امنیت همه کشور‌های منطقه است، پس بازدارندگی در برابر این رژیم مصلحتی جمعی در منطقه است. ما اعتقاد داریم که کمک به ایجاد بازدارندگی در برابر رژیم یاغی یک اولویت ملی برای کل منطقه است. 

خبر سفر آمریکایی‌ها به ایران ارزش تکذیب هم ندارد

کنعانی درباره سفر هیات آمریکایی به ایران و دفاع از همپیمانان گفت: برخی خبر‌ها از این دست ارزش تکذیب هم ندارد و شورای امنیت کشور باید این اتفاقات را گزارش دهد. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره اخطار به برخی کشور‌های منطقه در زمینه همکاری احتمالی با رژیم صهیونیستی گفت: ما در چهارچوب مقررات عالی نظام اقدامات خود را انجام میدهیم و کسی نباید در اراده ایران در زمینه انجام تنبیه متجاوز خللی وارد کند.

 

نظر شما