شناسهٔ خبر: 68056852 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

مدیر عامل راه آهن از افزایش زیان دهی سالانه این شرکت به بیش از 2 هزار میلیارد تومان خبر داد

تعمیرات سالانه لکوموتیوها لنگ تامین بودجه

صاحب‌خبر - صابر: مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به خرید ۱۵۰ لکوموتیو زیمنس طی سال های ۹۰ تا ۹۵ گفت که به دلیل انجام نشدن تعمیرات سالانه و اساسی این لکوموتیوها هم اکنون تنها ۱۷ مورد از آن ها حرکت ایمن دارند و بقیه ممکن است دچار از کارافتادگی حتی حین ارائه خدمات به مسافران شوند.سید میعاد صالحی دیروز در نشست خبری با اشاره به مشکلات کمبود ارز و بودجه راه آهن تصریح کرد: بودجه عمرانی راه آهن در سال ۹۶ با ارز ۳ هزار تومانی حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان بود و این بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۰ با دلار ۳۰ هزار تومانی به ۲۴۰۰ میلیارد تومان رسید یعنی در واقع چندین برابر کمتر شد. از این رو در چهار سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ راه‌آهن با کاهش جدی بودجه همراه و این مسئله منجر به ایجاد موانعی جدی بر سر راه عملیات تعمیر و نگهداری شد.وی با تاکید بر این که در دولت سیزدهم، سالی ۵۰ درصد از سال ۱۴۰۱ تا سال ۱۴۰۳ بودجه عمرانی راه آهن افزایش یافت، گفت: فشار بودجه‌ای در سال‌های گذشته منجر به انباشت تعمیرات و بدهی در راه‌آهن شده که همچنان بودجه‌های مدنظر بسیار کمتر از مبالغ مورد نیاز است.وی با اشاره به این که متوسط هزینه اورهال یک دستگاه لکوموتیو زیمنس، برابر با یک سوم هزینه این لکوموتیو‌هاست، گفت: از سال ۹۶ به دلیل کمبود بودجه تعمیرات اساسی بسیاری از این لکوموتیو‌ها صورت نگرفت و در سال ۱۴۰۰ از ۱۵۰ لکوموتیو زیمنس فقط ۱۷ لکوموتیو در دایره فعالیت ایمن و بدون نیاز به تعمیرات بودند. به همین دلیل افزایش بودجه راه‌آهن باید اتفاق می‌افتاد.در این جا خبرنگار خراسان با اشاره به افزایش دفعات تاخیر زمان مسافرت قطارهای تهران- مشهد از ۱۱ به ۱۶ ساعت به دلیل خرابی و تعویض لکوموتیو، خواهان ارائه راه حل این مسئله از مدیر عامل راه آهن شد که وی پاسخ را به بعد موکول کرد. زیان بیش از 2 هزار میلیارد تومانی راه آهن در 1402 همچنین به گزارش تسنیم معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در سال های گذشته حساب‌های راه آهن را آرایش کرده و آن را مثبت نشان می‌دادند، گفت: زیان راه آهن در سال گذشته ۲۰۷۵ میلیارد تومان بوده است. سیدمیعاد صالحی با بیان این که یکی از اولویت‌های ما در راه آهن شفافیت مالی بوده است، اظهار کرد: از سال 93 تا 1400، با آرایش حساب‌ها یعنی انتقال نیافتن هزینه‌های عمرانی به صورت‌حساب جاری، سود و زیان شرکت را اعلام می‌کردند. صالحی افزود: بر این اساس برای سال‌های 93، 94، 95، 96، 97 و 98 به ترتیب زیان 275 میلیارد تومانی، 331 میلیارد، 462 میلیارد، 715 میلیارد، 75 میلیارد و 449 میلیارد اعلام شد. وی با بیان این‌که برای سال 99 نیز حساب‌های سود و زیان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران را با سود 433 میلیارد تومان نشان داده بودند، تصریح کرد:‌این در حالی بود که واقعیت منفی 20 میلیارد تومان بود. مدیرعامل راه آهن با اشاره به این‌که در سال 1400 نیز 502 میلیارد تومان سود شامل حدود 200 میلیارد تومان سود عملیات و 300 میلیارد تومان یارانه اعلام شده بود، اضافه کرد: اما واقعیت آن بود که زیان سال 1400 راه‌آهن حدود 1868 میلیارد تومان بود. در سال گذشته نیز مطابق گزارش سازمان حسابرسی زیان راه آهن حدود 2 هزار و 75 میلیارد تومان بوده است.

برچسب‌ها:

نظر شما