شناسهٔ خبر: 68042968 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سوگواره تعزیه زرندیه در تدارک استانی شدن

علی فرقانی

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرندیه از آغاز برگزاری هشتمین سوگواره تعزیه در این شهرستان خبر داد و گفت: زرندیه در حال فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز برای برگزاری این سوگواره در سطح استانی است.

صاحب‌خبر -

احمد جوانمرد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آغاز هشتمین سوگواره تعزیه زرندیه در آستانه اربعین حسینی اظهار کرد: این سوگواره با تجربه هفت دوره برگزاری در سطح شهرستان، در سال جاری آماده برگزاری به صورت استانی بود ولی به دلیل مشکلات مالی موفق به تحقق این هدف نشدیم.

وی اضافه کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، درصدد هستیم نهمین دوره این تعزیه را با جذب حمایت‌های مالی به صورت استانی برگزار کنیم که تکمیل زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی برای تامین اعتبار آن از هم‌اکنون توسط دست اندرکاران در حال انجام است.

جوانمرد با بیان اینکه زرندیه به پشتوانه تعزیه‌خوانان خود و تاریخ تعزیه‌گردانی در روستای پیک، دومین قطب تعزیه استان مرکزی پس از تفرش است، اظهار کرد: برگزاری سوگواره تعزیه به صورت استانی در این شهرستان علاوه بر ارتقای هنر تعزیه شهرستان باعث معرفی توانمندی‌های منطقه در عرصه ملی نیز خواهد شد.

هشتمین سوگواره تعزیه زرندیه، شنبه ۱۳ مرداد با دو اجرا شامل مجلس شهادت حضرت عباس(ع) توسط گروه محبان علی(ع) مامونیه و مجلس شهادت حضرت زهرا(س) توسط گروه حضرت سیدالشهداء(ع) امیرآباد آغاز شد و هشت گروه دیگر حاضر در آن نیز تا روز چهارشنبه ۱۷ مرداد ماه مجالس خود را اجرا خواهند کرد.

این سوگواره در محل تکیه تعزیه خورشیدآباد، جنب مسجد جامع هر روز بعد از نماز مغرب و عشا هر شب با دو اجرا ادامه دارد و مراسم اختتامیه نیز پنجشنبه شب ۱۸ مردادماه برگزار می‌شود و مسیح‌اله کریمی، مجید حاج‌زکی و استاد سیدحسن شهیدیان داوری بخش‌های مختلف آن را عهده‌دار هستند.

در این دوره از سوگواره، ۹ گروه تعزیه‌خوانی از شهرستان زرندیه به همراه یک گروه تعزیه‌خوانی میهمان از استان قزوین به اجرای تعزیه می‌پردازند.

گروه‌های تعزیه حاضر در این سوگواره شامل محبان علی(ع) مامونیه، سیدالشهدای امیرآباد، تعزیه‌داران حسینی خورشیدآباد، حضرت ابوالفضل(ع) عین‌آباد، حضرت ابوالفضل(ع) زرند کهنه، علی ابن ابیطالب(ع) مامونیه، تعزیه داران پیک، قمر بنی‌هاشم پرندک، حضرت ابوالفضل(ع) زاویه هستند.

هنر تعزیه از قدیم‌الایام در زرندیه رواج داشته و تعزیه‌خوان‌هایی از روستای تاریخی «پیک» این شهرستان در نزدیکی شهر پرندک در زمان ناصری در تکیه دولت تهران حضور داشتند.

همچنین تعزیه‌خوان‌های شهر مامونیه و حومه آن از تعزیه‌خوان‌های خوب و صاحب سبک هستند و یکی از نسخه‌نویسان قدیمی تعزیه کشور از روستای خورشیدآباد است.

انتهای پیام

نظر شما