شناسهٔ خبر: 68033383 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تشدید گرما و غبار آسمان اصفهان را فرا می‌گیرد/ ثبت دمای بالای ۴۰ درجه در ۲۰ شهر استان

کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به تداوم صدور هشدار سطح زرد از پیش‌بینی روند افزایش تدریجی دما و ماندگاری هوای گرم تا پایان هفته در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

آسیه آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی بیانگر استقرار جوی به نسبت پایدار تا اواخر هفته بر روی استان است.

وی افزود: بر این اساس وضعیت جوی در بیشتر مناطق استان به صورت صاف و غبار رقیق از بعدازظهر گاهی افزایش ابر و وزش باد به نسبت شدید تا شدید در نیمه شرقی و تا حدی مرکز، همراه با گردوخاک محلی، کاهش دید و کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره افزایش جزئی دما، تداوم و ماندگاری هوای گرم در ساعات روز و ایام هفته، کاهش دید و کیفیت هوا به واسطه باد، گردوخاک و ازن سطح زمین، تصریح کرد: فعالیت این سامانه از ظهر روز پنجشنبه آغاز شده و تا اواخر وقت فردا پانزدهم مرداد با وزش باد نسبت شدید تا شدید، گردوخاک، کاهش دید در بخش‌هایی از شمال و شرق، کاهش دید و کیفیت هوا در قسمت‌هایی از شمال، شرق و مرکز استان تداوم دارد.

وی گفت: تمام مناطق استان به ویژه نواحی شمال، شرق و مرکزی اصفهان، آران و بیدگل، انارک، بادرود، خور و بیابانک، چوپانان، دهاقان، برخوار (دولت‌آباد)، لنجان، زواره، شهرضا، فرودگاه اصفهان، کاشان، کبوترآباد، کوهپایه، لنجان (زرین‌شهر)، مبارکه، مهاباد، مورچه خورت، شاهین‌شهر و میمه، نائین، نجف‌آباد، نطنز، ورزنه و اردستان، تحت تأثیر سامانه مذکور است.

آقایی افزود: افزایش جزئی دما و تداوم هوای گرم در ساعات روز و ماندگاری آن طی ایام هفته و افزایش مصرف حامل‌های انرژی، گرمازدگی به ویژه برای گروه‌های حساس، احتمال آتش‌سوزی در مراتع و نواحی جنگلی به دلیل گرمای هوا و همراهی وزش باد، از مخاطرات این سامانه است.

وی ادامه داد: احتمال خسارت ناشی از تنش دمایی در بخش کشاورزی و دامداری، افزایش غلظت آلاینده به واسطه افزایش ازن سطح زمین، غبارآلودگی، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، قرار گرفتن شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم، احتمال اختلال تردد در محورهای مواصلاتی در نیمه شرقی و شمالی استان، احتمال آسیب به سازه‌های موقتی از دیگر مخاطرات تأثیرگذار است.

کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان پیرامون تداوم استقرار توده هوای گرم، افزایش نسبی دما یک تا سه درجه سانتی‌گراد، کاهش دید و کیفیت هوا به واسطه باد گردوخاک و ازن سطح زمین، گفت: فعالیت این سامانه از صبح روز دوشنبه آغاز می‌شود و تا وقت پنجشنبه هجدهم مرداد با افزایش نسبی میانگین دما و افزایش نسبی اشعه مضر ماورای بنفش خورشید همراه خواهد بود.

وی اظهار کرد: خطر گرمازدگی به ویژه برای گروه‌های حساس و اطفال و سالمندان، افزایش مصرف برق و آب، امکان صدمه به محصولات باغی و زراعی، امکان آسیب به دام، طیور و زنبورهای عسل‌، امکان صدمه به بعضی تأسیسات و تجهیزات صنعتی در ساعات بعدازظهر تا شب، گاهی وزش باد شدید و گردوخاک، کاهش کیفیت هوا در نیمه شمالی، شرقی و مرکزی استان از مخاطرات سامانه مذکور است.

آقایی افزود: افزایش دما طی این هفته تمام مناطق استان را به ویژه نواحی مرکزی، شمالی و شرقی اصفهان، فرودگاه اصفهان، نجف‌آباد، کبوترآباد، خمینی‌شهر، برخوار (دولت‌آباد)، آران و بیدگل، کاشان، بادرود، چوپانان، خور و بیابانک، ورزنه، مهاباد، زواره، فلاورجان، لنجان (زرین شهر)، مبارکه و مورچه خورت محسوس‌تر خواهد بود.

وی تصریح کرد: افزایش نسبی دما و تداوم هوای گرم در ساعات روز و ماندگاری آن طی ایام هفته سبب افزایش مصرف حامل‌های انرژی، احتمال آتش سوزی در مراتع و نواحی جنگلی، افزایش غلظت آلاینده‌ها به دلیل بالا رفتن ازن سطح زمین خواهد شد.

کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان ضمن هشدار درباره غبار آلودی، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا و قرار گرفتن شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای عموم افراد جامعه و احتمال اختلال در تردد در محورهای مواصلاتی در نیمه شرقی و شمالی استان، گفت: افراد از ترددهای غیرضروری و فعالیت بدنی در فضای باز در ساعات گرم روز اجتناب کنند.

وی بر لزوم خودداری از آبیاری مزارع و باغات در ساعات گرم روز، اجتناب از روشن کردن آتش در مراتع و نواحی جنگلی و یا در صورت روشن کردن اطمینان از خاموش شدن کامل آن پیش از ترک محل، احتیاط در تردد در هنگام کاهش دید و پارک نکردن خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان فرسوده تاکید کرد.

آقایی با بیان اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان تغییر محسوسی نخواهد داشت، اما از فردا تا پایان هفته روند افزایش تدریجی دما و ماندگاری هوای گرم پیش‌بینی می‌شود، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۴۲ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۲۷ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی پیرامون اینکه دمای هوای ۲۰ شهرستان اصفهان امروز بر مرز و بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است، خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با بیشینه دمای ۴۶ درجه و بوئین میاندشت با کمینه ۱۳ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق در استان هستند.

نظر شما