شناسهٔ خبر: 68022275 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

برای صدساله شدن نخست باید متولد شد

آنچه مدیران باید درباره بازاریابی در متاورس بدانند

مترجم: سید حسین علوی لنگرودی alavitarjomeh@gmail.com متاورس که یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌‌‌های در حال وقوع دنیای بازاریابی است، فقط یک‌‌‌ روند نیست بلکه عاملی است تعیین‌‌‌کننده در بازآفرینی عرصه بازاریابی. متاورس اینجاست و آمده تا بماند و به همین دلیل هم بازاریابان باید به جست‌‌‌وجوی راه‌‌‌هایی بپردازند که با استفاده از آنها بتوانند استراتژی‌‌‌های نوین بازاریابی مبتنی بر متاورس را بنیان‌‌‌ گذارند. در ادامه به برخی از استراتژی‌‌‌هایی که مدیران بازاریابی می‌توانند در برخورد با متاورس و در چارچوب برنامه بازاریابی‌‌‌شان در پیش بگیرند، اشاره خواهد شد:

صاحب‌خبر -

 تدوین برنامه بازاریابی متاورسی به‌‌‌موازات بازاریابی واقعی

آنچه برند شما در حال انجام آن در دنیای واقعی است باید با تجربیات بازاریابی متاورسی که قصد ایجاد آن را دارید به‌‌‌صورت موازی دنبال شود. به‌‌‌عنوان ‌‌‌مثال، ژوئن امسال، یک شرکت نوشیدنی با همکاری شرکت «زد ران» که با حمایت مالی از رویدادهای ورزشی به‌‌‌ویژه مسابقات اسب‌‌‌دوانی شناخته می‌شود، تجربه‌‌‌ای از نوع «تاماگوچی» برای بازار هدف خود ایجاد کرد. تاماگوچی بازی‌‌‌های ساده کامپیوتری بر پایه مراقبت کردن است (مثل Pou). به این ترتیب، زد ران تلاش می‌کند به ‌‌‌موازات اقدامات بازاریابی خود در دنیای واقعی، از یک پلتفرم آنلاین نیز برای تشویق کاربرانش به مشارکت در مسابقات اسب‌‌‌دوانی از طریق خریدوفروش توکن‌های غیرقابل تعویض استفاده کند.

 دورهم جمع‌‌‌کردن کاربران با استفاده از MILE

رویدادهای زنده تعاملی جمعی یا MILE یکی از محرک‌‌‌ها و مشوق‌‌‌های فوق‌‌‌العاده‌‌‌ای است که می‌تواند تعداد زیادی از کاربران علاقه‌‌‌مند به شرکت در مسابقات و بازی‌‌‌ها در دنیای واقعی را دور هم جمع کند و یک جامعه همسو از آنها تشکیل دهد. یکی از نمونه‌‌‌های جالب و پرطرفدار این نوع رویدادها، Rival Peak است که توسط فیس‌‌‌بوک معرفی ‌‌‌شده است. شما می‌توانید مخاطبان هدف خود و همچنین کاربرانی از پلتفرم‌‌‌های مختلف را دورهم جمع کرده و پیام‌‌‌های بازاریابی مجازی خود را به آنها عرضه کنید. در حال حاضر بسیاری از صنایع و شرکت‌ها در حال استفاده روزافزون از MILE هستند. به‌‌‌عنوان‌‌‌ مثال، «تراویس اسکات»، خواننده آمریکایی، یک کنسرت زنده در فورتنایت اجرا کرد که بیش از ۱۲.۳ میلیون گیمر در آن شرکت کردند و جالب‌‌‌تر اینکه این کنسرت توانست جایزه Grand Prix را در جشنواره کن ببرد.

  پیشنهاد کلکسیون‌‌‌های برندی

روندهای مختلفی وجود دارند که باعث همه‌گیر شدن یک‌‌‌چیز می‌‌‌شوند. به‌‌‌عنوان ‌‌‌مثال مجموعه‌‌‌ای از آیتم‌‌‌های مرتبط با هم و جایگزین‌‌‌های آنها، یک‌‌‌ روند را تشکیل می‌دهند و این همان اتفاقی است که در متاورس توسط افراد روی می‌دهد. در این فضا، افراد با استفاده از همین آیتم‌‌‌های ادامه‌‌‌دار، خود را به دیگران نشان می‌دهند.

به همین دلیل هم هست که پلتفرم بازی آنلاین «رابلوکس» (Roblox) به‌‌‌طور پیوسته از برندها می‌‌‌خواهد تا مدهای مجازی و کالاهای برندی‌‌‌شان را در بازارهای متاورس عرضه کنند. وینی بورک، مدیر رابلوکس در این مورد می‌‌‌گوید: «این‌‌‌یک راه برای ارتقای طراحان و برندها در متاورس است، چراکه خیلی آسان است که ما یک مجموعه کامل از هر چیزی را داشته باشیم و ایده‌‌‌های نو و مبتکرانه‌‌‌ای را در زمینه بازاریابی امتحان کنیم.»

 سرمایه‌گذاری منابع برای ایجاد تجربیات فراگیر

بعضی از برندها در حال حاضر اقدام به ایجاد رویدادهای پرسروصدایی کرده‌‌‌اند که جزو ملزومات و طبیعت متاورس به شمار می‌‌‌آید. چنین تجربیاتی شامل فعالیت‌‌‌های بازاریابی هدفمندی است که کاربران می‌توانند با آن رابطه‌‌‌ای دوسویه برقرار کنند نه اینکه ‌‌‌مانند دنیای واقعی فقط به یک بیلبورد تبلیغاتی یا بنرهای دیجیتال خیره شوند.

کاربران بیشتر دوست دارند به‌‌‌صورت احساسی و عاطفی با یک برند درگیر شوند و به برندهایی علاقه بیشتری دارند که به آنها فرصت تعامل و ارتباط دوجانبه و قابل ‌‌‌دسترسی از طریق پلتفرم‌‌‌های گوناگون را بدهد. نقطه ایده‌‌‌آل آن است که برندها بتوانند یک فضای تعاملی و دائمی در اختیار کاربران قرار دهند که در آنجا بتوانند هم لذت ببرند و هم پیوندهای نزدیکی با برند محبوبشان برقرار سازند. متاورس چنین فضای اشتراکی و دائمی مطلوبی را برای مشارکت فعال کاربران در اختیار برندها قرار می‌دهد.

بسیاری از برندهایی که هم‌‌‌اکنون در تلاش هستند تا استراتژی بازاریابی‌‌‌شان را بر مبنای متاورس شکل دهند این اراده خود را به شکل‌‌‌های مختلفی به نمایش درمی‌‌‌آورند.

متاورس یک همگرایی تمام‌‌‌عیار دنیای واقعی و دنیای مجازی است که برندها را قادر می‌‌‌سازد تا پیام‌‌‌های بازاریابی‌‌‌شان را به طیف بسیار وسیعی از مخاطبان و کاربران عرضه کنند. هم‌‌‌اکنون، راه‌‌‌های خلاقانه بسیاری وجود دارند که شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از فناوری‌‌‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اقدام به بازاریابی متاورسی کنند. توصیه‌‌‌هایی در این زمینه:

 بیشتر بر روی تولید محتوا با استفاده از واقعیت افزوده تمرکز کنید.

 از واقعیت مجازی در جریان برگزاری رویدادها و گردهمایی‌‌‌های پلتفرمی استفاده کنید؛ مثلا با استفاده از AltSpace VR و Facebook Horizon.

 با اینفلوئنسرها و شرکای خود برای ورود به متاورس مذاکره کنید.

 از تکنولوژی واقعیت افزوده برای تهیه محتوای روابط عمومی بهره ببرید و آنها را با ژورنالیست‌‌‌ها و مخاطبانتان به اشتراک بگذارید.

 تمام اخبار مربوط به متاورس را برای آگاهی خود و مخاطبانتان دنبال کنید.

 شروع به تعامل با روزنامه‌‌‌نگاران، گزارشگران، تحلیلگران و تمام کسانی کنید که اخبار مربوط به واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و متاورس را پوشش می‌دهند.

آینده بازاریابی متاورسی همین‌‌‌ الان است و حرفه‌‌‌ای‌‌‌های عرصه بازاریابی باید به این واقعیت واقف باشند که همین امروز هم امکان آفریدن یک هویت و موجودیت دیجیتال برای برندها و تحت‌تاثیر قرار دادن دیگران در مورد آن وجود دارد، چراکه هویت و موجودیت دیجیتال به بخشی ضروری از زندگی روزمره خیلی از ما به‌‌‌خصوص متولدین هزاره سوم تبدیل ‌‌‌شده است.

دهه‌‌‌ها از انقلاب اینترنت گذشته و ما به ‌‌‌جایی رسیده‌‌‌ایم که امروز آن را تجربه می‌‌‌کنیم. اما باید هوشیار باشیم که رشد و پیشرفت متاورس ‌‌‌مانند اینترنت دهه‌‌‌ها طول نخواهد کشید و بسیار سریع‌‌‌تر از آن چیزی که ما تصورش را می‌‌‌کنیم پیش می‌رود. مخاطبان و کاربران امروزی همیشه آماده و چشم‌‌‌انتظار جست‌‌‌وجوی دنیاهای جدید و به چالش کشیدن آنها هستند. پس زمان شروع به فعالیت‌‌‌های بازاریابانی در متاورس همین ‌‌‌الان فرارسیده و همه ما باید هر چه سریع‌‌‌تر به بخشی از تجربه هیجان‌‌‌انگیز متاورس بپیوندیم.

منبع: MIT

 

برچسب‌ها:

نظر شما