شناسهٔ خبر: 68039894 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

افزایش ۴۰ درصدی حق پرستاری معلولان/۱۰۰ هزار خانوار پشت نوبت دریافت حق پرستاری

نجمه محمودی‌نیا

مدیرکل دفتر بودجه و تلفیق منابع سازمان بهزیستی از افزایش ۴۰ درصدی حق پرستاری مراکز نگهداری غیردولتی و افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید و دارای ضایعه نخاغی مستقر در منزل خبر داد.

صاحب‌خبر -

سعید ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ابلاغ رقم حق پرستاری و کمک هزینه پرداختی بهزیستی به مراکز غیردولتی در سال جاری، اظهار کرد: پیرو ابلاغ مصوبه هیات وزیران در سال ۱۴۰۳ و براساس ماده ۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، سازمان بهزیستی مکلف است با هدف حمایت از نگهداری و مراقبت افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید نیازمند و افراد دچار معلولیت‌های چندگانه نیازمند در خانواده پس از ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‏‌ای به خانواده‌‏ها نسبت به پرداخت حق پرستاری یا مددکاری به سرپرست، همسر یا قیم این افراد اقدام یا خدمات مراقبتی و نگهداری از افراد دارای معلولیت را از طریق مراکز وابسته به خود یا حمایت از مراکز غیردولتی (خصوصی، تعاونی، خیریه و تشکل‌های مردم نهاد) ارائه کند.

وی در ادامه به تبصره یک ماده مذکور استناد کرد که براساس آن میزان کمک هزینه بابت پرداخت حق پرستاری یا مددکاری موضوع این ماده، متناسب با نوع و شدت معلولیت فرد دارای معلولیت، تعداد این افراد در هر خانواده و براساس هزینه‌های متعارف نگهداری و مراقبت از افراد دارای معلولیت و متناسب با تورم سالانه و میزان کمک هزینه پرداختی به مراکز غیردولتی هر ساله با در نظر گرفتن نرخ تمام شده خدمات و نرخ تورم سالانه توسط سازمان و با همکاری انجمن عالی مراکز غیردولتی توانبخشی، وزارت و سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین و به تصویب هیأت وزیران می‌‏رسد.

مدیرکل دفتر بودجه و تلفیق منابع سازمان بهزیستی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی تعرفه ها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، گفت: براساس مصوبه امسال، حق پرستاری و مددکاری مراکز به میزان ۴۰ درصد افزایش یافته است که با این احتساب، حق پرستاری مراکز شبانه‌روزی درجه یک از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان به ۵ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان، حق پرستاری برای نگهداری افراد مجهول‌الهویه در مراکز شبانه‌روزی درجه یک از ۵ میلیون و ۴۰ هزار تومان به ۷ میلیون و ۵۶ هزارتومان افزایش می‌یابد.

ابراهیمی ادامه داد: حق پرستاری افرادی با بیماری‌ها و نیازهای خاص در مراکز از ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به ۷ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان و همچنین حق پرستاری مراکز روزانه به ازای هر فرد از ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان به ۳ میلیون و ۵۸۴ هزار تومان، حق پرستاری افراد دارای اختلالات اتیسم به ازای هر فرد در مراکز روزانه از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۴ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی همچنین درخصوص حق پرستاری مربوط به خدمات تخصصی در منزل، گفت: برای افراد بهره‌مند از خدمات تخصصی توانبخشی در منزل، کمک هزینه به مبلغ یک میلیون و ۴۳۱ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر بودجه و تلفیق منابع سازمان بهزیستی درخصوص میزان حق پرستاری افراد دارای ضایعه نخاعی، معلولان شدید و خیلی شدید نیز تصریح کرد: در سال گذشته حق پرستاری این افراد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود که این رقم در سال جاری به ۲ میلیون و ۹۴۰ هزارتومان افزایش یافته است.

ابراهیمی در پاسخ به سوالی درخصوص تعداد افراد پشت نوبت دریافت حق پرستاری نیز اعلام کرد: در حال حاضر در مجموع حدود ۱۰۰ هزار خانواده دارای معلول شدید و خیلی شدید پشت نوبت دریافت حق پرستاری هستند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا این میزان افزایش حق پرستاری پاسخگوی نیاز مراکز نگهداری و خانواده‌های افراد دارای معلولیت است؟ اینگونه توضیح داد: در قانون بر این موضوع اشاره شده که متناسب با نرخ تورم و براساس نرخ تمام شده، خدمات حق پرستاری افزایش یابد. نرخ تمام شده دارای جنبه‌های مختلفی است، اما هزینه‌های یک فرد دارای معلولیت در مراکز باتوجه به هزینه‌های پوشاک، حقوق مددکاران، اجاره بهای مرکز، مواد غذایی و بهداشتی و... بیش از این ارقام است. از همین رو، با حساب سر انگشتی می‌توان پذیرفت که هزینه‌های نگهداری معلولان در مراکز بیشتر از تعرفه‌های تعیین شده است.

انتهای پیام

نظر شما