شناسهٔ خبر: 68042002 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

شهردار مشهد: مشهد، مرکز اطلاع رسانی در کشور است

صاحب‌خبر -

قسمت بزرگی از حفاری خط ۳ قطار شهری انجام شده و حفاری از محدوده میدان امام علی تا الهیه رفته است و اراده شهرداری مشهد این است که بخشی از آن به زودی به بهره برداری می رسد.

شهردار مشهد: مشهد، مرکز اطلاع رسانی در کشور است
تین نیوز

شهردار مشهد در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: مشهد، مرکز اطلاع رسانی و خبر رسانی اصلی در کشور است.

به گزارش تین نیوز به نقل از شهرداری مشهد، محمدرضا قلندر شریف اظهار کرد: این روز به ما یادآوری می کند که مرکز اطلاع رسانی و خبر رسانی اصلی کشور، مشهد است و این را باید بگوییم که در حوزه های خبری، خبرگزاری ها، اصحاب رسانه و اطلاع رسانی در حوزه فضای مجازی و حقیقی مخاطب رسانه های مشهد به دلیل تعداد زیاد مخاطب، سرآمد هستند.
قلندر شریف خاطرنشان کرد: تقریبا ۱۵ ماه است که مسئولیت در شهرداری مشهد را بر عهده گرفتم؛ بسیار خوشحالم هرچند که این مسئولیت سنگین و سخت است، اما تمام لحظات آن شیرین است.
وی ادامه داد: بنده اولین شهردار مشهد از بدنه شهرداری بودم و مدیران خود را نیز از همین بدنه انتخاب کرده ام.

اتمام پروژه های نیمه تمام، اولویت مدیریت شهری است

شهردار مشهد گفت: پروژه های زیادی تاکنون انجام شده است، ما بایستی موضوعات را برای مدیریت شهری به گونه ای برنامه ریزی کنیم که زیرساخت مناسب ایجاد شود تا ریل گذاری برای خدمات بعدی باشد.

محمدرضا قلندر شریف اضافه کرد: تعداد زیادی پروژه بر زمین مانده و زخم های متعددی بر پیکر شهر بود که مغفول مانده بود؛ تعداد زیادی از پروژه های ناتمام به اتمام رسید.

قلندر شریف افزود: زیرا پروژه های زمین مانده، علاوه بر زخم بر پیکره شهر، نارضایتی مردم را به دنبال داشتند؛ هر لحظه که می گذشت هزینه اتمام پروژه سنگین می شد و سعی می کردیم به هر روش شده تامین اعتبار کرده و پروژه را به اتمام برسانیم.

وی تصریح کرد: در هر معاونت کار ویژه هایی تعریف شده است و رکوردهایی در هر حوزه وجود دارد؛ خیلی ها ریسک ورود به این موضوع را در گذشته نداشتند.

شهردار مشهد خاطر نشان کرد: پروژه هایی که به اتمام رسید؛ شامل مجموعه آبی شهید قربانی، بوستان ۲۳ هکتاری برکت، تقاطع چهارسطحی آزادگان، دوربرگردان پیامبر اعظم(ع)، دو ایستگاه آتش نشانی ۵۵ و ۵۶، پردیس بوستان بانوان کوهسنگی و وکیل آباد و... بود.

شهردار مشهد در خصوص پروژه های حوزه پسماند اظهار کرد: پروژه های متعددی در این حوزه با همکاری شهرداری و بخش خصوصی شکل گرفته است؛ در بخش تبدیل مواد، در مرکز بازیافت شهرداری، اقدامات قابل توجهی در حال انجام است.

قلندر شریف یادآور شد: ایستگاه های سنجش هوا در یک سال گذشته در سطح شهر راه اندازی شده و در حال حاضر نیز همکاران ما در اداره محیط زیست شهرداری با تردد و گشت زنی در شهر به همراه پلیس راهور اقدام به توقیف خودروهای دودزا می کنند.

وی گفت: موضوع تشویق مردم به استفاده از اپلیکشن های جمع آوری زباله های خشک از درب منازل در اولویت قرار گرفته است؛ در حال حاضر اپلیکیشن های آنلاین جمع آوری پسماند، دارای ۴۰۰ هزار کاربر است و تلاش می شود این عدد تا پایان دوره ششم به ۶۰۰ هزار کاربر افزایش پیدا کند.

شهردار مشهد با اشاره به رصدخانه شهری اظهار کرد: بهره برداری از رصدخانه شهری یکی از اتفاقات خوب و امیدوار کننده در حوزه برنامه ریزی شهری است و قطعا می تواند در مطالعات پروژه های کلان کمک های شایانی در اختیار ما قرار دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بخشی از تقاطع چهارراه میلاد در بولوار امامت، ۴ دهه مشکل برای ساکنان و شهروندان ایجاد کرده بود که توانستیم با همکاری منطقه ۱۱ این مشکل را برطرف کنیم .

شهردار مشهد ادامه داد: سه راه کاشانی یکی دیگر از تقاطع های ناامن و نازیبای شهر مشهد بود که با بودجه ی ۲۵۰ میلیارد تومانی که تنها ۲۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به تملکات بود، اصلاح و به معبری امن تبدیل شد .

محمدرضا قلندر شریف در خصوص پروژه پل دهرود خاطرنشان کرد: این پروژه خارج از محدوده شهری مشهد بود اما با توجه به مطالبات مردمی، شهرداری مشهد در مسیر تعریض پل و برطرف کردن مشکل گام برداشت و توانستیم یکی از مردمی ترین پروژه های شهر را به بهره برداری برسانیم.

قلندر شریف اضافه کرد: پل سرخس به عنوان یکی دیگر از پروژه های خارج از محدوده شهری این دوره است؛ این پل در ورودی شهر مشهد قرار داشت و به دلیل عدم ایمنی کافی در حوادث برای شهروندان خسارات زیادی به بار می آورد اما با ورود شهرداری این تعریض و رضایت عمومی در آن منطقه حاصل شد.

به زودی پارکینگ توحید به بهره برداری می رسد

وی در ادامه گفت: پارکینگ توحید به عنوان یکی از پروژه های پارکینگی در مرکز شهر تا یک ماه دیگر به بهره برداری می رسد و تا ۱۲۰۰ جای پارک به ظرفیت شهرداری در هسته مرکزی شهر افزوده خواهد شد.

شهردار مشهد تاکید کرد: احداث و تکمیل بوستان جهان شهر مشهد و بوستان کرامت نیز در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

وی ادامه داد: پروژه بوستان ۷۳ هکتاری کرامت در سه فاز آغاز شده، فاز اول تکمیل پارک خطی، فاز دوم رینگ پیرامونی و فاز سوم نیز احداث بوستان بانوان در این پارک است.

قلندر شریف در خصوص تامین آب مورد نیاز این بوستان اظهار کرد: به منظور تامین آب بوستان کرامت، چاه آبی خریداری و طبق مجوز شورا، هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور تامین آب این بوستان بسته شده است.

وی افزود: تصفیه خانه بوستان چهل بازه تکمیل و به بهره برداری رسید، قرار داد با شرکت به منظور پروژه تصفیه خانه آزادی در حاشیه قائم(عج) بسته شده و تصفیه خانه های آفتاب در میدان امام علی (ع)، سپتاژ و حاشیه کشف رود در دستور کار قرار دارد.

محمدرضا قلندر شریف اضافه کرد: به منظور توسعه زیرساخت ها در حوزه فضای سبز، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و یکی از عوامل محدود کننده در ارتقا فضای سبز در مشهد، مبحث آب است که اگر برای آن اعتبار گذاشته شود به سمتی خواهیم رفت که می توانیم با پسآب، آب مورد نظر فضای سبز را تامین کنیم.پ

وی در رابطه با پروژه های شهری تصریح کرد:در این دوره از مدیریت شهر مذاکره ویژه ای انجام دادیم تا دستگاه TBM به انتهای خط سه قطارشهری وارد شود؛ همزمان خط چهار نیز در حال فعالیت است.

قلندر شریف اضافه کرد: پردیس شهربانو بسیج، پروژه زود بازده پارک خطی بوستان کرامت، پردیس بانوان طرق و بوستان شهربانو آفتاب در منطقه ۱۰، پایانه اتوبوس رانی شهید مفتح و... درحال انجام است.

شهردار مشهد مقدس افزود: مجموعه آبی و ورزشی رسالت و ساختمان باغ موزه دفاع مقدس نیز در حال اجرا است؛ مجموعه ورزشی جنب شهربانو وکیل آباد، بوستان جهان شهر و ایستگاه سلامت خط ۲ نیز دیگر پروژه هایی است که به زودی به بهره برداری می رسد.

وی خاطرنشان کرد: افتتاح بولوار ۳۵ متری خین عرب تا اسماعیل آباد، بهره برداری از ۱۵ زمین ورزشی روباز، بهسازی کال زرکش و بهره برداری از مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین از جمله اقدامات مدیریت شهری در یکسال گذشته بوده است.

قلندر شریف به اقدامات مدیریت شهری در حوزه فرهنگی اشاره کرد و افزود: در حوزه های فرهنگی اقدامات مناسبی با همکاری دستگاه قضایی انجام شده؛ تکمیل و راه اندازی ساختمان شوق زندگی یکی از پروژه های موفق شهرداری مشهد است که با همکاری دستگاه قضایی اجرا شد.

شهردار مشهد مقدس در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران شهرداری مشهد گفت: در این حوزه تلاش های زیادی انجام شده است، دو هزار و ۳۲ نفر در یکسال گذشته تبدیل وضعیت و به صورت کلی چهار هزار نفر در شهرداری مشهد تبدیل وضعیت کرده ایم.

قلندر شریف اظهار کرد: در طول یکسال و نیم از راه اندازی دفتر خلاقیت و نوآوری شهری بود که اداره کل تحت عنوان خلاقیت و نوآوری شهری ایجاد شد؛ هدف از ایجاد این اداره کل؛ استفاده حداکثری از ایده خلاقانه در حل مشکلات شهری با همکاری کارخانه نوآوری و شرکت دانش بنیان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در دستور کار جدید به دنبال راه اندازی ۶ مرکز نوآوری تخصصی در حوزه های خدماتی شهر هستیم؛ از دیگر اقدامات ما ایجاد رصد خانه شهری مشهد بوده که در یکسال گذشته فعال شده و فضای آن به گونه ای است که داده و اطلاعات مرتبط با زندگی شهری روزانه استخراج و در اختیار پژوهشگران و مدیران قرار می گیرد.

شهردار مشهد تاکید کرد: از دیگر اقدامات ویژه ما راه اندازی اداره دیپلماسی شهری است، یکی از اقدامات شهری ما تمرکز بر دیپلماسی شهری به عنوان ابزار جدید تعامل با شهرهای تراز اول و برون رفت از مشکلات، با کسب تجارب است؛ ما به دنبال این هستیم نشست شهرداران مرتبط با حوزه های ماموریتی این شهر را در مشهد دنبال کنیم.

قلندر شریف یادآور شد: یکی از اتفاقات مهمی که در همین ایام رقم خورد، این بوده که شهرداری مشهد به عنوان دفتر منطقه ای اوراسیا، متروپلیس انتخاب شد.

وی اظهار کرد: شهرداری مشهد در حوزه الکترونیکی فرآیند نسبت به بقیه پیشرو بوده؛ در حال حاضر ۶۷ فرم کسر شده، ۱۰۹ فرم بهبود پیدا کرده و ۲۶۹ امضا نیز حذف شده است.

محمدرضا قلندر شریف اظهار کرد: استیضاح شهردار، حق شورای شهر است و باید از پنهان کاری پرهیز کنیم اما تحقق این امر و تشخیص آن بر عهده شورا است و باید روند قانونی آن طی شود.

وی تاکید کرد: یکی از نکات مهم مسئولیتی این است که جواب دادن به حواشی چه منفعتی برای شهرداری و مردم دارد؛ این اقدام جز اینکه ذهن مردم را مشوش کند؛ حاصل دیگری ندارد.

شهردار مشهد خاطر نشان کرد: تمام تلاش ما این است که بتوانیم با کمک دوستان ۱۵ کلان پروژه جمع بندی کنیم، تکمیل برخی از پروژه ها آغاز شده و برخی دیگر نیز به زودی آغاز می شود.

قلندر شریف تاکید کرد: قصد داریم تا در پایان مدیریت شهری ششم، پروژه هایی که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند را به اتمام برسانیم.

وی اظهار کرد: تنها پروژه ای که در آن به دلیل فازبندی قابلیت اتمام وجود ندارد، پارک ۷۷ هکتاری کرامت است و اگر به سابقه احداث و تکمیل پارک های بزرگ از جمله پارک ملت نگاهی بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که تکمیل آن سال ها طول کشیده است اما اکنون بوستان کرامت، ۵۰ درصد پیشرفت دارد.

محمدرضا قلندر شریف در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: براساس آیین نامه جدید مسئولیت برگزاری و اجرای سرویس مدارس بر عهده شهرداری ها قرار گرفته و آموزش و پرورش نیز در این حوزه سامانه ای به نام سپند برای پایش سرویس دانش آموزی ایجاد کرده و در اختیار اولیا و مدارس قرار داده است.

شهردار مشهد مقدس در ادامه اظهار کرد: موضوعات کشف رود به سبب گره خوردن با جان و سلامت مردم، از اهمیت بسیار زیادی برای مدیریت شهری برخوردار است.

وی افزود: تصفیه خانه سپتاژ به منظور تصفیه فاضلاب های خانگی که با تانکر به کشف رود ریخته می شوند، باید ایجاد شود؛ این موضوع تکلیف شهرداری نبوده و شهرداری بابت رفع مشکل شهر به این موضوع ورود کرده است، تخلیه فاضلاب های خانگی در کشف رود یکی از معضلات ما بوده و متاسفانه همچنان برخی از این فاضلاب برای کشاورزی استفاده می کنند.

قلندر شریف در رابطه با حوزه قطار شهری گفت: به همت همکاران ما در دوره ششم مدیریت شهری در حوزه قطار شهری، فاز یک خط سه امسال به بهره برداری می رسد؛ خط یک و دو به خط سه وصل خواهد شد و خط سه همه مسافران را به حرم مطهر منتقل می کند، در حال حاضر چهار هزار نفر شبانه روز در زیر زمین کار می کنند و کسی زحمات آنان را نمی بینند.

وی با تاکید بر اینکه تکمیل و بهره برداری قطار شهری مشهد که در راس همه امور قرار دارد، یک وظیفه ملی است، اظهار کرد: قطار شهری مشهد ۴ خط اصلی دارد که خط یک تکمیل و اکنون در اختیار مردم قرار دارد و خط ۲ نیز در این دوره با تجهیز و تکمیل ایستگاه الندشت و سلامت به پایان رسید.

شهردار مشهد ادامه داد: قسمت بزرگی از حفاری خط ۳ قطار شهری انجام شده و حفاری از محدوده میدان امام علی (علیه السلام) تا الهیه رفته است و اراده ما این است که بخشی از آن به زودی به بهره برداری می رسد.

محمدرضا قلندر شریف تصریح کرد: هزینه های قطار شهری از درآمدهای منابع داخلی شهرداری تامین می شود؛ حفاری خط ۴ نیز از شهرک شهید باهنر به سمت خواجه ربیع و مهر مادر انجام شده و در مرحله بولوار عبادی قرار دارد و برای حفاری هر کیلومتر قطار شهری ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است؛ تمامی زیرساخت های اصلی قطار شهری که همان حفاری است انجام شده و نیاز به توسعه ایستگاه است.

وی در ادامه اظهار کرد: ۴۰۰ دستگاه اتوبوس برای اولین بار با منابع شهرداری خریداری شده است و این رقم تاکنون سابقه نداشته است، شعار امسال ما هر روز یک اتوبوس است.

شهردار مشهد تصریح کرد: هزینه جاری شهرداری در هر ماه هزار میلیارد تومان است که تامین آن بسیار سخت است اما این کار را انجام می دهیم.

محمدرضا قلندر شریف در خصوص من کارت ها اظهار کرد: با توجه به تحریم ها در یکسال گذشته در تلاش هستیم تا با تکنولوژی کارت های کلاسیک را مجدد استفاده کنیم البته ذخیره من کارت برای توزیع وجود دارد، اگر سامانه پرداخت خرد شهری از مسیر سیستم بانکی فعال شود، نیازی به دستگاه شارژ من کارت و من کارت نخواهیم داشت.

شهردار مشهد در پاسخ به سوال خبرنگار در این نشست گفت: اختلاف بر سر مرزهای غربی مشهد مربوط به بحث توسعه مشهد به سمت غرب نیست؛ بلکه در این خصوص با طرقبه و شاندیز اختلافی است که بعد از ایجاد شهرستان بینالود یا طرقبه و شاندیز به وجود آمد.

وی ادامه داد: بعد از آنکه طرح جامع مشهد تصویب شد؛ این بخش به عنوان مبهم و اختلافی باقی ماند که عمده آن در رابطه با این بود که حریم و محدوده مشهد با بینالود و طرقبه و شاندیز کجا است که تاکنون تعیین تکلیف نشده است، در بخشی از طرقبه و شاندیز و مشهد حریم وجود ندارد، آقای استاندار پیگیر این موضوع هستند، یکی از پیشنهادات این است که مرز حریم طرقبه و شاندیز با مشهد، آزادراه مشهد و چناران باشد که هنوز در دست پیگیری است.

مطالبه ۳۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری مشهد از دولت

شهردار مشهد مقدس به مطالبات مدیریت شهری از دولت اشاره کرد و افزود: طبق اسناد و مدارک بیش از ۳۰ هزار میلیارد مطالبات از دولت داریم؛ این طلب به دو بخش تقسیم می شود، بخش اول آن مربوط به مطالبات ما از دستگاه استانی و باقی آن مربوط به مبالغی است که بابت قوانین باید به شهرداری مشهد اختصاص داده شود؛ این موضوعات و پیگیری های انجام شده تاکنون برای شهر مشهد پول نشده است.

محمدرضا قلندر شریف ادامه داد: اتفاق ناگواری در خصوص رییس جمهور افتاد و کار مارا سخت کرد؛ زیرا مذاکرات ما با اعضای هیات دولت و رئیس جمهور برای تحقق ۵ هزار میلیارد تومان از این طلب ها به نتیجه رسیده بود، پرداختی هایی که شهرداری در حوزه منابع مالی و تامین بدهی پیمانکاران داشته، بسیار زیاد بوده است؛ در سه ماهه ابتدایی سال جاری در هر ماه حدود ۲۰ درصد از بدهی های پیمانکاران پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: این دوره مدیریت شهری، شهرداری را با ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی از شورای پنجم با دلار ۲۵ هزار تومان دریافت کرد اما این موضوع سبب توقف در کار ما نشد و ما در حال حاضر مشغول به انجام کار هستیم و پروژه ها را پیش می بریم و تلاش می کنیم از منابع مالی خود و تسهیلات بانک ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم، در سال جاری تاکنون ۶ هزار و ۶۱۶ میلیارد تومان در حوزه مصارف شهرداری پرداخت شده است که هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن در حوزه پرداخت طلب پیمانکاران عمرانی بوده است.

شهردار مشهد گفت: باتوجه به ابلاغ طرح های تفصیلی فرآیند راهبری و تحویل گیری که فرآیند سختی بود؛ توسط شهرداری مشهد انجام شد و به صورت فرمول و برنامه تبدیل و در سیستم پیاده سازی شد که زمان بر بود و با کار شبانه روزی محقق شد تا خللی در پاسخگویی شهروندان رخ ندهد.

قلندر شریف تاکید کرد: شهر مشهد متعلق به علی بن موسی الرضا (ع) است و شاخص ها و آرایه مربوط به زیارت را باید در مشهد پررنگ کنیم؛ به دنبال اجرای پیشخوان زیارت و شهر انسان محور با رویکرد ایرانی_ اسلامی هستیم.

وی اظهار کرد: امسال از اواسط سال گذشته تاکنون اتفاقات خوب و مبارکی در حوزه اقتصادی رخ داده که چند اقدام آن در کل کشور بی سابقه بود؛ برای اولین بار در کل کشور مجوز صندوق تکمیل ساختمان را با همکاری شورای شهر اخذ کردیم.

محمدرضا قلندر شریف اضافه کرد: ایجاد صندوق جسورانه، تشکیل صندوق پژوهش و فناوری مسکن با سهم ۱۶ و نیم درصد شهرداری مشهد، صندوق تامین مالی جمعی برای اولین بار در شهرداری مشهد، خرید پساب به صورت کاملا غیر نقد برای اولین بار، خرید اتوبوس به صورت غیر نقد با اعتبار پنج هزار میلیارد تومان و ۱۳ پروژه کلان شهری در شورای عالی رفع موانع، از موضوعاتی بود که تعیین تکلیف شد.

وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار شهرداری به اوراق صکوک ورود کرد؛ سال ۱۴۰۲، ۶۳۰۰ میلیارد تومان و در سال جدید ۲۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده که حداقل ۵۰ درصد آن محقق می شود، برای اولین بار تسویه بدهی خوبی در شهرداری رخ داده است؛ چهار هزار میلیارد تومان تسویه بدهی و ۱۵۰۰ میلیارد تومان نقدی بابت ملک پروانه از بانک شهر دریافت کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما