شناسهٔ خبر: 68040762 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فقدان تشکل صنفی کارآمد، ‌چالش فعالان رسانه‌ در زنجان

زنجان - ایرنا -فقدان تشکل صنفی کارآمد، ‌چالش عمده پیش روی فعالان رسانه‌ در استان زنجان است که موجب افزایش مشکلات این حوزه می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ‌ استان زنجان از دیرباز رسانه های متعدد و فضای رسانه‌ای زنده و پویایی داشته است ولی امروز بسیاری از این رسانه ها بنا به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی با چالش‌ها و آسیب‌های جدی مواجه هستند.

ظهور رسانه های نو و مدرن و فضای مجازی شیوه های اطلاع رسانی را متحول و دگرگون کرده و ذائقه مردم را از شیوه های کلاسیک دریافت خبر به سبک های جدید و نوین سوق داده است.

از طرفی جای خالی تشکل صنفی موثر و کارآمد، اصحاب رسانه استان زنجان را در پیگیری مسائل صنفی خود در موضع ضعف و ناتوانی بیشتری قرار داده است و فعالان این عرصه جایی را برای پشتیبانی از خود ندارند.

در زمان حاضر ۸۶ رسانه دارای مجوز در استان زنجان فعالیت دارند و زنجان در شاخص تعداد رسانه ها، رتبه ۲۷ را در بین استان ها دارد.

فقدان تشکل صنفی کارآمد، ‌چالش فعالان رسانه‌ در زنجان

رهاشدگی و نبود مدیریت یکپارچه در مسائل مربوط به رسانه در استان

رئیس کارگروه آموزش، فرهنگ و رسانه اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان زنجان با بیان اینکه رهاشدگی و نبود مدیریت یکپارچه در مسائل مربوط به رسانه از چالش های عمده در استان زنجان است، گفت: رسانه ها حتی رسانه های رسمی و مجوز دار استان به جز رسانه ملی و برخی خبرگزاری ها، مرجع متمرکز پاسخگو برای پیگیری امور رسانه ندارند.

رضا رحیم پور با اعلام اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای غیردولتی عمومی چون خانه مطبوعات، انجمن صنفی خبرنگاران و بسیج رسانه وجود دارد اما هنوز برای هیچ کدام از آنها، وظیفه پاسخگویی تعریف نشده است، افزود: بارها و بارها این موضوع در شورای اطلاع رسانی استان به عنوان مرجع دارای اختیار تصمیم گیری در این حوزه متذکر شده ایم اما شوربختانه توجهی نشده است.

رئیس انجمن صنفی خبرنگاران استان زنجان تصریح کرد: اگر تصمیم متمرکز پیگیری و نظارت بر رسانه ها به یک مرجع سپرده شود و از طریق مسئولان استانی آن را در این خصوص به رسمیت بشناسند قطعا خیلی از مسائل و مشکلات رسانه ها از موضوعات رفاهی آنها گرفته تا پشتیبانی مالی، آموزش، کار تخصصی و نظارت برطرف خواهد شد.

رئیس کارگروه آموزش، فرهنگ و رسانه اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان زنجان با انتقاد از اینکه جلسه شورای اطلاع رسانی استان کمتر در طول سال برگزار می شود، خاطر نشان کرد: یکی از دلایل آن کم اهمیت جلوه دادن به این موضوع به لحاظ ماهوی است و معتقدم کسانی که دانش رسانه را عمیقا داشته باشند، ملاحظات امنیتی و سیاسی را هم درک خواهند کرد اما فقر دانش رسانه ای این موضوعات را هم در افکار عمومی با نقص مواجه می کند چرا که امروزه تاثیر رسانه ها بر تمام موضوعات به نوعی سایه انداخته است.

رحیم پور با گرامیداشت فرارسیدن ۱۷ مرداد سالروز شهادت محمود صارمی و روز خبرنگار، گفت: امیدواریم این مناسبت فرصتی برای تامل و توجه به موضوعات اساسی این حوزه باشد و صرفا به چند پیام تبریک محدود نشود.

جای خالی تشکل صنفی کارآمد

یوسف ناصر از پیشکسوتان و فعالان چند دهه مطبوعات در استان زنجان گفت: رسانه در دنیای امروز با چالش های زیادی رو به روست، رسانه در کشور و استان نیز چالش های خاص خود را دارد و ظهور فناوری و میدان داری فضای مجازی، رسانه امروز را وارد دنیای جدیدی کرده است.

وی ادامه داد: رسانه ها به عنوان پرچمداران عرصه اطلاع رسانی باید خود را با واقعیات دنیای جدید آشنا کنند و یک فعال رسانه ای باید بداند در دنیایی زندگی می کند که در پوشش اخبار و رویدادها حتی ثانیه ها هم بسیار ارزشمند و تعیین کننده هستند و مهمترین عنصر یک رسانه را شکل می دهند و غفلت از آنها به معنی جا ماندن از عرصه پرهیاهوی رسانه است.

ناصر با بیان اینکه نبود امنیت شغلی یکی از چالش های امروز فعالان رسانه در کشور و استان است و نوشتن یا ننوشتن ممکن است یک خبرنگار را به عرش یا به فرش برساند،افزود: ورود افراد غیر حرفه ای به عرصه رسانه که این حوزه را با بنگاه معاملاتی اشتباه گرفته اند آینده هولناکی از فضای رسانه ای کشور ترسیم می کند.

وی با بیان اینکه دور شدن از رسالت واقعی یک رسانه و افتادن در وادی معامله و زد و بندهای سیاسی و اقتصادی آینده این حرفه را با چالش جدی رو به رو کرده است، ‌گفت: بی توجهی برخی مدیران اجرایی به انذار و هشدارهای فعالان این عرصه و به حاشیه راندن دلسوزان عرصه رسانه و جایگزین کردن نوکیسه های این حوزه، زنگ خطر را به صدا درآورده است.

ناصر تصریح کرد: نبود یک تشکل صنفی مستقل برای فعالان عرصه رسانه، به مشکلات این حوزه دامن زده و آنان را از رسیدن به حداقل های یک زندگی برای انجام رسالت واقعی خود بازداشته است.

فقدان تشکل صنفی کارآمد، ‌چالش فعالان رسانه‌ در زنجان

تلاش ارشاد زنجان اجرای مفاد اساسنامه در خصوص خانه مطبوعات

مدیرکل فرهنگ و ارشاد و اسلامی استان زنجان در خصوص مسائل خانه مطبوعات در این استان، گفت: تلاش ادره کل این است که هر آن چیزی که مربوط به خانه مطبوعات هست در قالب اساسنامه خود خانه اتفاق بیفتد.

اصغر حاج علی اکبری افزود: خانه مطبوعات اساسنامه دارد و در آن پیش بینی هایی شده که اگر شرایط محقق نشود، ماده ۲۷ و ۲۸ اساسنامه اعمال شود.

این مسوول گفت: در دوره قبلی که انتخابات خانه ابطال شد، ‌بر اساس مکاتبات اداره کل مطبوعات داخلی وزارتخانه اعمال ماده ۲۷ و ۲۸ اساسنامه را به اداره کل استان تکلیف کردند؛ در این زمینه مستندات هم موجود است و مجموعه ارشاد به استناد مکاتبات بالادستی ورود کرد هرچند اداره کل فرهنگ و ارشاد استان هیچ علاقه‌ای برای اینکه کارهای یک صنفی را متولی بشود، ندارد.

وی اظهار داشت: طی چند ماه گذشته، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان پس از بررسی تمام چالش های معطوف به خانه مطبوعات با تمام طرفین این موضوع و علاقه مندان خانه، جلسه های عمومی و خصوصی تشکیل داد و از این بزرگواران راهکارهای مرضی الطرفین را مطالبه کرد تا با نظر خود افراد، حل مسائل انجام شود.

حاج علی اکبری گفت: ما همه پیشنهادهای این عزیزان را پیگیری کردیم ولی مورد قبول وزارتخانه واقع نشد، اگر به یک مصداق بخواهم اشاره کنم، از طرف اعضای خانه مطبوعات وقت، پیشنهاد پذیرش و تایید بخشی از نتایج انتخابات آذرماه سال گذشته داده شد ولی این پیشنهاد هم طی مکاتبه ای که با وزارتخانه انجام پذیرفت، مورد قبول واقع نشد.

وی افزود: در مجموع در نتیجه جلساتی که طی چند ماه گذشته بین اعضا و علاقه مندان خانه مطبوعات برگزار کردیم، راهکاری که مورد رضایت تمام افراد و اعضا و متقاضیان باشد ارایه نشد، در نتیجه بهترین راه، رعایت مفاد اساسنامه بدون تفسیر است،امیدواریم هر آنچه در خصوص خانه مطبوعات اتفاق می افتد در نهایت به نفع اصحاب رسانه استان تمام شود.

حاج علی اکبری اظهار داشت: برگزاری انتخابات خانه مطبوعات در دوم مردادماه که به دلیل به حد نصاب نرسیدن در استان زنجان لغو شد، این هم تکلیف اداره کل مطبوعات داخلی وزارتخانه بود و رایزنی ما در خصوص تغییر زمان و موکول کردن انتخابات به زمان و شرایط مناسب، نتیجه بخش نشد.

وی خاطرنشان کرد: چون انتخابات قبلی خانه مطبوعات استان چالشی بوده و به مرجع قضایی ارجاع داده شده، امکان تفسیر مفاد اسناسنامه از ما سلب شده است و ما تلاش داریم بر اساس مُرّ قانون و مفاد اساسنامه و به مکاتبات اداره کل مطبوعات داخلی ملتزم باشیم تا مورد خدشه هیچ یک از طرفین این موضوع واقع نشویم.

برآیند:

استان زنجان هم اکنون با ۸۶ رسانه دارای مجوز در شاخص تعداد رسانه ها، رتبه ۲۷ را در بین استان ها دارد.

یکی از مطالبات فعالان رسانه استان تشکیل خانه و تشکل صنفی قوی برای پیگیری مطالبات این حوزه است ولی خانه مطبوعات استان از پاییز سال گذشته در آستانه انتخابات اعضای هیات مدیره، گرفتار حاشیه هایی شده و دامنه این حاشیه تا زمان کنونی هم ادامه پیدا کرده است.


نظر شما