شناسهٔ خبر: 68044917 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

بهره برداری از ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید تا پایان سال

صاحب‌خبر -

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به احداث و بهره برداری از ۸۸۳ کیلومتر خطوط ریلی در دولت سیزدهم، از آماده سازی حدود ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید برای بهره برداری تا پایان سال ۱۴۰۳ خبر داد.

بهره برداری از ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید تا پایان سال
تین نیوز

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به احداث و بهره برداری از ۸۸۳ کیلومتر خطوط ریلی در دولت سیزدهم، از آماده سازی حدود ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید برای بهره برداری تا پایان سال ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در یک نشست خبری که صبح امروز دوشنبه ۱۵ مردادماه برگزار شد، گفت: در ۳۳ ماه دولت سیزدهم، ۸۸۳ کیلومتر خط ریلی احداث و بهره برداری شد که از این میزان ۳۹۰ کیلومتر خط اول، ۳۲۰ کیلومتر خط دوم و ۱۶۴ کیلومتر خطوط اتصال بنگاه های اقتصادی به شبکه ریلی بود.

صالحی افزود: در دولت سیزدهم افتتاح نمایشی صورت نگرفت و همه افتتاح ها پس از بهره برداری صورت گرفته است.

وی گفت: پیش بینی می شود که تا پایان سال ۱۴۰۳ نیز حدود ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید بهره برداری شود که آماده سازی این خطوط در حال انجام است.

وی در ادامه توضیح داد: در ابتدای دولت سیزدهم، با شرایط کرونا مواجه بودیم و یکی از مهم ترین موضوعات در حوزه ریلی، مبحث ارز بود و تغییرات قیمت ارز منجر به افزایش هزینه های راه آهن شد. 

مدیرعامل راه آهن تصریح کرد: بودجه عمرانی راه آهن در سال ۹۶ با ارز ۳ هزار تومانی حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان بود و این بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۰ با دلار ۳۰ هزار تومانی به ۲۴۰۰ میلیارد تومان می رسد.  از این رو در چهار سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ راه آهن با کاهش جدی بودجه همراه شد و این مسئله منجر به ایجاد موانعی جدی بر سر راه عملیات تعمیر و نگهداری شد. 

وی با تاکید بر این که در دولت سیزدهم، سالی ۵۰ درصد از سال ۱۴۰۱ تا سال ۱۴۰۳ بودجه عمرانی راه آهن افزایش یافت، گفت: در مورد تخصیص، باید اشاره کرد که تخصیص تا سال ۱۳۹۹ کمتر از بودجه بوده است و از سال ۱۴۰۰ با اخذ مجوزهای مورد نیاز این امکان ایجاد شد که تخصیص بودجه راه آهن از بودجه مصوب بیشتر شود. 

صالحی اظهار کرد: فشار بودجه ای در سال های گذشته آن چنان منجر به انباشت تعمیرات و بدهی در راه آهن شده که همچنان بودجه های مورد نظر بسیار کمتر از مبالغ مورد نیاز است. اما با استجازه نفت و تأمین بودجه از طریق تهاتر نفت امیدواریم بتوانیم تخصیص بودجه را تا ۵۰۰ درصد بودجه مصوب افزایش دهیم. 

وی با اشاره به این که متوسط هزینه اورهال یک دستگاه لوکوموتیو زیمنس، برابر با یک سوم هزینه این لوکوموتیوها است، گفت: از سال ۹۶ به دلیل کمبود بودجه تعمیرات اساسی بسیاری از این لوکوموتیوها صورت نگرفت و در سال ۱۴۰۰ از ۱۵۰ لوکوموتیو زیمنس فقط ۱۷ لوکوموتیو در دایره فعالیت ایمن و بدون نیاز به تعمیرات بودند. به همین دلیل افزایش بودجه راه آهن باید اتفاق می افتاد. 

صالحی ادامه داد: از این رو امیدواریم با این افزایش بودجه و سفارش گذاری های مطلوبی که برای خرید قطعات در سال ۱۴۰۳ صورت گرفته، شاهد تحولی در تعمیرات اساسی لوکوموتیوهای مسافری باشیم.

رشد ۷۱ درصدی ترانزیت ریلی در دولت سیزدهم

وی ادامه داد: با دیپلماسی حمل و نقل ریلی، رکورد سالیانه جابه جایی ریلی شکسته شد؛ به طوری که در ۳۳ ماه فعالیت دولت سیزدهم رشد ۷۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه گذشته نشان می دهد.
صالحی خاطرنشان کرد: در آغاز فعالیت دولت سیزدهم، یک سوم واگن های باری در کشور بدون ترمز و به اصطلاح شیر بسته سیر می کرد، اما امروز حتی یک واگن نیز بدون ترمز سیر نمی کند. موضوعی که کابوس لکوموتیورانان بود.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: در موضوع جابه جایی مسافر ریلی، در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شاهد رکورد شکنی بودیم؛ به طوری که در سال گذشته با جابجایی ۳۱ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر مسافر رکورد تاریخ حمل و نقل ریلی شکسته شد.

طرح قطار پرسرعت تهران مشهد

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: از سال ۸۲ که نخستین قرارداد برقی سازی خط مشهد تهران را داشتیم بین مسئولان کشور در برقی سازی مسیر (سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ) یا استفاده از قطار پرسرعت (سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت) اختلاف نظر وجود داشت که در نتیجه تا امروز حتی یک کیلومتر از هر یک از این دو طرح اجرایی نشد.

وی یادآور شد: تا ۱۰ روز مانده به شهادت آیت الله رئیسی، جلسه ای با حضور ایشان برگزار شد که در آن از اجرایی شدن قطار پرسرعت در این مسیر دفاع کردیم و گفتیم که بخشی از این مسیر طراحی نیز شده است.

صالحی افزود: این مساله در عین حال هیچ منافاتی با برقی سازی ندارد، به طوری که هم اکنون برقی سازی مسیر بافت بندرعباس در دستور کار است و در این زمینه با راه آهن روسیه نیز مذاکره و مکاتبه انجام شد که رئیس راه آهن این کشور نیز با آن موافقت کرد.

وی گفت: پیش نیاز برقی سازی خطوط، دو خطه کردن آنها است که در این زمینه دو خطی سازی مسیر بافت- زرین شهر در حال تکمیل است و برای دوخطه کردن مسیر بافت- تربت حیدریه نیز یک میلیارد دلار از محل استجازه تهاتر نفت پیش بینی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: همه این موضوعات در حالیست که در بین سال های ۹۴ تا ۹۶ با دلار حدود سه هزار تومانی، متوسط بودجه سالیانه عمرانی راه آهن ۲هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود، در سال ۹۷ با دلار ۱۲ هزار تومانی بودجه راه آهن به ۲هزار و ۲۰ میلیارد تومان کاهش یافت، در سال ۹۸ این بودجه به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ با دلار ۳۰ هزار تومانی به ۲هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.
وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ و آغاز به کار دولت سیزدهم شاهد بودجه کمتر از سال های ۹۴ ، ۹۵ و ۹۶ در راه آهن بودیم و همین مشخص می کند چه بلایی بر سر تعمیرات و نگهداری در این صنعت آمده است. این در حالیست که در سال های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ سالیانه ۵۰ درصد به بودجه راه آهن افزوده شده است.

صالحی تاکید کرد: با عملیاتی کردن استجازه رهبر معظم انقلاب در موضوع تهاتر نفت، به دنبال تخصیص ۵۰۰ درصدی در راه آهن هستیم.

وی اظهار داشت: در اسفند ۱۴۰۲ نخستین نقدینگی ناشی از تهاتر نفت دریافت شد، دومین آن در اردیبهشت امسال دریافت و سومین آن نیز طی چند روز آینده دریافت خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما