شناسهٔ خبر: 68045163 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

کنعانی در نشست خبری:

ترور در ذات و ماهیت رژیم صهیونیستی است

نفیسه عبدالهی

سخنگوی وزارت خارجه ضمن محکوم کردن ترور شهید هنیه، گفت: ترور در ذات و ماهیت رژیم صهیونیستی است و بقای این رژیم گویا بر ادامه اقدامات تروریستی و تروریسم سازمان یافته و دولتی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری، اظهار داشت: شهادت شهید اسماعیل هنیه را که در ترور ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی به شهادت رسید، تسلیت عرض می‌کنم. این اقدام رذیلانه رژیم اسرائیل خللی در عزم و اراده آهنین بزرگ فلسطین ایجاد نخواهد کرد.

وی ادامه داد: خون پاک این شهید، عزم و اراده فلسطین و دیگر عدالت جویان جهان را جزم‌تر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: یک بار دیگر این اقدام جنایت آمیز را قویاً محکوم می‌کنیم و به ملت مظلوم فلسطین و خانواده و اقوام این شهید تسلیت عرض می‌کنیم.

کنعانی در مورد سطح پاسخ ایران به ترور شهید هنیه، افزود: اقدام رژیم اسرائیل در ترور ناجوانمردانه رهبر عالی و سیاسی ملت فلسطین در حالی که میهمان رسمی ایران جهت حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب ایران بود، نقض فاحش حقوق بین الملل بود. ترور در ذات و ماهیت رژیم صهیونیستی است. بقای این رژیم گویا بر ادامه اقدامات تروریستی و تروریسم سازمان یافته و دولتی است.

وی ادامه داد: لازم است جهان این جنایت را محکوم کند. باید از تنبیه متجاوز به طور جدی و قاطع حمایت کند. ما تاکید می‌کنیم که به عنوان ایران حق خودمان را برای دفاع از امنیت ملی و حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود حق قاطع و بلامنازع می‌دانیم. کسی حق ندارد در حق قانونی ایران در تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی علیه رژیم غاصب تردید کند. تا این لحظه اقدامات سیاسی و حقوقی لازم را به عمل آورده‌ایم.

وی گفت: پیگیر برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد شده‌ایم که این نشست برگزار شد و مواضع قاطعی در محکومیت اقدام جنایت آمیز رژیم صهیونیستی از سوی تعداد قابل توجهی از اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت محکوم شد.

ترور در ذات و ماهیت رژیم صهیونیستی است

کنعانی در مورد سطح پاسخ ایران به ترور شهید هنیه، افزود: اقدام رژیم اسرائیل در ترور ناجوانمردانه رهبر عالی و سیاسی ملت فلسطین در حالی که میهمان رسمی ایران جهت حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب ایران بود، نقض فاحش حقوق بین الملل بود. ترور در ذات و ماهیت رژیم صهیونیستی است. بقای این رژیم گویی بر ادامه اقدامات تروریستی و تروریسم سازمان یافته و دولتی است.

وی ادامه داد: لازم است جهان این جنایت را محکوم کند. باید از تنبیه متجاوز به طور جدی و قاطع حمایت کند. ما تاکید می‌کنیم که به عنوان ایران حق خودمان را برای دفاع از امنیت ملی و حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود حق قاطع و بلامنازع می‌دانیم. کسی حق ندارد در حق قانونی ایران در تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی علیه رژیم غاصب تردید کند. تا این لحظه اقدامات سیاسی و حقوقی لازم را به عمل آورده‌ایم.

وی درباره پیگیری برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: متحد شده‌ایم که این نشست برگزار شود و مواضع قاطعی در محکومیت اقدام جنایت‌آمیز رژیم صهیونیستی از سوی تعداد قابل توجهی از اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت اتخاذ شد.

درخواست نشست فوری سازمان همکاری اسلامی

کنعانی گفت: مکاتبات حقوقی و سیاسی را از جمله مکاتبه با رئیس شورای امنیت، دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی انجام داده‌ایم. همچنین درخواست نشست فوری سازمان همکاری اسلامی را مطرح کرده‌ایم و قرار است این نشست در روز چهارشنبه در جده با مشارکت جدی سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرای خارجه برگزار شود.

وی بیان کرد: ایران مبتنی بر حق ذاتی خود براساس اصول حقوق بین‌الملل در تنبیه متجاوز اقدام جدی و بازدارنده خود را با قدرت، قاطعیت و صلابت انجام خواهد داد. کسی نباید در اراده و عزم جدی ایران برای تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی در مقابل رفتارهای جنایت آمیز و ماجراجویانه رژیم غاصب صهیونیستی تردیدی به خود راه بدهد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اگر مجامع بین‌المللی قادر نیستند و یا تحت نفوذ برخی طرف‌ها مایل نیستند در مقابل رفتارهای جنایت آمیز و ناقض حقوق بشر رژیم صهیونیستی بایستند، ایران نمی‌تواند نسبت به امنیت ملی و امنیت دوستان و هم پیمانان خود و دفاع از امنیت منطقه بی تفاوت باشد.

وی اظهار کرد: ایران در چارچوب منشور و حقوق بین‌الملل عمل می‌کند و از امنیت ملی خود با هدف تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی به طور قاطع دفاع می‌کند. ایران تا این لحظه اقدامات حقوقی و سیاسی لازم را انجام داده و توقعات و انتظارات خود را از شورای امنیت و مسئولان مجامع بین‌المللی درخواست کرده و در عین حال نسبت به تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی و دفاع از امنیت و حیثیت خود با قاطعیت و صلابت عمل خواهد کرد و در مقابل رفتارهای ماجراجویانه رژیم صهیونیستی بازدارندگی لازم را ایجاد خواهد کرد. ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: ایران معتقد است که جامعه بین‌المللی باید در مسیر بازگرداندن ثبات به منطقه عمل و از تنبیه متجاوز به دست ایران حمایت کند و ما در جهت تقویت ثبات در منطقه تلاش خواهیم کرد.

وی در مورد ارسال پیام مستقیم از سوی آمریکا به ایران گفت: نیازی به ارسال پیام نیست و مسؤولیت دولت آمریکا مشخص است. رژیم غاصب با حمایت مستقیم آمریکا عمل می‌کند. آمریکا مسؤولیت روشنی دارد لذا باید به قوانین بین المللی عمل کند.

کنعانی در مورد سفر وزیر خارجه اردن به تهران، افزود: سفر وزیر خارجه اردن در چارچوب استمرار و مشورت با کشورهای دوست انجام شده است. این گفت‌وگوها در چارچوب تداوم گفت‌وگوهای دیپلماتیک دو کشور و بررسی تحولات دو جانبه و مشورت درباره وضعیت بغرنج انسانی در فلسطین صورت گرفته است. پیش از این هم شهید امیرعبداللهیان رایزنی با طرف اردنی داشتند.

ثبات منطقه با تنبیه متجاوز به دست خواهد آمد

وی درباره تلاش چند کشور برای گفت‌وگو با تهران، گفت: هم ایران در چارچوب تلاش‌های خود ارتباطات گسترده‌ای با مقامات کشورهای دنیا برقرار کرده و هم کشورهای مختلفی اقدام به تماس با مقامات ایران کرده‌اند. در شرایط پیچیده منطقه طبیعتاً تشدید تحرکات دیپلماتیک امری طبیعی است.

کنعانی عنوان کرد: ما در تمام رایزنی‌ها، مواضع اصولی خود را بیان کردیم. ایران دنبال تشدید تنش در منطقه نیست و همه تلاش‌های خود را برای متوقف کردن ماشین جنگی اسرائیل و بازگردانی ثبات در منطقه انجام داده است. متأسفانه این رژیم صهیونیستی که به تلاش‌های همه طرف‌هایی که مایل به بازگشت ثبات بودند پاسخ منفی داده و اقدام به تحرکات و عملیات تحریک آمیز دیگری از جمله ترور فراسرزمینی در لبنان، سوریه، ایران و دیگر کشورها انجام داده و باعث شده امنیت در منطقه در معرض خطر قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر ایران از حق خود در تنبیه استفاده می‌کند اتفاقاً برای ایجاد ثبات در منطقه است. اگر آمریکا به مسئولیت اخلاقی خود عمل می‌کرد بی‌شک شاهد این میزان خطر بی‌ثباتی در منطقه نبودیم.

وی گفت: ایران نه تنها به دنبال تشدید تنش نیست بلکه دنبال تثبیت ثبات است اما معتقد است که ثبات با تنبیه متجاوز به دست خواهد آمد.

پاسخ به خبر روزنامه کویتی

کنعانی درباره ادعا روزنامه الجریده درباره سفر هیأت آمریکایی به ایران، افزود: برخی از این خبرها ارزش تکذیب هم ندارد و هرگونه اطلاع رسانی را شورای امنیت کشور انجام می‌دهد. این خبر ارزش تکذیب هم ندارد و بی پایه و اساس است.

وی درمورد ارسال پیام به رژیم اسرائیل از سوی مصر، تصریح کرد: نیازی به ارسال پیام به رژیمی که هویت او را به رسمیت نمی‌شناسیم نداریم.

کنعانی درباره اتفاقات اخیر در کنسولگری افغانستان در مشهد گفت: در جریان اصل رخداد نیستم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد همراهی برخی کشورها با رژیم اسرائیل، تصریح کرد: تجربه نشان داده رژیم نه تنها یک تهدید برای فلسطین بلکه خطری حقیقی برای ثبات و امنیت همه کشورهای منطقه است. ایجاد بازدارندگی در مقابل این رژیم یک مسئولیت جمعی است.

وی ادامه داد: جریان‌های مقاومت همه در مسیر کمک به منافع کشورهای منطقه عمل می‌کنند. رژیم صهیونیستی یک تهدید مشترک است و مقابله با آن برای منطقه یک اولویت دسته جمعی است.

کنعانی یاداور شد: در ۱۰ ماه گذشته این درک جمعی نزد دولت‌های منطقه ایجاد شده که هرگونه تسامح در برابر این رژیم می‌تواند تهدید این رژیم را متوجه دولت‌هایی بکند که چشم بر جنایات آن در فلسطین بسته‌اند.

کنعانی در مورد حمایت آمریکا از اسرائیل در ترور شهید هنیه، عنوان کرد: رژیم صهیونیستی را عامل مستقیم و مسئول اول میدانیم که باید همه عواقب آن را بپذیرد. هر طرفی که از این جنایات حمایت می‌کند باید به عواقب آن واقف باشد.

وی در مورد روابط با مصر و بحرین گفت: ارتباط و گفت‌وگوها و تماس‌ها با مصر ادامه دارد. در حیات با برکت شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان روابطی را شاهد بودیم. با شهادت رئیس جمهور و وزیرخارجه و همچنین تغییر دولت در مصر وقفه‌ای را شاهد بودیم؛ لذا در ارتباط با مصر در یک روند دیپلماتیک‌خوبی قرار داریم.

سخنگوی وزارت خارجه درمورد روابط با بحرین گفت: ما توافق کردیم سازوکار مشترکی را برای شکل گیری گفت‌وگوهای مشترک برای از سرگیری روابط دو کشور شکل دهیم که این توافق شکل گرفته و امیدواریم دراینده شاهد بازگشت روابط دو کشور باشیم.

وی در مورد هماهنگی و گفت‌وگوها با اردن، تصریح کرد: برای تأمین حقوق و منافع ملت و امنیت ملی در چارچوب حقوق بین الملل عمل خواهیم کرد. اردن کشور دوست و منطقه‌ای ماست و از کشورهای مؤثر در روابط با فلسطین است.

پیگیری حقوقی ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی با دقت ادامه دارد

سخنگوی وزارت خارجه در مورد جزئیات جدید پرونده شهید سلیمانی گفت: پیگیری حقوقی ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی با دقت ادامه دارد. مسیرهای حقوقی مسیرهای دقیق و البته زمان‌بری است. هماهنگی خوبی با مراجع ذیربط و دستگاه قضائی وجود دارد.

کنعانی در مورد مواضع کشورهای اروپایی در ترور شهید هنیه، تصریح کرد: این را باید از دولت‌های اروپایی پرسید. آیا این چیزی غیر از استفاده از استانداردهای دوگانه نیست؟

سخنگوی وزارت خارجه درمورد تماس‌های تلفنی باقری و ارسال اخطار و اتمام حجتی به برخی کشورهایی که در عملیات وعده صادق با رژیم اسرائیل همکاری داشتند، گفت: وظیفه دستگاه دیپلماسی پیگیری سیاست‌های اصولی نظام در حوزه خارج از کشور است.

وی افزود: در چارچوب تصمیم عالی نظام تحرکات سیاسی و حقوقی و بین‌المللی خود را با جدیت انجام می‌دهیم و در تنبیه متجاوز کسی نباید نسبت به حق و اراده ایران برای ایجاد بازدارندگی در قبال این رژیم تردید کند.

ایران در تأمین امنیت خود و تنبیه متجاوز منتظر هیچ طرفی نخواهند ماند

سخنگوی وزارت خارجه در مورد خودداری ایران در ازای دریافت امتیازاتی و یا در مقابل پایان حملات اسرائیل به غزه، اظهار کرد: ایران نسبت به امنیت ملی و تمامیت سرزمینی و حاکمیت و حیثیت خود با هیچ طرفی از جمله با رژیمی که به هیچکدام از نُرم‌ها و قواعد بین‌المللی پایبند نیست مسامحه نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه شکایت ایران در شورای امنیت، تصریح کرد: ایران به قوانین بین‌المللی پایبند است. باید شرایطی فراهم کرد سازوکارهای بین‌المللی بتوانند به وظایف ذاتی خود عمل کنند. این جای شرمندگی برای دولت‌هایی است که اجازه نمی‌دهند شورای امنیت به وظایف خود عمل کند. ایران درست عمل کرد. شرمنده آنانی باید باشند که شورای امنیت را محلی برای مطامع خود کرده‌اند.

کنعانی تاکید کرد: ایران در عین حال در تأمین امنیت خود و تنبیه متجاوز منتظر هیچ طرفی باقی نخواهند ماند.

نظر شما