شناسهٔ خبر: 68044194 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون جهاد دانشگاهی خراسان رضوی:

صنعت غذا فاقد اتاق فکر و عملیات منسجم است

زهره ابراهیمی

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده علوم و مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: یکی از مشکلات جدی صنعت غذا، کمبود و یا نبود اتاق‌های فکر و عملیات منسجم در خصوص چالش‌های صنایع غذایی است.

صاحب‌خبر -

شادی بلوریان در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تبریک سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، مولود مبارک انقلاب اسلامی و نماد توان حل مشکلات با باور به توان ایرانی به همه جهادگرانی که رسیدن به این افتخارات، حاصل زحمات آن‌هاست، یادآور شد: ۴۴ سال پیش با فرمان بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی جهاددانشگاهی با انگیزه‌های معنوی تاسیس شد و چنانکه در عنوان این سازمان مشهود است، جهاد و انتصاب به دانشگاه دو مؤلفه بسیار مهم مطرح در آن است.

وی افزود: بنابراین فعالیت‌هایی باید در جهاد صورت گیرد که با مجاهدت خاصی همراه باشد، عنصر نیروی انسانی به عنوان یک مؤلفه تاثیرگذار در این فعالیت جهادی بسیار مهم و کلیدی است، زیرا در این فعالیت‌ها هدف و راه‌های دستیابی به آن بسیار مهم است و الزاما باید در فضای ایمانی شکل بگیرد تا بتوانیم عنوان فعالیت جهادی را بر روی آن بگذاریم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا باید فعالیت‌های ما خصلت دانشگاهی داشته باشد، بیان کرد: درحوزه فناوری، توسعه یکی از مولفه‌های مهم است که اهمیت آن در کشور خوداتکایی مثل جمهوری اسلامی ایران بر کسی پوشیده نیست. در این روزها که تحریم‌های ظالمانه هم دستاوردهای دانشمندان ما و هم معشیت هموطنان ما را تحت تاثیر قرار داده است، موضوع توسعه فناوری بسیار مهم است. یکی از تخصص‌های جهاددانشگاهی توسعه فناوری است و الزاما در شرایط دشوار نقش جهاددانشگاهی باید پررنگ تر باشد.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده علوم و مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی افزود: توسعه فناوری، یعنی فناوری‌هایی که در مراکز علمی تولید می‌شود و یا توسط خودمان تولید می‌کنیم به مرحله‌ای از بلوغ برسد که توسط صنعت و یا بدون واسطه توسط جامعه قابل استفاده باشد. این روزها با توجه به اینکه شرایط خاصی را در عرصه اقتصاد شاهد هستیم، ما مقداری به عقب برگشتیم و از طریق مهندسی معکوس نیازهای صنعت و جامعه را رفع می‌کنیم.

بلوریان در خصوص هدف جهاد دانشگاهی اظهار کرد: هدف جهاددانشگاهی رقابت با بخش خصوصی نیست، بلکه جهاددانشگاهی در زمینه‌های دشواری ورود پیدا می‌کند که بخش خصوصی امکان حضور و ارائه خدمت در آن‌ها را نداشته باشد و تلاش می‌شود تا بتواند پل رابطی بین دانشگاه و صنعت برقرار کند. از مصادیق این زیرساخت در پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهادانشگاهی، وجود آزمایشگاه ساخت سریع ( فب لب) است. آزمایشگاه ساخت سریع بر مبنای سه محور ساخت و تولید نمونه‌های اولیه، ارائه خدمات تخصصی و کنترل کیفی، همچنین آموزش که منتورینگ فنی و تخصصی را شامل شود، خواهد بود. این آزمایشگاه کمک می‌کند که هزینه‌های بخش تحقیق و توسعه کارخانجات صنایع غذایی کاهش و نوآوری در صنایع آسان و ارزان شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های جهاد دانشگاهی که اهمیت بسیاری دارد، بعد فرهنگی است. جهاددانشگاهی مکانی است که درصد قابل توجهی از دانشجویان از آن عبور می‌کنند و به جامعه می‌رسند. یکی از ماموریت‌هایی که جهاد برای خود تعریف کرده است، ارتباط با نسل جوان دانشگاهی است، دانشجویان در کنار فعالیت‌های علمی به کارهای فرهنگی می‌پردازند و در صورتی که روحیات آن‌ها با سازمان سازگار باشد، جهاددانشگاهی را برای محل فعالیت خود انتخاب می‌کنند. بسیاری از دانشجویان در این دوران مواردی را تجربه می‌کنند که در دوران زندگی و کاری آن‌ها مفید است و بسیاری از مدیران باتجربه و موفق کشور، تجربه جهادی دارند که این موضوع باعث افتخار ما است.

صنعت غذا فاقد اتاق فکر و عملیات منسجم است

معاون آموزشی پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر فرآیندهای ورود نخبگان، فناوران و نوآوران صنعت غذا به فب لب پژوهشکده مورد بررسی است تا از طریق فب‌لب متخصصان صنایع غذایی با جامعه و صنعت ارتباط برقرار کنند. بسیاری از مدیران صنعت غذا می‌توانند بخشی از مدیران فنی و تحقیق و توسعه مورد نیاز شرکت خود را از بین نیروهایی که در منتورینگ فنی و تخصصی در رابطه با آن‌ها صورت گرفته، انتخاب کنند.

وی در خصوص فعالیت‌های این پژوهشکده تصریح کرد: یکی از ماموریت‌های مهم جهاددانشگاهی خراسان رضوی، بسط پژوهش‌های توسعه‌ای، کاربردی و ارائه خدمات تخصصی مورد نیاز جامعه است. باتوجه به بررسی‌هایی که از صنعت صورت گرفته است و مواردی که در برنامه هفتم توسعه بیان شده است، رویکرد این پژوهشکده بر سه موضوع اساسی آردها و نشاسته‌های اصلاح شده، طعم‌دهنده‌ها و بهبود دهنده‌های موادغذایی بنا نهاده شده است. سطح آمادگی فناوری در رابطه با موضوعات مطرح شده متفاوت است و فاز نیمه صنعتی در برخی از محصولات از جمله انواع اسانس به پایان رسیده و به زودی در مقیاس صنعتی تولید و وارد بازار خواهد شد.

بلوریان در خصوص کمبود اتاق فکر و عملیات منسجم در خصوص صنایع غذایی، اظهار کرد: یکی از مشکلات جدی ما در صنعت غذا، کمبود و یا نبود اتاق‌های فکر و استراتژیک و عملیات منسجم درباره چالش‌های صنایع غذایی است، زیرا هیچ اتاق فکر و عملیات منسجمی در این‌باره وجود ندارد که صنایع مهم و بخش خصوص و دولتی در آن گرد هم جمع شوند و برای عملیاتی شدن ایده‌ها، برنامه ارائه دهند. اگرچه اقدامات متعددی در این خصوص انجام شده، اما هیچگاه به مرحله عملیات نرسیده است و تنها در خصوص شناسایی ظرفیت‌ها و چالش‌ها بوده است. غذا مهم‌ترین و اصلی‌ترین نیاز جامعه است و برای پایداری امنیت غذایی و بهبود صنایع غذایی نیازمند اتاق فکر و شوراهای متعددی هستیم که در آن نمایندگان، به‌عنوان بازیگران اصلی زیست بوم صنعت غذا حضور داشته باشند و از جزیره‌ای و موازی عمل‌کردن ممانعت شود.

معاون آموزشی پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی افزود: ما جهاد را یک فرهنگ می‌دانیم که این فرهنگ چیزی است که در شرایط فعلی به آن نیاز داریم. با توجه به هم‌زمانی سالگرد جهاد دانشگاهی و روی کار آمدن دولت جدید و زمینه‌های همکاری جهاددانشگاهی خواهش ما از مسئولین محترم استانی و کشوری این است که فرصت بیشتری را برای ارائه خدمت به این فرهنگ بدهند تا ما هم به عنوان خدمتگزاران کوچک این جامعه بتوانیم مؤلفه‌هایی را که از پیشکسوتان آموخته‌ایم،  بسط دهیم و ان شاءالله این فرهنگ جهادی به وضعیت معیشتی و سلامت جامعه کمک کند.

صنعت غذا فاقد اتاق فکر و عملیات منسجم است

انتهای پیام

نظر شما