شناسهٔ خبر: 68038327 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تمرکز جهاددانشگاهی بر فعالیت‌های دانش بنیان با بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی گیلان با تأکید بر تمرکز جهاددانشگاهی بر فعالیت‌های دانش بنیان با بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان، گفت: مسیر جهاددانشگاهی رو به توسعه و پیشرفت است، سازمان جهاددانشگاهی گیلان آمادگی خود را جهت همکاری در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی، فرهنگی و رسانه‌ای با سایر مراکز، ادارات و نهادهای استان اعلام و در این راستا از پژوهشگران، نخبگان و صاحبان ایده دعوت به همکاری می‌کند.

صاحب‌خبر -

دکتر هادی مدبری شامگاه ۱۴ مردادماه به مناسبت فرا رسیدن ۱۶ مرداد سالروز تاسیس جهاددانشگاهی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه باران با بیان اینکه جهاددانشگاهی در روزهای آغازین انقلاب در ۱۶ مرداد سال ۱۳۵۹ با درایت امام خمینی(ره) تاسیس شد، اظهار کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یکی از رویش‌های اصلی انقلاب، توانسته است با اعتماد به جوانان و اتکا بر مدیریت جهادی در راه عزت، توسعه، خودکفایی و پیشرفت دانش‌بنیان کشور قدم بردارد.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی گیلان با بیان اینکه جهاددانشگاهی در عرصه‌های مختلف علمی، پژوهشی، اشتغالزایی، ژنتیک، فنی و مهندسی، فرهنگی، فناوری‌های نوین، زیست محیطی و رسانه‌ای فعالیت می‌کند، افزود: فعالیت‌ها و برنامه‌های تعریف شده در مجموعه‌ جهاددانشگاهی استان بر اساس ضرورت‌هایی است که جامعه نیاز دارد.

وی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی را یکی از ظرفیت‌های ملی مستقر در استان دانست و گفت: پژوهشکده محیط ‌زیست جهاددانشگاهی در پنج گروه مطالعات ناحیه‌ای، پایش منابع آب، مهندسی محیط زیست، محیط زیست طبیعی و فرآوری پسماند فعالیت دارد؛ از جمله اقدامات این پژوهشکده می‌توان به انعقاد قراردادهای پژوهشی با ادارات کل کار و رفاه اجتماعی، منابع طبیعی، شرکت فولاد خزر، زندان‌ها، حفاظت محیط زیست استان و استانداری اشاره کرد.

مدبری با اشاره به شبکه سازی در دفتر تخصصی مهندسی و علوم پایه، فعالیت‌های ۵ گروه‌ پژوهشی، بیان کرد: تدوین طرح‌های متعدد در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری، زیست محیطی و پسماند، پیگیری زباله سوز و طرح هاضم رشت، طراحی و پیاده سازی سیستم جامع و پایدار مدیریت پسماند در جوامع روستایی، تهیه بیوچار از پسماند زیتون در آزمایشگاه، بررسی و شناسایی آلودگی‌های نوظهور میکروپلاستیک در بدنه‌های آبی، نمونه برداری و آنالیز خروجی پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب شهرک‌های صنعتی، مطالعه و بررسی تعیین نیاز آبی تالاب، شناسایی فرصت شغلی سرمایه گذاری و مناطق حاشیه نشین و غیره از جمله اقدامات پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی است.

سرپرست پژوهشکده محیط زیست گیلان بیان کرد: برای تدوین استانداردهای لازم در زمینه بازیافت آب، شیرابه‌ها و پسماندها و آلودگی خاک این آمادگی وجود دارد تا از آزمایشگاه معتمد محیط زیست که با جهاددانشگاهی همکاری می‌کند در زمینه‌های مختلف مورد نیاز استاندارد خدمات ارایه نماید.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی با گسترده‌ترین و پیشرفته‌ترین شبکه آموزشی در سراسر کشور، نگاهی کاربردی به مهارت‌آموزی و نیز آموزش توانمندی‌های به‌دست‌آمده از کسب فناوری‌ها دارد، تصریح کرد: موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی استان واقع در مسکن مهر رشت در سه مقطع تحصیلی و ۱۵ کد رشته فعالیت دارد، همچنین ۷ مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت در شهرهای فومن، انزلی، رشت، تالش، لاهیجان، لنگرود و رودسر داریم که مراکز لاهیجان و تالش به تازگی افتتاح شده‌اند، مرکز آموزش کارکنان دولت که مجری برگزاری آموزش‌های ضمن خدمت ویژه دستگاه‌های اجرایی بوده که خدمات متعددی در حوزه آموزشی سازمان جهاددانشگاهی گیلان ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به دستاوردها در حوزه آموزش و کارآفرینی افزود: برگزاری ۲۳ آزمون استخدامی با ۲۴ هزار و ۱۹۶ هزار نفر داوطلب، برگزاری ۱۹۸ عنوان دوره آموزشی ویژه ۷۰۰۰ نفر از کارکنان دستگاه‌های اجرایی،  آموزش ۶۰۰۰ فراگیر در قالب آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت نیز از اقدامات شاخص در این حوزه است.

مدبری افزود: بر اساس تصمیم معاونت سیاستگذاری وزارت اقتصاد و دارای، جهاد دانشگاهی جزء ۱۴ نهاد حمایتی منابع جزء سه بند ب تبصره دو قانون بودجه سال ۱۴۰۳ قرار می‌گیرد و این فرصتی برای شبکه بزرگ جهاد دانشگاهی ۳۱ استان کشور است تا بتوانند از فرصت‌های موجود برای کمک به تحقق شعارسال بهره‌مند شوند. با قرار گرفتن نام جهاددانشگاهی در ردیف دستگاه‌های استفاده کننده از بودجه‌های تبصره دو فرصت مناسب برای تکمیل زیست بوم و اکوسیستم آموزش، کارآفرینی و اشتغال در جهاد دانشگاهی شکل می‌گیرد چراکه فرد می‌تواند با کسب توانمندی‌های لازم در مسیر اخذ مجوز فعالیت و کسب وکار قرار گرفته و از تسهیلات لازم بهره‌مند شود.

وی با تأکید بر اینکه کمک به بهبود فضای کسب و کار، توانمندسازی، اشتغال دانش آموختگان از طریق توسعه و ترویج فرهنگ و کارآفرینی و اشتغال دانش بنیان از جمله ماموریت‌های جهاددانشگاهی استان در حوزه اشتغال است، گفت: اقدامات انجام شده در خصوص زیست بوم اشتغال شامل انجام دو طرح با عناوین طرح ملی «توسعه مشاغل خانگی» و طرح «توانمند سازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار» است که طرح «توسعه مشاغل خانگی» به‌طور همزمان در ۳۱ استان با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی اجرا شد و در استان گیلان در راستای اجرای این طرح آموزش و توانمند سازی ۲۱۰۰ نفر انجام گرفت. همچنین طرح «توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار» از دیگر طرح‌هایی است که با همکاری وزارت کشور و جهاددانشگاهی در سراسر کشور اجرا شد و در استان گیلان حدود ۳۰۰ زن سرپرست خانوار آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی گیلان با اشاره به مهم‌ترین طرح‌های این واحد سازمانی در حوزه پژوهش و تجاری‌سازی فناوری گفت: جهاد دانشگاهی با تمرکز بر پژوهش و درمان ناباروری از طریق سلول‌های بنیادی، به دنبال افزایش نرخ باروری و جوانسازی جمعیت بوده، پژوهشگاه رویان یکی از مراکز پیشرو در زمینه درمان ناباروری و تحقیقات سلول‌های بنیادی در ایران است. این مرکز با هدف ارائه خدمات درمان ناباروری و انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در زمینه‌های علوم سلولی و فناوری‌های کمک‌کننده باروری تأسیس شد.

وی افزود: بانک خون بندناف رویان هم یکی از بخش‌های مهم پژوهشگاه رویان است که در زمینه ذخیره‌سازی و استفاده از سلول‌های بنیادی فعالیت می‌کند. این بانک با هدف ارائه خدمات درمانی و پژوهشی در زمینه بیماری‌های خونی و سایر بیماری‌های مرتبط با سلول‌های بنیادی فعالیت دارد که نمایندگی آن از سال ۱۳۸۸ در گیلان تاسیس شده و هر ساله حدود ۴۰۰ خانواده برای ذخیره سازی خون بندناف فرزندانشان به مرکز ما مراجعه می‌کنند، با توجه به اینکه آمار زاد و ولد در استان گیلان حدود ۲۰ هزار مورد در سال بوده هدف این است که بتوانیم سطح پوشش دهی را افزایش داده و از حدود ۲ درصد کنونی به ۱۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۴ برسانیم.

مدبری با بیان اینکه این نهاد در حوزه فرهنگی هم سبقه طولانی و درخشانی دارد و اقدامات مؤثری در حوزه ارائه کرده، گفت: معاونت فرهنگی با توجه به سیاستگذاری‌های ستاد کشور و استان گیلان با نگاه به برنامه هفتم توسعه و اسناد بالادستی همچون سند توسعه دانشگاه اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با هدف تدوین و برنامه‌های فرهنگی برای دانشجویان، مدرسین و جهادگران فعالیت می‌کند و سالیانه برنامه‌های متنوعی در قالب طرح‌های ملی هماهنگ، استانی و منطقه‌ای اجرا می‌شوند.

وی ادامه داد: موضوعات محوری این برنامه‌ها در بخش‌های دینی، اجتماعی، سیاسی، ملی، فرهنگ کار، زیست محیطی و فرهنگ مطالعه به صورت اردو و بازدید، همایش، جشنواره، مسابقه، چند رسانه‌ای، نمایش، نمایشگاه، کارگاه، نشست، طرح مطالعاتی، چاپ و نشر اجرا می‌شوند. این معاونت دارای بخش‌های مختلفی همچون اداره فرهنگی اجتماعی با زیرگروه‌های امور قرآنی، گردشگری و محیط زیست و امور فرهنگی و اجتماعی می‌باشد. در اداره هنر و رسانه به انجام فعالیت در حوزه‌های هنری و رسانه ای، فضای مجازی و طراحی و گرافیک به امور هنری و فرهنگی پرداخته می‌شود، دفتر نیازسنجی و مطالعات فرهنگی وظیفه مطالعه و پایش مسائل فرهنگی موجود در جامعه را در این معاونت دارد. همچنین مرکز افکارسنجی(ایسپا) مسئولیت انجام پژوهش، پرسشگری و داده پردازی در موضوعات ملی و استانی همچون انتخابات، رضایتمندی شرکت‌های خدمات رسان و غیره را بر عهده دارد.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی گیلان ادامه داد: سازمان دانشجویان گیلان با مشارکت دانشجویان استان گیلان و تشکیل کانون‌های فعال با هدف توسعه مهارت‌های دانشجویی در استان تلاش می‌کند تا هم افزایی و تعامل میان دانشجویان را افزایش دهد. دیگر واحد معاونت فرهنگی شعبه انتشارات است که امور چاپ و نشر، بازاریابی، توزیع و فروش کتاب را بر عهده دارد. برگزاری مناظرات دانشجویی با موضوعات و مسائل روز اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، اجرای اردوهای ملی ایران مرز پرگهر با هدف آشنایی دانشجویان با پیشرفت‌های علمی و سرمایه‌های علمی کشور از دیگر اقدامات در این حوزه است.

وی تأکید کرد: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به ‌عنوان اولین خبرگزاری غیردولتی با ساختاری ممتاز و بدیع در حوزه رسانه، خبرگزاری ایکنا نخستین و تنها خبرگزاری تخصصی قرآن کریم در جهان اسلام با انتشار محتوا به ۲۲ زبان از ظرفیت‌های رسانه‌ای مجموعه‌ جهاددانشگاهی در استان هستند.

مدبری در پایان با تأکید بر تمرکز جهاددانشگاهی بر فعالیت‌های دانش بنیان با بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان، گفت: مسیر جهاددانشگاهی رو به توسعه و پیشرفت است و توانسته تاکنون با تلاش جهادگران مجموعه خدمات شایسته‌ای را در استان ارائه کند، لذا سازمان جهاددانشگاهی گیلان آمادگی خود را جهت همکاری در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی، فرهنگی و رسانه‌ای با سایر مراکز، ادارات و نهادهای استان اعلام و در این راستا از پژوهشگران، نخبگان و صاحبان ایده دعوت می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما