شناسهٔ خبر: 68044886 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: ایران برای تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی اقدام می‌کند/ رژیم صهیونیستی منتظر پاسخ باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه ایران در استفاده از حق ذاتی خود در تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی براساس قوانین و حقوق بین‌المللی و منشور ملل متحد اقدام می‌کند، گفت: رژیم صهیونیستی منتظر پاسخ باشد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - نشست خبری هفتگی ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد.

ایران جنایت رژیم صهیونیستی را در ترور شهید هنیه محکوم می‎کند

کنعانی در ابتدا شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به دست رژیم صهیونیستی را تبریک و تسلیت گفت.

وی ضمن اشاره به سابقه مبارزه هنیه در مسیر، اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی را رذیلانه و زبونانه خواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی خللی در مسیر مبارزه فلسطین برای آزادی ایجاد نمی‌کند، گفت: ما بار دیگر جنایت جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنیم.

سطح و نحوه پاسخ ایران به ترور هنیه

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ماهیت رژیم صهیونیستی تروریستی و بقای این رژیم هم در تداوم تروریسم سازمان‌یافته و دولتی است، گفت: جهان باید جنایت رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و آن را پاسخگو و مجازات کند.

کنعانی با تاکید بر اینکه ایران حق خود را برای دفاع از امنیت ملی و حاکمیت و تمامیت ارضی قاطع و بلامنازع می‌داند، تصریح کرد: تا این لحظه اقدام‌های سیاسی و حقوقی لازم را انجام دادیم؛ پیگیری برگزاری نشست فوری سازمان ملل و درخواست برگزاری جلسه فوری وزیران خارجه کشور‌های اسلامی و مکاتبات، تماس‌های تلفنی و گفتگو‌ها با مقام‌های بین‌المللی شامل دبیرکل سازمان ملل از آن جمله هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه نشست سازمان همکاری آخر هفته در جده برگزار می‌شود، اضافه کرد: ایران در استفاده از حق ذاتی خود در تامین امنیت و تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی براساس قوانین و حقوق بین‌المللی و منشور ملل متحد اقدام می‌کند.

تلاش‌ها برای کاهش تنش 

کنعانی با بیان اینکه کشور‌های مختلفی اقدام به تماس با مقام‌های ایران از جمله سرپرست وزارت امور خارجه کردند، گفت: ما در تمام گفت‎وگو‌های دیپلماتیک مواضع اصولی خود را اعلام کردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی، اظهار کرد: ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست، اما در مسیر تحکیم ثبات در منطقه اقدام به تنبیه متجاوز می‌کند.

اهداف سفر وزیر خارجه اردن به ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: سفر وزیر خارجه اردن در چارچوب استمرار رایزنی با کشور‌های دوست در زمینه روابط دوجانبه و تحولات فلسطین انجام شد.

درباره ارسال پیام از سوی آمریکا برای کاهش تنش

کنعانی با بیان اینکه آمریکا شریک رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی ۱۰ ماه گذشته در غزه بود، اظهار کرد: آمریکا مسئول اعمال فشار بر این رژیم و توقف ارسال تسلیحات به اراضی اشغالی است؛ مسئولیت آمریکا روشن است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد بازدارندگی در مقابل رژیم صهیونیستی مسئولیت جمعی است، افزود: اعتقاد داریم کمک به ایجاد بازدارندگی و حمایت از اقدام تنبیهی علیه این رژیم اولویت امنیتی برای کشور‌های منطقه است.

رژیم صهیونیستی در پس ترور هنیه

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی، تاکید کرد: همه شواهد و قرائن نشان‌دهنده قرار داشتن رژیم صهیونیستی پشت ترور هنیه است و کسی جز این رژیم از چنین جنایتی نفع نمی‌برد.

واکنش به گزارش الجریده

کنعانی در واکنش به گزارش روزنامه کویتی الجریده درباره رایزنی ایران و آمریکا، گفت: این گزارش‌ها ارزش تکذیب ندارد و اساسا خبر بی‌پایه و اساسی است.

محتوا‌ی رایزنی‌های باقری 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی در چارچوب نظام برای تنبیه متجاوز اقدام می‌کند، عنوان کرد: دستگاه دیپلماسی رویکرد‌های نظام را در عرصه بین‌المللی در چارچوب مذاکرات دیپلماتیک دنبال کرده و می‌کند.

صهیونیست‎ها منتظر پاسخ باشند

کنعانی، تاکید کرد: طرفی که جنایت فاحش نقض حقوق و مقررات بین‌المللی انجام داده و به ساحت کشور قدرتمندی مانند ایران تعدی کرده، باید منتظر پاسخ باشد.

درباره گزارش رسانه‌های غربی از جزئیات ترور هنیه

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: درباره محتوا‌های رسانه‌ای مغایر با واقعیت ترور شهید هنیه نمی‌توانم اظهارنظر کنم و درباره چنین شرایطی برای رسانه‌های داخلی مراجع ذیربط تصمیم می‌گیرند.

هشداری برای رژیم صهیونیستی نداریم

کنعانی گفت: برای رژیمی که اساسا هویتش را به رسمیت نمی‌شناسیم، هشداری نداریم.

مقام‌های رژیم صهیونیستی باید نگران واکنش ایران باشند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گزارش‌های مربوط به ترس مقام‌های رژیم صهیونیستی از واکنش ایران، گفت: رژیم صهیونیستی مرتکب جنایت فاحش و نقض حقوق و مقررات بین‌المللی شده و به ساحت کشور قدرتمندی مانند ایران تعدی کرده است، باید منتظر پاسخ باشد.

اطلاع‌رسانی مراجع ذیربط درباره نقش جاسوس‌ها در موضوع ترور هنیه

کنعانی در این باره اظهار کرد: جایگاه صلاحیت‌داری درباره اظهارنظر در موضوع نقش جاسوس‌ها در ترور شهید هنیه ندارم و مراجع ذیربط اطلاع‌رسانی می‌کنند.

نشست فوری سازمان همکاری اسلامی چهارشنبه برگزار می‌شود

کنعانی درباره نشست درخواست‌شده از سوی ایران در سازمان همکاری اسلامی، تصریح کرد: این نشست در سطح وزیران خارجه روز چهارشنبه در جده برگزار می‌شود؛ اصل برنامه نشست که رسیدگی به جنایت رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه است، اما طبق روال دیدار‌های دوجانبه هم انجام می‌شود.

منتظر تغییر رویکرد آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی نمی‌مانیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گزارش‌های مربوط به تغییر رویکرد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی تصریح کرد: جامعه بین‌المللی و کشور‌های دارای قدرت تاثیرگذاری بر رژیم صهیونیستی در قبال جنایت‌های فراسرزمینی این رژیم در غزه و دیگر کشور‌ها مسئولیت دارند؛ ما به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران که امنیتش بر اثر تعدی رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفته، نمی‌توانیم منتظر تغییر رویکرد بقیه کشور‌ها باشیم.

ایران با هیچ طرفی درباره حاکمیت و تمامیت ارضی خود مسامحه نمی‌کند

کنعانی درباره ادعای رسانه‌های غربی در مورد احتمال عقب‌نشینی ایران از پاسخ به رژیم صهیونیستی در ازای دریافت امتیازی مانند پایان جنگ غزه، گفت: جمهوری اسلامی ایران با هیچ طرفی به‌ویژه رژیم صهیونیستی درباره حاکمیت و تمامیت ارضی و سرزمینی، حیثیت و امنیت خود مسامحه نمی‌کند؛ در عین حال، ما همچنان به دفاع از حقوق مردم فلسطین ادامه می‌دهیم.

شکایت ایران به شورای امنیت درباره ترور هنیه، درست بود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دلیل شکایت ایران به شورای امنیت در پرونده ترور شهید هنیه با وجود آگاهی از مانع‌تراشی حامیان رژیم صهیونیستی گفت: ایران به قواعد و اعراف بین‌المللی ملتزم است؛ ما معتقدیم باید شرایطی فراهم کنیم که سازوکار‌های بین‌المللی مانند شورای امنیت به وظایف خود عمل کنند؛ ایران به درستی شکایت خود را به این نهاد برد و کشور‌هایی که این شورا را تبدیل به ابزار خود کردند، باید شرمنده باشند.

حامیان رژیم صهیونیستی در ترور هنیه مسئولیت خود را بپذیرند

کنعانی گفت: ما رژیم صهیونیستی را عامل مستقیم ترور شهید هنیه می‌دانیم که باید پیامد‌های آن را بپذیرد؛ حامیانش هم باید مسئولیت خود را بپذیرند.

درباره جدول زمانی برای برقراری روابط با مصر و بحرین

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روند از سرگیری روابط با بحرین و مصر گفت: با مصر در چارچوب نقشه‌راه تعیین‌شده مذاکرات ادامه دارد و پیشرفت‌های خوبی در این رابطه داشتیم؛ در رابطه با بحرین هم بر سر سازوکار شکل‌گیری هیئت‌های از سرگیری روابط توافق کردیم.

اردن نقشی تاریخی در موضوع فلسطین دارد

کنعانی درباره محتوای مذاکرات سرپرست وزارت امور خارجه و وزیر خارجه اردن، تصریح کرد: برای تامین امنیت ملی در چارچوب حقوق بین‌الملل عمل خواهیم کرد؛ اردن کشور دوست و همسایه ما در منطقه است که نقش تاریخی در موضوع فلسطین دارد.

هماهنگی خوبی برای پیشبرد پرونده شهید سلیمانی در جریان است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین اخبار مربوط به پرونده شهید سلیمانی، گفت: معاون حقوقی اطلاعات لازم را درباره این پرونده ارائه کرد؛ هماهنگی خوبی میان دوایر ذیربط برای پیگیری این پرونده وجود دارد.

عدم محکومیت ترور هنیه از سوی کشور‌های اروپایی؛ نتیجه استانداردهای دوگانه

کنعانی درباره عدم محکومیت ترور شهید هنیه از سوی کشورهای اروپایی اظهار کرد: این نتیجه نگاه دوگانه و معیار‌ها و استاندار‌های دوگانه کشورهای اروپایی به مسئله تروریسم است.

انتهای پیام/

نظر شما