شناسهٔ خبر: 68031720 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر اصفهان:

آیا پالایشگاه، نیروگاه، فولادمبارکه و پتروشیمی آلاینده نیست؟/ مدیرکل محیط زیست پاسخگو باشد

رئیس کمیسیون حقوقی، برنامه ریزی و پایش مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: آیا راست است که پالایشگاه و نیروگاه و فولاد مبارکه و پتروشیمی و امثال آنها دیگر آلاینده نیستند؟ آیا این شدت آلایندگی از اثرات ترافیک، خودرو و اتوبوس است؟ کاش مدیرکل محیط زیست که این روزها سکوت کرده است، لااقل روشنگری می‌کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احمدرضا مصور امروز _یکشنبه چهاردهم مرداد_ در صدوچهل‌وسومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: اصفهان عزیز ما رنجور شده است، اگر چه سینه‌ای ستبر مانند تاریخ دارد، اما اینک امانتی نزد ماست و ما مسئولان و مردم امانتدار خوبی نبوده‌ایم.

وی افزود: باغ شهر زیبای اصفهان فرزندان بسیاری را تقدیم تداوم انقلاب و نظام کرده است، اما اکنون رنجور بی تدبیری و بی مهری و بی انصافی‌ها واقع شده است، این حق اصفهان نیست.

رئیس کمیسیون حقوقی، برنامه‌ریزی و پایش مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه وضعیت آب و خاک و هوای اصفهان تأسف برانگیز شده است، تصریح کرد: مردم شریف اصفهان در روزهای اخیر گرفتار کم آبی و بی‌آبی در مصارف شرب خود شده‌اند، اگرچه تلاش خادمان سازمان آب در راستای کم کردن آلام مردم ستایش برانگیز است، اما به ریشه این کمبودها که بنگریم، در می‌یابیم که مشکل ریشه در زاینده‌رود و فصلی شدن آن دارد.

مصور تاکید کرد: خشک شدن نسبی سفره‌های آب زیرزمینی و فرونشست و فروریزش‌های ناشی از آن، خطری است که اصفهان و مواریث فرهنگی و تاریخی را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه تاریخ و بوم‌شناسی اصفهان ما نشان می‌دهد که زاینده‌رود این هامون و بسترش را سرپا نگه داشته است، گفت: مادی‌ها و انهار، جاری شدن آب در سطح و بستر و عمق شهر بوده که این سرزمین را برقرار داشته است و اکنون به این خطر نزدیک می‌شویم که این موارد نیز دچار خدشه شوند. این حق اصفهان نیست.

رئیس کمیسیون حقوقی، برنامه ریزی و پایش مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در آلودگی هوا که قصه پرغصه و تکراری ماست، شرح ماجرا دردناک‌تر است؛ تعداد اندک روزهایی با هوای پاک، آلایندگی به انواع آلاینده‌ها که یک نمونه آن میزان غلظت گاز اوزون به ۲۲۴ واحد در ایستگاه فرشادی در وسط شهر و ۱۵۲ پی ام ۲.۵ است که مربوط به نهم مرداد ۱۴۰۳ است؛ البته آمار امروز را هم در نرم‌افزار آنلاین می‌توان دید که همچنان ناسالم است.

مصور تصریح کرد: هنگام بحث آلودگی هوا منشأ و منابع آن به راحتی فراموش می‌شود و این سوال پیش می‌آید که آیا راست است پالایشگاه، نیروگاه، فولاد مبارکه و پتروشیمی و امثال آن‌ها دیگر آلاینده نیست؟ آیا این شدت آلایندگی از اثرات ترافیک، خودرو و اتوبوس است؟ ای کاش مدیر کل محیط زیست که این روزها سکوت کرده است، حداقل روشنگری می‌کرد، زیرا این حق اصفهان نیست.

وی اظهار داشت: این روزها در شهر گاهی ترافیک بدی را ملاحظه می‌کنیم، این در حالی است که لوازم کنترل ترافیک، چراغ‌ها، دوربین‌ها، خط‌کشی‌ها و امثال آن تماماً توسط شهرداری تأمین شده و می‌شود، اما هرچه نگاه می‌کنیم از حضور پلیس راهور کمتر اثری دیده می‌شود که علت آن را نمی‌دانم، اما خوب است معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری ضمن پیگیری روشن فرمایند، این حق اصفهان نیست.

رئیس کمیسیون حقوقی، برنامه‌ریزی و پایش مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: کیفیت آسفالت‌های انجام شده در برخی از نقاط شهر و بعضی پروژه‌های کوچک خوب نیست و به‌نظر می‌رسد کمیت بر کیفیت در برخی از موارد غلبه کرده است، آیا نظارتی بر این موارد به‌ویژه در مواردی که آسفالت در کوچه‌ها و معابر فرعی انجام شده است وجود ندارد؟ این حق اصفهان نیست.

مصور تصریح کرد: خوب است شهرداری اصفهان گزارش‌های لازم جهت اطلاع عموم درباره فعالیت‌های محیط زیستی، انرژی، عمرانی و خدماتی که به‌طور مستمر انجام می‌دهد را ارائه دهد؛ حال که کسی به فکر اصفهان زیبای ما نیست، خودمان به فکر خودمان باشیم و از زحماتی که کارمندان و کارگران شهرداری متحمل شده‌اند، غافل نشویم؛ البته گزارش‌های مکتوب و مستندی از وضعیت نظافت در مناطق مختلف رسیده است که پاسخ مکتوب و مستند و مهم‌تر از آن پاسخ و اقدام مناسب لازم است.

وی خاطرنشان کرد: مواردی از سوالات اینجانب و گزارش‌هایی که خدمت شهردار اصفهان ارائه شده، پاسخ داده نشده است و از زمان قانونی پاسخ‌گویی عبور کرده است؛ بعضی از این موارد مرتبط با حقوق بیت‌المال است و اگر قرار بود برای خوش آمدن یا نیامدن افراد رفتار، سوال و برخورد خود را تنظیم کنیم، نباید مسئولیت قبول می‌کردیم، هم‌اکنون که شهردار با روی گشاده پذیرای انتقاد، مطالبه و پاسخگویی است که این چنین هم انتظار می‌رفت، خوب است معاونان و مدیران شهردار نیز از ایشان تبعیت کنند.

رئیس کمیسیون حقوقی، برنامه‌ریزی و پایش مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: به‌تازگی در بعضی از پاسخ‌ها شرح سوال خودم را به‌عنوان تأیید اتفاق واقع شده ارائه می‌دهند که جای گلایه دارد، لذا از ریاست شورا انتظار دارم در جلسه‌ای تمام سوالات و پاسخ‌ها را بررسی کنند و امیدوارم متخلفان و خطاکاران پشت سر شهردار خود را پنهان نکنند.

مصور گفت: بار دیگر از رئیس شورای اسلامی شهر درخواست می‌کنم مسئولان مربوط به مشکلات را - ما طبق قانون حق داریم از مسئولان استان حتی در حوزه شهری سوال کنیم- مدیر کل محیط زیست دعوت شود، مدیرکل‌های محترم دیگری که به نوعی با حوزه‌های حمل و نقل ترافیک مرتبط هستند نیز دعوت شوند و پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: با این دست فرمانی که حالا دولت هم در پیش گرفته است که خیلی چشم انداز خوبی را نسبت به اصفهان نشان نمی‌دهد، نگران هستم که ما زمان را از دست بدهیم.

رئیس کمیسیون حقوقی، برنامه‌ریزی و پایش مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: وضعیت را دارید می‌بینید، آلودگی، وضعیت آب و هوا و خاک به نوعی نیست که بشود از آن تسامح کرد؛ شدت بیماری‌ها بالا رفته و برخی از پارامترهای منفی در شهر اصفهان بالا رفته است.

مصور تصریح کرد: اگر ما نمی‌توانیم هیچ کاری انجام دهیم، حداقل سوال می‌توانیم بکنیم و وظیفه قانونی و شهری خودمان را انجام بدیم؛ من امیدوار هستم که مجموعه مدیریت استان به گونه‌ای انتخاب شود که دغدغه اصفهان را داشته باشند نه دغدغه سکوی پرتاب برای جای دیگر و مسائل سیاسی را داشته باشد.

نظر شما