شناسهٔ خبر: 68043423 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت راه‌آهن خبر داد؛

بهره‌برداري از 300 کيلومتر خط ريلي جديد تا پايان سال

صاحب‌خبر -
بهره‌برداري از 300 کيلومتر خط ريلي جديد تا پايان سال
خبرگزاری آریا - مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به احداث و بهره‌برداری از 883 کیلومتر خطوط ریلی در دولت سیزدهم، از آماده‌سازی حدود 300 کیلومتر خط ریلی جدید برای بهره‌برداری تا پایان سال 1403 خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آریا، سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در یک نشست خبری که صبح امروز دوشنبه 15 مردادماه برگزار شد، گفت: در 33 ماه دولت سیزدهم، 883 کیلومتر خط ریلی احداث و بهره‌برداری شد که از این میزان 390 کیلومتر خط اول، 320 کیلومتر خط دوم و 164 کیلومتر خطوط اتصال بنگاه‌های اقتصادی به شبکه ریلی بود.
وی افزود: در دولت سیزدهم افتتاح نمایشی صورت نگرفت و همه افتتاح‌ها پس از بهره‌برداری صورت گرفته است.
صالحی گفت: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال 1403 نیز حدود 300 کیلومتر خط ریلی جدید بهره‌برداری شود که آماده‌سازی این خطوط در حال انجام است.
وی در ادامه توضیح داد: در ابتدای دولت سیزدهم، با شرایط کرونا مواجه بودیم و یکی از مهم ترین موضوعات در حوزه ریلی، مبحث ارز بود و تغییرات قیمت ارز منجر به افزایش هزینه‌های راه آهن شد. 
مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: بودجه عمرانی راه آهن در سال 96 با ارز 3 هزار تومانی حدود 2700 میلیارد تومان بود و این بودجه عمرانی در سال 1400 با دلار 30 هزار تومانی به 2400 میلیارد تومان می رسد. از این رو در چهار سال 1396 تا 1400 راه‌آهن با کاهش جدی بودجه همراه شد و این مسئله منجر به ایجاد موانعی جدی بر سر راه عملیات تعمیر و نگهداری شد. 
وی با تاکید بر این که در دولت سیزدهم، سالی 50 درصد از سال 1401 تا سال 1403 بودجه عمرانی راه‌ آهن افزایش یافت، گفت: در مورد تخصیص، باید اشاره کرد که تخصیص تا سال 1399 کمتر از بودجه بوده است و از سال 1400 با اخذ مجوزهای مورد نیاز این امکان ایجاد شد که تخصیص بودجه راه‌آهن از بودجه مصوب بیشتر شود. 
صالحی اظهار کرد: فشار بودجه ای در سال‌های گذشته آن چنان منجر به انباشت تعمیرات و بدهی در راه‌آهن شده که همچنان بودجه‌های مورد نظر بسیار کمتر از مبالغ مورد نیاز است. اما با استجازه نفت و تأمین بودجه از طریق تهاتر نفت امیدواریم‌ بتوانیم تخصیص بودجه را تا 500 درصد بودجه مصوب افزایش دهیم. 
وی با اشاره به این که متوسط هزینه اورهال یک دستگاه لکوموتیو زیمنس، برابر با یک سوم هزینه این لکوموتیوها است، گفت: از سال 96 به دلیل کمبود بودجه تعمیرات اساسی بسیاری از این لکوموتیوها صورت نگرفت و در سال 1400 از 150 لکوموتیو زیمنس فقط 17 لکوموتیو در دایره فعالیت ایمن و بدون نیاز به تعمیرات بودند. به همین دلیل افزایش بودجه راه‌آهن باید اتفاق می‌افتاد. 
صالحی ادامه داد: از این رو امیدواریم با این افزایش بودجه و سفارش‌گذاری‌های مطلوبی که برای خرید قطعات در سال 1403 صورت گرفته، شاهد تحولی در تعمیرات اساسی لکوموتیوهای مسافری باشیم.
خبر تکمیل می‌شود...

نظر شما