شناسهٔ خبر: 68032858 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۹ هزار میلیارد ریال برای جبران خسارت‌های حوادث طبیعی در چهارمحال و بختیاری تامین شد

شهرکرد - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبارات عمرانی و تسهیلات کم‌بهره و بلاعوض بابت جبران خسارت‌های حوادث رخداده در بخش‌های مسکونی، کشاورزی و زیرساختی تامین اعتبار شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، خسرو کیانی روز یکشنبه در در نشست" روایت هزار روز خدمت مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری " در جمع خبرنگاران افزود: با این میزان اعتبار ۵۱۲ عمرانی، بازسازی هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی و تعمیر ۹ هزار واحد مسکونی آسیب‌دیده در حوادث زلزله، سیل و برف اجرا شده است.

وی در خصوص بازسازی واحدهای دچار خسارت در اثر حوادث طبیعی در چهارمحال و بختیاری طی سه سال گذشته اظهار داشت: در هر حادثه طبیعی ۶۰۰ واحد مسکونی دچار خسارت شد که براساس بررسی‌های به عمل آمده واحدهای مسکونی تخریب شده در اثر زلزله کوهرنگ و سیل تکمیل و همچنین ۶۰۰ واحد مسکونی تخریب شده در اثر برف نیز در حال تکمیل است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: چهار رخداد مهم از جمله زلزله ۵.۷ ریشتری کوهرنگ در سال ۱۴۰۰، سیل مانسونی در مردادماه ۱۴۰۱، تنش بی‌سابقه آبی در تابستان و برف سنگین در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ از جمله حوادث مهم سه سال گذشته است که با اقدام به موقع مدیریت شد.

وی در خصوص بیمه واحدهای مسکونی برای نخستین بار افزود: سال گذشته برای چهار هزار واحد مسکونی آسیب دیده ۲۸۰ میلیارد ریال خسارت پرداخت شده است.

کیانی یادآور شد: همچنین سالانه هفت هزار میلیارد ریال جبران خسارت به کشاورزان چهارمحال و بختیاری بابت محصولات کشاورزی خسارت‌دیده بر اثر سیل، خشکسالی و سرمازدگی پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: افزون بر این در راستای بند خ ماده ۳۳ و بند دال تبصره ۱۶ معادل ۲ هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال(یک‌هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال از محل بند خ ماده ۳۳ و ۷۲۰ میلیارد ریال از محل بند دال تبصره ۱۶) امهال در خصوص سررسید اقساط بهره‌برداران کشاورزی در استان انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به کوهستانی و سیل‌خیز بودن این استان میزان لایروبی مسیل‌ها و ساحل سازی رودخانه‌ها از ۳۵ به ۱۳۵ کیلومتر افزایش یافت.

وی یادآور شد: اگر ساماندهی مسیل‌ها، ساحل‌سازی رودخانه‌ها و لایروبی‌ها در استان انجام نشده بود به طور حتم میزان خسارت‌های ناشی از سیل در چهارمحال و بختیاری بیش از این میزان رقم می‌خورد.

تنظیم ۲ سند استانی برای کاهش خطر

کیانی با اشاره به تنظیم ۲ سند کاهش خطر، حوادث، سوانح و آمادگی پاسخ گفت: چهارمحال و بختیاری از نخستین استان‌های کشور در احصای این سندها به شمار می‌رود که به زودی رونمایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه سندهای یاد شده قابلیت به روزرسانی دارند اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پنج سال آینده برنامه استان در خصوص کاهش خطر و آمادگی مقابله با حوادث در آن تدوین شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان با اشاره به تهیه طرح‌های پیشگیری در بحث امداد و نجات در چهارمحال و بختیاری گفت: تهیه بانک اطلاعاتی استان در بستر جی آی اس از جمله این طرح‌ها به شمار می‌رود که طرح اولیه آن در قالب ۱۰۰ لایه اطلاعاتی تامین اعتبار و در حال نهایی شدن است.

کیانی پهنه‌بندی پنج حادثه مهم طبیعی در چهارمحال و بختیاری شامل زمین لغزش، سیل، فرونشست، بهمن و آتش‌سوزی با هدف تعیین وضعیت استان در گذشته، حال و آینده را از جمله دیگر طرح‌های تدوین شده در این استان عنوان کرد.

شناسایی ۱۸۰ سازه ناپایدار در شهرکرد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: براساس بررسی‌های به عمل آمده ۱۸۰ سازه ناپایدار در مرکز استان شامل برخی بیمارستان‌ها، مراکز امدادی، سینما و تالارها تاکنون شناسایی و شناسنامه دار شده است.

به گفته کیانی در مرحله نخست برای مقاوم سازی این سازه‌های ناپایدار۶ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

برگزاری ۳۷۰ مانور آموزشی و تامین ۶۵ دستگاه ماشین آلات امدادی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: طی سه سال گذشته ۳۷۰ مانور آموزشی به صورت میدانی و عملیاتی در این استان برگزار شده است.

وی با اشاره به احصا و حل برخی از مشکلات شهرک منظریه در قالب برگزاری مانور طی ۲۲ روز با حضور ۳۰ دستگاه اجرایی گفت: ۹۰۰ میلیارد ریال پروژه در بخش‌های مختلف از جمله فضای سبز، آسفالت، تعریض معابر، زیباسازی و سایر موارد دیگر برای این شهرک تعریف شد.

کیانی ادامه داد: همچنین مشکلات شهرک‌های الهیه بروجن، فجر لردگان، دانشگاه شهرکرد و تعریض پیست بارده در قالب برگزاری مانور شناسایی و برطرف شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای تقویت توان امدادی استان ۶۵ دستگاه ماشین آلات از جمله سنگین، سبک و تیغه برف‌روب طی سه سال گذشته در این استان تامین شده است.

ایمن‌سازی روستای افسرآباد مطالبه‌ای ۳۰ ساله

مدیرکل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری در خصوص ایمن‌سازی روستای افسرآباد شهرستان اردل به عنوان مطالبه‌ای ۳۰ ساله گفت: این روستا در خطر زمین لغزش قرار دارد که نخستین مصوبه کشور در خصوص ایمن‌سازی این روستا صادر شد.

به گفته کیانی، قرار است روستای افسرآباد در قالب چهار فاز عملیاتی ایمن‌سازی شود که برای فازهای صفر و یک که شامل مطالعات و اصلح شیب و سبک‌سازی توده رانش است ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که ۳۰۰ میلیارد ریال آن تامین شده است.

وی شمار روستاهای در معرض خطر چهارمحال و بختیاری را ۱۸۵ روستا معرفی کرد و گفت: از این شمار روستاهای در معرض خطر ۸۵ روستا در قالب ۵۵ شهرکر حوادثی جابه‌جا شده و ۳۷ روستا (هفت روستا جابه جا و ۳۰ روستا درجاسازی و مقاوم سازی) نیز باید تعیین تکلیف شوند.

کیانی ساماندهی ۳۰ سوله در استان به عنوان ظرفیتی مناسب برای اسکان در شرایط اضطراری و استفاده چند منظوره از آن‌ها از دیگر اقداماتی است که طی سه سال گذشته در بخش مدیریت بحران چهارمحال وبختیاری انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری در خصوص روند آتش‌سوزی در عرصه‌های از جمله جنگل و مرتع گفت: با خرید تجهیزات و امکانات مورد نیاز دستگاه‌های مسئول، آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان کنترل شده است.

وی یادآور شد: براساس بررسی‌های به عمل آمده در مدت سه سال گذشته کمترین آتش سوزی در مناطق جنگلی چهارمحال و بختیاری به ثبت رسیده است.

کیانی صدور ۷۰ اخطاریه قرمز، ۱۶۰ اخطاریه نارنجی و ۲۱۰ اخطاریه سطح زرد، تشکیل ۵۴ نشست ستاد بحران، تصویب ۸۰۰ مصوبه و عملیاتی شدن ۸۵ درصد این مصوبه‌ها، تشکیل ۳۵۰ جلسه ستاد بحران در سطح شهرستان‌ها، مستند سازی و تجربه‌نگاری را از دیگر اقدامات و دستاوردهای مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با ۱۲ شهرستان حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد.

نظر شما