شناسهٔ خبر: 68031232 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

امام جمعه اردبیل: امام جمعه اردبیل:

جاذبه لازم برای بازگشت نخبگان مهاجر به کشور فراهم شود جاذبه لازم برای بازگشت نخبگان مهاجر به کشور فراهم شود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل خواستار ایجاد جاذبه لازم برای بازگشت نخبگان مهاجر به کشور شد.

صاحب‌خبر -

 آیت‌الله سیدحسن عاملی روز یکشنبه در آیین تکریم سرآمدان علمی استان اردبیل در مجموعه فرهنگی هنری فدک اظهار کرد: فیلمسازان، هنرمندان و صدا و سیما می‌توانند با تهیه فیلم یا آثار تاثیرگذار این روحیه را در نخبگان مهاجر ایجاد و زمینه بازگشت آنها به ایران را فراهم کنند.

وی ادامه داد: باید در راستای تکریم نخبگان، ۲ نکته دیگر را مدنظر داشته باشیم که یکی فراهم کردن فضای حفظ عزت نخبگان کشور است و آموزش و پرورش در این راستا باید ایفای نقش کند و به این بلوغ فکری برسیم که ایران را با هیچ چیزی در دنیا معاوضه نکنیم.

آیت‌الله عاملی تصریح کرد: مورد دیگر در تکریم نخبگان جامعه تدوین نظام الگوسازی برای پیشرفت کشور و انگیزش جوانان است تا قشر جوان، هویت برتر خود را هویت علمی بداند و به سوی قله‌های دانش حرکت کند.

وی همچنین خواستار تعامل بنیاد نخبان با حوزه علمیه استان برای احصا نخبگان حوزه و تجلیل از سرآمدان علمی حوزوی استان اردبیل شد.

رهبران شایسته باید در عزت کشور نقش‌آفرینی کنند

امام جمعه اردبیل گفت: ایران عزیز ما در طول تاریخ به علت ۲ چیز افول کرده است که یکی، نبود مجال تولیت امور برای رهبران شایسته و دیگری حرکت نکردن به موازات تحولات علمی دنیا بوده است.

آیت‌الله عاملی افزود: رهبران شایسته باید در عزت کشور، نقش اصلی را داشته باشند و به خاطر داشته باشیم که وقتی انگلستان فشار می‌آورد که مردم ایران رای بدهند و انتخابات را تجربه کنند، رضاخان می‌گفت: مگر می‌خواهید طویله درست کنید؛ این سخن یعنی کشور تا این اندازه در دست نااهلان افتاده بود.

وی ادامه داد: زمانی چشم خودمان را باز کردیم و دیدیم بیشترین قدرت از اقتدار علمی حاصل می‌شود و ثروت اصلی هر کشور، مغز‌های علمی آن هستند، اما نابغه‌ای همچون استاد خوشنویس در اردبیل ناشناخته ماند و بنابراین امروز باید از نخبگان متوفی نیز یاد کنیم و مورد تکریم قرار دهیم.

اردبیل ظرفیت قرار گرفتن در ردیف ۱۰ استان برتر کشور را دارد

استاندار اردبیل هم در این آیین گفت: اگر خواهان رشد و توسعه استان هستیم باید استادان و نخبگان را تجلیل کنیم و قدردان کسانی باشیم که برای رشد کشور و استان تلاش می‌کنند.

سیدحامد عاملی افزود: برای تکمیل زنجیره توسعه استان اردبیل باید به نخبگان بها بدهیم و در طول تاریخ نیز هر وقت به عالمان بها داده شده، زمینه رشد کشور فراهم شده است.

وی ادامه داد: اردبیل ظرفیت لازم برای قرار گرفتن در ردیف ۱۰ استان برتر کشور از جنبه‌های مختلف را دارد و برای تحقق این امر به حضور و بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان استان نیاز مبرم داریم.

معرفی و تجلیل نخبگان ادامه خواهد یافت

مهدی داوری، رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل هم گفت: ۴۸ نفری که امروز تجلیل می‌شوند، از میان دانشمندان یک درصد جهان، استادان، پژوهشگران و دانشجویان برتر کشوری، مدال‌آوران المپیاد‌های دانش‌آموزی، مخترعان و نوآوران و دارندگان رتبه زیر ۱۰ کنکور انتخاب شده‌اند.

وی افزود: بانک اطلاعاتی خوبی از سرآمدان علمی استان در ۱۰ سال اخیر گردآوری شده و به تاریج و در برنامه‌های آینده از دیگر بزرگان و نامداران علمی استان تجلیل خواهیم کرد.

او نگرانی عصر حاضر را گسست فرهنگی اعلام کرد و گفت: نسل‌های قبلی ما به علم و خدمت به جامعه اولویت می‌دادند و باید برای ترویج و تعمیق آن روحیات ارزشمند در جامعه با الگوسازی نخبگان تلاش کنیم.

استان اردبیل با بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است.

نظر شما